[Newsletter PIĘKNO HISTORII] Państwo bez stosów

Szanowni Państwo, przedstawiamy „Piękno Historii” – newsletter historyczny redakcji „Wszystko co Najważniejsze”. Tematem przewodnim tego wydania jest „państwo bez stosów”, czyli kwestia tolerancji w Rzeczpospolitej (XVI-XVII w.).
.„Piękno Historii” to przestrzeń dla każdego, kto interesuje się historią – zarówno na co dzień, jak i okazjonalnie. Prezentujemy tu wybór najważniejszych i najciekawszych wydarzeń historycznych, których rocznice obchodzimy w danym tygodniu. Znajdą tu Państwo również jakościowe teksty na temat historii autorstwa profesjonalnych historyków, napisane w sposób przystępny i ciekawy.
Nasz newsletter to także szansa na zapoznanie się z głosem z epoki, w który warto się wsłuchać. Prezentujemy go pod postacią cytatu z wybranego źródła historycznego. Proponujemy ponadto zdjęcie bądź obraz z epoki, dzięki którym obcowanie z przeszłością będzie ciekawsze. Znajdą tu Państwo również polecenia książek historycznych, po jakie warto sięgnąć. Co tydzień przedstawimy także sylwetkę polskiego naukowca, wynalazcy, myśliciela, dowódcy wojskowego, polityka lub artysty, którego dokonania wpłynęły na świat, jaki znamy dziś.
Zapraszam Państwa do lektury.
Patryk PALKA
Redaktor „Piękna Historii”

________________________________________________________________________
NEWSLETTER „PIĘKNO HISTORII” NA PAŃSTWA SKRZYNKACH MAILOWYCH W KAŻDY WTOREK:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Zapisz się [TUTAJ] <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
________________________________________________________________________
Lektura na tydzień

Prof. Krzysztof BRZECHCZYN: Konfederacja warszawska wzorcem tolerancji wyznaniowej
.„Tolerancja wyznaniowa była jednym z elementów wolności szlacheckich stanowiących podstawę ustroju Rzeczypospolitej. O jej stosowaniu więcej bowiem ważyły względy pragmatyczne niż teologiczne.
Średnia szlachta, organizując się w połowie XVI w. w ruch egzekucyjny, dążyła wbrew interesom magnaterii do przeprowadzenia reformy państwa. Nie chciała zatem dodatkowo dzielić się pod względem religijnym. Z tego powodu przedstawiciele stanu szlacheckiego niezależnie od wyznania brali udział w sejmikach odbywających się w kościołach katolickich, byli wybierani do sejmu i mogli piastować urzędy oraz zasiadać w trybunałach sądowych. Przykładowo na sejmie, który w 1569 r. wprowadził unię lubelską, zasiadało 58 protestanckich senatorów, 2 prawosławnych i 55 katolickich (w tym 15 biskupów). (…)
W 1570 r. [król] Zygmunt August uznał, że sądy państwowe nie będą rozstrzygać oskarżeń o herezję. Choć prawnie zasada tolerancji ograniczona była do szlachty, to w praktyce stosowano ją również wobec chłopstwa, co znajdowało wyraz w uchwałach sejmików głoszących, że »nie ma być żaden plebeius od religijej swej odwodzon ani do innej przymuszon«, które większość szlachty uznawała za obowiązującą” – pisze prof. Krzysztof BRZECHCZYN w artykule Konfederacja warszawska wzorcem tolerancji wyznaniowej.
Link do tekstu: [CZYTAJ]
________________________________________________________________________

Prof. Marek KORNAT: Konfederacja warszawska 1573 r. Polski przykład tolerancji wyznaniowej
.„Akt tolerancyjny konfederacji warszawskiej stanowił szczytowe osiągnięcie ruchu egzekucyjnego, czyli wielkiego programu naprawy Rzeczypospolitej, który naznaczył nasze dzieje w połowie XVI wieku. Chociaż zasadą tolerancji objęto stan szlachecki – sprawujący w państwie władzę – to jednak nie tylko innowiercza szlachta protestancka skorzystała z przyznanego prawa do zachowania swojego wyznania, gdyż beneficjentami byli również mieszczanie miast królewskich.
