Kobieta na czele watykańskiej dykasterii po raz pierwszy w historii

dykasteria Watykan s.Brambilla

Watykańska dykasteria ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego ma nowego szefa. Nie byłoby w tym nic sensacyjnego, gdyby nie fakt, że po raz pierwszy w historii funkcję tę będzie sprawować kobieta – s. Simona Brambilla.

Watykańska dykasteria, dawniej kongregacja

.Decyzję o tym, by dykasteria ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego miała prefekta-kobietę podjął papież Franciszek. S. Brambilla nie jest dla tej instytucji osobą nową – wcześniej była sekretarzem tej dykasterii, czyli numerem dwa tej instytucji Kurii Rzymskiej.

S. Simona należy do Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Pocieszenia i zanim trafiła do Watykanu była przełożoną generalną swojego zgromadzenia. W latach 2002-06 była profesorem psychologii na papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. W dykasterii – dawnej kongregacji – zajmującej się życiem zakonnym w Kościele katolickim pracuje od 2019 r. Już wówczas było to sensacją, bo wraz z innymi siostrami była wśród pierwszych kobiet w ogóle pracujących w jakiejś watykańskiej dykasterii. W 2023 r. decyzją papieża została też członkiem Synodu Biskupów o Synodalności, zaś od 13 grudnia 2024 r. została również członkiem XVI Rady Zwyczajnej Sekretariatu Generalnego Synodu.

Kobiety w Kurii rzymskiej czyli reforma urzędów watykańskich

.Obecna nominacja s. Brambilli czyni ją najwyżej postawioną kobietą wśród watykańskich urzędników. Jak zauważają włoskie media nie tylko ta nominacja, ale w ogóle zmiany, jakie papież Franciszek wprowadza na szczytach władzy watykańskiej są pokłosiem jego wizji wyrażonej w Konstytucji apostolskiej „Praedicate Evangelium” („Głoście Ewangelię”), ogłoszonej 19 marca 2022 r. a dotyczącej właśnie sposobu funkcjonowania Kurii Rzymskiej.

O istocie tych reform pisał na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Austen IVEREIGH – były zastępca redaktora naczelnego „The Tablet” i wykładowca współczesnej historii Kościoła w Campion Hall w Oksfordzie. Jego zdaniem podstawowa zmiana polega na tym, że z instytucji autorytarnych i odciętych od reszty Kościoła rzymskie dykasterie mają za zadanie nie tyle sprawować władzę, ile Kościołowi służyć. Nowa wizja zakłada również, że „władza rządzenia w Kościele nie pochodzi z sakramentu święceń, ale z misji kanonicznej”, przez co urzędy w Watykanie mogą sprawować już nie tylko duchowni, ale każdy członek ludu Bożego, który do danej roli się nadaje i otrzymał od Kościoła taką misję kanoniczną. „Postrzeganie tego jako „upodmiotowienie świeckich” mija się z celem. Równie dobrze może to być ksiądz, zakonnica lub biskup, który stoi na czele dykasterii. Chodzi o to, aby umożliwić powstanie Kościoła, w którym przywództwo jest związane z charyzmatami i posługą, a nie z państwem duchownym i karierą kościelną. Oznacza to Kościół synodalny, w którym komunia jest owocem wzajemnego słuchania, w którym ludzie wierzący, biskupi, Biskup Rzymu słuchają siebie nawzajem, a wszyscy słuchają Ducha Świętego” – wyjaśnia Austen IVEREIGH.

Cały tekst jego eseju można przeczytać tutaj: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/austen-ivereigh-reformy-franciszka-sprawiaja-ze-watykan-jana-pawla-ii-staje-sie-ledwie-rozpoznawalny/

ad, PAP/WszystkocoNajważniejsze

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 6 stycznia 2025