Iran i Rosja sieją terror - Wołodymyr Zełenski

Działania Iranu i Rosji grożą rozprzestrzenieniem się konfliktu, oba kraje sieją terror – oświadczył w niedzielę 14 kwietnia prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, potępiając irański atak na Izrael. Zaapelował o namacalne wsparcie, podkreślając, że słowa nie powstrzymują dronów.
„Rosja wykorzystuje te same rakiety”
.”My w Ukrainie bardzo dobrze znamy koszmar takich ataków ze strony Rosji, która wykorzystuje te same drony shahed i rosyjskie rakiety, stosuje tę samą taktykę masowych ostrzałów” – napisał prezydent Zełenski w serwisie X.
Wezwał do podjęcia działań, by uniknąć dalszej eskalacji na Bliskim Wschodzie. Ocenił, że działania Iranu zagrażają całemu regionowi i światu, tak samo jak większym konfliktem grożą działania Rosji. Współpraca między tymi dwoma reżimami w ramach siania terroru musi spotkać się ze zdecydowaną i zjednoczoną odpowiedzią świata – zaalarmował.
Pomoc dla Ukrainy jest konieczna do zachowania bezpieczeństwa na świecie
.”Dźwięk dronów shahed, narzędzia terroru, jest taki sam w niebie nad Bliskim Wschodem i Europą” – napisał prezydent. Jak dodał, ten dźwięk musi być dzwonkiem alarmowym dla wolnego świata.
„Tylko jedność i stanowczość może ocalić życie ludzi i zapobiec rozprzestrzenieniu się terroru na całym świecie” – podkreślił. – „Słowa nie powstrzymują dronów i nie przechwytują pocisków. Robi to tylko namacalne wsparcie. Wsparcie, jakiego oczekujemy.”
„Musimy wzmocnić bezpieczeństwo i stanowczo przeciwstawiać się wszystkim tym, którzy chcą z terroru zrobić nową normalność” – zaapelował Zełenski.
Wezwał Kongres USA do podjęcia odpowiednich decyzji, by wesprzeć w tym krytycznym czasie swoich sojuszników.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.
PAP/Wszystko co Najważniejsze/JT