Pozostało natomiast w mocy zastrzeżenie, że gwarancja tolerancji wyznaniowej nie może obejmować chłopów, ponieważ podważałoby to zasady poddaństwa chłopów. Akt tolerancyjny nie dotyczył prawosławnych, o których dopiero na sejmie elekcyjnym wspomniano przy okazji dyskusji o beneficjach. (…)
Akt konfederacji warszawskiej był wyrazem zbiorowej woli narodu politycznego, którego emanacją pozostawał sejm – mówiąc językiem dzisiejszym. Francuski historyk Jean Bérenger pisał o trzech rodzajach tolerancji. Pierwszym jest pozostawienie prawa do zachowania własnego światopoglądu przez daną społeczność mniejszościową, ale bez możliwości jego publicznego wyrażania. Drugi to zabezpieczenie prawa do kultu prywatnego. W trzecim mamy swobodę kultu sprawowanego publicznie. Akt konfederacji warszawskiej – a za nim zobowiązania monarchy z tytułu przysięgi na Artykuły henrykowskie – ustanawiał gwarancje na wszystkich trzech polach” – pisze prof. Marek KORNAT w tekście Konfederacja warszawska 1573 r. Polski przykład tolerancji wyznaniowej.
Link do tekstu: [CZYTAJ]
________________________________________________________________________
Kalendarium historyczne: 28 stycznia – 3 lutego
Wtorek 28 stycznia:
- 814 – Zmarł Karol Wielki, władca i główny twórca imperium Franków, który w 800 r. został koronowany na cesarza, dokonując tym samym odnowienia instytucji cesarstwa na zachodzie Europy.
- 1573 – W Rzeczpospolitej podpisano akt konfederacji warszawskiej, gwarantującej wolność wyznania wszystkim przedstawicielom stanu szlacheckiego przynależącym do wiary chrześcijańskiej i uznającym Trójcę Świętą (prawo nie objęło arian i przedstawicieli wyznań niechrześcijańskich). W ówczesnych realiach był to dokument przełomowy, znacznie wyprzedzający swą epokę, odzwierciedlający wysoki poziom kultury politycznej szlachty Polski i Litwy. Tolerancja zapewniła Rzeczpospolitej pokój wewnętrzny w erze wojen religijnych oraz status „państwa bez stosów” w pamięci potomnych.
- 1954 – Zmarł Eugeniusz Romer, jeden z najwybitniejszych polskich geografów, twórca nowoczesnej kartografii polskiej, współzałożyciel wydawnictwa Książnica-Atlas, ekspert do spraw geograficznych przy delegacji polskiej podczas konferencji pokojowej w Paryżu (1919 r.), gdzie jego wiedza na temat fizjograficznego, narodowościowego, gospodarczego i kulturowego charakteru ziem polskich przyczyniła się do sukcesu w pertraktacjach na temat granic odrodzonej Polski.
Środa 29 stycznia:
- 1258 – Rozpoczęło się oblężenie Bagdadu przez Mongołów. Ówczesna stolica Kalifatu Abbasydów padła pod ciosami wojsk Hulagu-chana 10 lutego. Wydarzenie to uchodzi za symboliczny kres politycznego znaczenia dynastii Abbasydów i koniec złotego wieku islamu (VIII-XIII w.). W tym kontekście upadek Bagdadu był również jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Bliskiego Wschodu w epoce średniowiecza. Mimo wszystko obowiązująca w historiografii przez lata teza o kulturowym i gospodarczym upadku regionu pod rządami mongolskimi wydaje się przesadzona.
- 1477 – Zmarł Grzegorz z Sanoka, duchowny rzymskokatolicki, poeta, profesor Uniwersytetu Krakowskiego, arcybiskup metropolita lwowski (1451–1477), uznawany za pierwszego przedstawiciela humanizmu w Królestwie Polskim w epoce renesansu. Wykładał poezję klasyczną. Pełnił rolę wychowawcy synów prominentnych postaci epoki, m.in. Jana Tarnowskiego i Jana Hunyadego. Był ponadto kapelanem króla Władysława III (zwanego Warneńczykiem) oraz notariuszem kancelarii królewskiej. Na zamku w Dunajowie stworzył pierwszy w Polsce dwór humanistyczny.
