Braki w kadrze pedagogicznej wywołują kryzys szkolnictwa na całym świecie

Zakończony szczyt UNESCO, który omawiał globalny kryzys szkolnictwa, zaapelował do rządów wszystkich państw o radykalne zwiększenie nakładów na oświatę. Do 2030 roku ma zabraknąć 44 mln nauczycieli i wykładowców wszystkich szczebli.

Coraz poważniejszy kryzys szkolnictwa

.„Edukacja ma kluczowe znaczenie dla podjęcia wielkich wyzwań przyszłości, takich jak m.in. sztuczna inteligencja, a ludzie wykształceni są tymi, którzy w pierwszym rzędzie stoją na straży pokoju i wspólnotowej pamięci. Tymczasem zawód nauczyciela stoi wobec niezliczonych zagrożeń począwszy od bezprecedensowego braku środków na edukację” – czytamy w apelu.

„UNESCO przedstawiła zgromadzonym w stolicy Chile wpływowym politykom z całego świata zadania jakie stoją przed nimi, aby przyszłość szkolnictwa znalazła się na pierwszym miejscu międzynarodowej agendy” – oświadczyła dyrektor generalna UNESCO Audrey Azoulay.

UNESCO naświetla globalny kryzys szkolnictwa

.Wyspecjalizowana instytucja ONZ ds. oświaty, nauki i kultury ustaliła, że na świecie zabraknie do 2030 roku 44 mln nauczycieli i wykładowców szkół i uczelni. Pokrycie rocznych kosztów wynagrodzeń dla nowych nauczycieli i wykładowców, których trzeba będzie zatrudnić – jak ogłoszono na szczycie UNESCO – będzie wymagało dodatkowo 120 mld dolarów.

Światowe szkolnictwo mierzy się obecnie z coraz większym brakiem nauczycieli i wykładowców, którzy porzucają swój zawód. W tej sytuacji na szczycie w stolicy Chile przyjęto apel nazwany Porozumieniem z Santiago. Wezwano w nim rządy państw całego świata do „wypracowania skutecznych polityk zmierzających do polepszenia sytuacji zawodowej nauczycieli i wykładowców”. Od 2018 roku 1,4 mln nauczycieli i wykładowców podniosło swe kwalifikacje dzięki środkom wyasygnowanym przez UNESCO. 

O edukacji słów kilka

.„Słów kilka, ponieważ nie są pisane przez pedagoga, lecz przez zwykłego ojca i dziadka, który od około 35 lat obserwuje, jak szkoła podstawowa i ponadpodstawowa kształci młodzież – dzieci oraz wnuczęta jego i znajomych – i który przez mniej więcej tyle samo lat belfrował, jakkolwiek w ograniczonym wymiarze, na uczelniach wyższych” – pisze prof. Jacek KORONACKI na łamach Wszystko co Najważniejsze w tekście „O edukacji słów kilka. Refleksja bardzo osobista„.

„Piszę, co widziałem i widzę gołym okiem i co mogłem głębiej zrozumieć, nie tylko będąc świadkiem, ale przecież też „uczestnikiem kultury”, jej przemian za mego dorosłego życia, a więc przez prawie sześć ostatnich dekad. I co mogłem zrozumieć jeszcze głębiej dzięki kilku książkom mądrych pedagogów. W rezultacie tak naprawdę powtórzę głównie to, co znalazłem w paru książkach i esejach Aleksandra Nalaskowskiego oraz – w pewnej mierze – chyba zbyt mało w Polsce znanego Anthony’ego Esolena. W przypadku tego pierwszego mam na myśli zwłaszcza jego Szkołę Laboratorium. Od działań autorskich do pedagogii źródeł oraz stosowny rozdział w Bankructwie polskiej inteligencji. W przypadku tego drugiego przede wszystkim Life under Compulsion: Ten Ways to Destroy the Humanity of Your Child („Życie pod przymusem. Dziesięć sposobów, by zniszczyć człowieczeństwo twego dziecka”). Mam nadzieję, że ten pierwszy nie oskarży mnie ani o plagiat, ani o przekręcenie jego myśli, a raczej będzie rad, że może tę jego myśl w jakimś miejscu nieznacznie rozwinąłem (tego drugiego oceny się nie boję, ponieważ na pewno mojego tekstu nie przeczyta).”

.”Moją ambicją jest dotknięcie sedna problemu, ale pokrótce odniosę się również do ukazującego się ostatnio materiału publicystycznego, w tym na stronach portalu Wszystko co Najważniejsze, dotyczącego edukacji w świecie wszechobecnego internetu oraz potężnych algorytmów sztucznej inteligencji, które np. są fundamentem asystenta językowego ChatGPT.”

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-jacek-koronacki-o-edukacji-slow-kilka-refleksja-bardzo-osobista

PAP/TD

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 30 sierpnia 2025