- 1886 – Karl Benz opatentował Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, pierwszy w historii pojazd napędzany silnikiem benzynowym, który nadawał się do powszechnego użytku. Choć przed automobilem Benza powstawały pionierskie pojazdy napędzane silnikiem parowym, jego wynalazek był rewolucyjny i otwierał nowy rozdział w dziejach motoryzacji. Wynalazca po raz pierwszy zaprezentował pojazd na ulicach niemieckiego Mannheim. Automobil poruszał się na 3 kołach i osiągał maksymalną prędkość 16 km/h. Zamiast skrzyni biegów posiadał przekładnię z mechanizmem różnicowym. Karl Benz w kolejnych miesiącach wprowadzał w pojeździe usprawnienia. W 1888 r. trzecia wersja automobilu z powodzeniem pokonała drogę o długości 106 km. Przyczyniło się to do wzrostu zainteresowania pojazdem. Niebawem Karl Benz został pierwszym człowiekiem w historii, który rozpoczął seryjną produkcję samochodów.
Czwartek 30 stycznia:
- 1018 – Książę Bolesław Chrobry i cesarz Henryk II zawarli traktat pokojowy w Budziszynie, będący zwieńczeniem serii wojen polsko-niemieckich prowadzonych od 1002 r. Porozumienie było korzystne Polski, do terytorium której przyłączono Milsko, Łużyce oraz część Moraw. Cesarz zobowiązał się również przekazać Bolesławowi Chrobremu posiłki zbrojne na wyprawę kijowską. Pozycja polskiego władcy na arenie międzynarodowej wydatnie wzrosła.
- 1933 – Adolf Hitler został mianowany przez prezydenta Paula von Hindenburga kanclerzem Niemiec. Tym samym państwo niemieckie weszło na drogę transformacji w kierunku III Rzeszy. W 1932 r. Hitler przegrał wybory prezydenckie, lecz osiągnął dobry wynik przy wysokiej frekwencji – głos na niego oddało blisko 13,5 mln osób (ok. 37 proc). Posiadał ponadto poparcie wpływowych przedstawicieli przemysłu. W odbywających się w tym samym roku wyborach parlamentarnych jego partia NSDAP odniosła zwycięstwo. Hitler został kanclerzem i rozpoczął skupianie władzy w swoich rękach.
- 1934 – Zmarł Piotr Lebiedziński, polski chemik, przedsiębiorca i wynalazca, jeden z pionierów polskiej i światowej kinematografii, a także polskiego przemysłu fotochemicznego. Był pierwszym na ziemiach polskich sprzedawcą aparatów fotograficznych oraz założycielem i właścicielem pierwszej wytwórni papieru fotograficznego. W 1895 r. skonstruował wspólnie z Janem i Józefem Popławskimi aparat kinematograficzny zwany „kinematografem Lebiedzińskiego”.
Piątek 31 stycznia:
- 1865 – Kongres Stanów Zjednoczonych przyjął 13. poprawkę do konstytucji USA znoszącą niewolnictwo. Zgodnie z jej treścią: „Nie będzie w Stanach Zjednoczonych lub jakimkolwiek miejscu podległym ich władzy ani niewolnictwa, ani przymusowych robót, chyba że jako kara za przestępstwo, którego sprawca został prawidłowo skazany”. 13. poprawka została uchwalona w ostatnim półroczu wojny secesyjnej, a weszła w życie 18 grudnia 1865 r. – po klęsce Konfederatów.
- 1976 – Do Sejmu trafił tzw. „Memoriał 101″, wystąpienie polskich intelektualistów przeciwko planowanym zmianom konstytucji PRL. Podczas VII Zjazdu PZPR władze komunistyczne zapowiedziały wprowadzenie do ustawy zasadniczej nowych zapisów – o przewodniej roli Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w kraju, trwałym i nierozerwalnym sojuszu PRL z ZSRR oraz zależności respektowania praw obywateli od wykonywania przez nich obowiązków wobec państwa. Postulaty władz stały w sprzeczności z postanowieniami Aktu końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (Helsinki, 1975 r.), którego sygnatariuszem była m.in. Polska, i który zobowiązywał podpisane strony do przestrzegania praw człowieka.
- 1985 – Zmarł Józef Mackiewicz, pisarz, publicysta, dziennikarz, świadek ekshumacji ofiar zbrodni katyńskiej, autor raportu „Zbrodnia katyńska w świetle dokumentów 1945–1946″, będącego pierwszą szczegółowo udokumentowaną pracą polskiego autora, w której wskazano Stalina i NKWD jako sprawców mordu katyńskiego.
Sobota 1 lutego:
- 1411 – Zawarto I pokój toruński kończący tzw. wielką wojnę pomiędzy Polską i Litwą a zakonem krzyżackim. Traktat pokojowy był przypieczętowaniem sukcesu odniesionego na polach Grunwaldu w 1410 r. Historycy przedstawiają różne opinie na temat tego, czy zwycięstwo zostało należycie wykorzystane przez króla Władysława Jagiełłę i księcia Witolda. I pokój toruński gwarantował Polsce i Litwie niewielkie nabytki terytorialne i nie rozwiązał sporu z państwem krzyżackim. Potęga zakonu została ostatecznie złamana dopiero w latach 60. XV w. podczas rządów Kazimierza Jagiellończyka. Jednocześnie po podpisaniu traktatu pokojowego w Toruniu pozycja Władysława Jagiełły na arenie międzynarodowej znacząco wzrosła, dzięki czemu w 1412 r. władca zdołał rozerwać niebezpieczny dla Polski sojusz Krzyżaków z Zygmuntem Luksemburskiem, ówczesnym królem Niemiec i Węgier, późniejszym cesarzem i jednym z najpotężniejszych polityków swoich czasów.
- 1733 – Zmarł August II Mocny, elektor Saksonii, władca Rzeczpospolitej w latach 1697–1706 (do czasu abdykacji) i w okresie 1709-1733 (po powrocie do władzy). Pierwszy król z dynastii Wettynów na polskim tronie.
- 2020 – O północy z 31 stycznia na 1 lutego (23:00 czasu lokalnego) formalnie doszło do Brexitu. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską.
Niedziela 2 lutego:
- 1536 – Urodził się Piotr Skarga, polski duchowny katolicki, jezuita, teolog, pisarz polityczny, czołowy przedstawiciel kontrreformacji w Rzeczpospolitej i jeden z najsłynniejszych kaznodziejów w dziejach kraju, pierwszy rektor Uniwersytetu Wileńskiego, spowiednik króla Zygmunta III Wazy, autor m.in. „Kazań sejmowych”, w których wyłożył koncepcję odnowy moralnej i politycznej państwa polsko-litewskiego.
- 1676 – W katedrze wawelskiej odbyła się koronacja Jana III Sobieskiego na króla Polski i wielkiego księcia litewskiego. Choć elekcja monarchy miała miejsce w maju 1674 r., z uwagi na trwającą wojnę Rzeczpospolitej z Turcją (1672-1676) koronacja, z woli króla, została odłożona na dogodniejszy moment.
- 1943 – Porażką Niemców z Sowietami zakończyła się bitwa stalingradzka, jedno z najkrwawszych starć w historii wojen, a zarazem jeden z punktów zwrotnych II wojny światowej, który zaważył o losach frontu wschodniego.
Poniedziałek 3 lutego:
- 1468 – Prawdopodobnie tego dnia zmarł Jan Gutenberg (zgodnie z treścią notatek jego przyjaciela Leonharda Mengossa), niemiecki złotnik, rzemieślnik, drukarz, ojciec nowożytnego druku. W latach 1440-1450 skonstruował nowatorski aparat do odlewania metalowych czcionek, które mogły być następnie układane w dowolnej kolejności (stąd określenie „ruchoma czcionka”). Gutenberg nie był pomysłodawcą pierwszej ruchomej czcionki (tę wynaleziono w Chinach w XI wieku), ale stworzone przez niego narzędzia umożliwiły seryjną produkcję identycznych czcionek na niespotykaną dotąd skalę, co przyczyniło się do rewolucji nie tylko w tej dziedzinie, ale również w kontekście zmian kulturowych i ogólnospołecznych. Gutenberg opracował także podstawowe zasady składu tekstu oraz nowy model prasy drukarskiej.
- 1735 – Urodził się Ignacy Krasicki, polski duchowny katolicki i arystokrata, jeden z głównych przedstawicieli oświecenia w Rzeczpospolitej. Krasicki sprawował funkcję biskupa warmińskiego, a następnie arcybiskupa gnieźnieńskiego i prymasa Polski. Był prezydentem Trybunału Głównego Koronnego. Zasłynął przede wszystkim jako pisarz i poeta, autor takich dzieł jak „Myszeida”, „Monachomachia”, „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”, „Wojna chocimska”, „Satyry”, „Bajki i przypowieści” czy „Bajki nowe”. Był współzałożycielem „Monitora” – jednego z pierwszych czasopism wydawanych w języku polskim i najważniejszego tytułu prasowego w ostatnim trzydziestoleciu istnienia Rzeczpospolitej.
- 1899 – Zmarł Juliusz Kossak, polski malarz specjalizujący się w tworzeniu obrazów historycznych i batalistycznych, ojciec innego słynnego malarza Wojciecha Kossaka. Charakterystycznym motywem dzieł Juliusza Kossaka były konie. Należy do najsłynniejszych polskich malarzy XIX stulecia. Jest autorem m.in. „Sobieskiego pod Wiedniem”, „Żółtych Wód”, „Czarnieckiego pod Płockiem”, „Elekcji Jana Kazimierza”, „Bitwy pod Parkanami”, „Bitwy pod Raszynem”, „Bitwy pod Ignacewem” czy „Wjazdu cesarza Franciszka Józefa do Krakowa”.
________________________________________________________________________
Obraz tygodnia

.Tolerancja wyznaniowa była jedną z najbardziej emblematycznych i imponujących cech Królestwa Polskiego, a następnie Rzeczpospolitej w XVI i XVII wieku. Dzięki dobremu prawu oraz roztropności elit politycznych Polski i Litwy oba kraje uniknęły krwawych wojen religijnych. Niemal w tym samym czasie, gdy we Francji dokonywano rzezi hugenotów (Noc św. Bartłomieja, 23/24 sierpnia 1572 r.) w Rzeczpospolitej podpisano akt konfederacji warszawskiej (28 stycznia 1573 r.).
Dokument ten jest dziś przede wszystkim symbolem „państwa bez stosów” i kojarzy się jako akt prawny regulujący kwestie wyznaniowe. Tymczasem jego podstawowe funkcje dalece wykraczały poza sferę religijną.
„Po śmierci ostatniego Jagiellona, Zygmunta II Augusta (1572 r.), zdecydowano się na wprowadzenie monarchii elekcyjnej. Skoro to obywatele mieli wybierać króla, należało doprowadzić do zgody między nimi. Tylko wtedy pokój, ład republikański, wolność obywateli i jedność wspólnoty politycznej, mogły być – w mniemaniu ówczesnych – zachowane.
Akt konfederacji warszawskiej dotyczy przede wszystkim warunków wolnej elekcji. Oznajmujemy wszystkim (…), iż pod tym niebezpiecznym czasem bez króla pana zwierzchniego mieszkając, staraliśmy się o to wszyscy pilnie na zjeździe Warszewskim, jakobyśmy przykładem przodków swych, sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę R.P. [Rzeczypospolitej – red.] zatrzymać i zachować mogli. To jest cel zebrania się i zawiązania konfederacji.
Obywatele sami biorą odpowiedzialność za swoją wspólnotę polityczną, za zachowanie jej w stanie harmonii i jedności. Jest to piękny punkt wyjścia do zasad, które są formułowane w dalszej części aktu. Wczytując się w jego treść, trudno nie odwołać się do kategorii umowy społecznej. Gdyby John Locke znał nieco lepiej historię Rzeczypospolitej, gdyby akt konfederacji warszawskiej nie był napisany po polsku, tylko po łacinie, być może uznałby, że w istocie to ów dokument jest swoistym pierwowzorem do jego pomysłu umowy społecznej (…).
Akt konfederacji warszawskiej stanowi symbol mądrości i roztropności politycznej. Jak wskazuje treść dokumentu, twórcy i sygnatariusze umowy kierowali się »przykładem przodków swych«. Tradycja poszanowania wolności i różnorodności właściwa Królestwu Polskiemu, a następnie Rzeczypospolitej, odegrała tu kluczową rolę. Kwestia szacunku i tolerancji była podstawą do zachowania porządku i jedności – trwałości ładu Rzeczypospolitej. Nie wszyscy obywatele państwa polsko-litewskiego zgadzali się co do sprawy różnorodności w wierze. Rozumiano jednak potrzebę wypracowania porozumienia. W tym kontekście akt konfederacji warszawskiej przypomina Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Podczas jej tworzenia również nie było zgody co do fundamentalnych wartości, choćby tego, jak pojmować godność człowieka, ale stwierdzono, że porozumienie jest konieczne. Namysł, którego przejawem jest akt konfederacji warszawskiej, być może wyprzedzał słynne koncepcje, takie jak umowa społeczna, znane nam z podręczników do historii myśli politycznej. Możliwe, że wyprzedziliśmy innych w ich urzeczywistnianiu, a nie tylko formułowaniu” – pisze prof. Dorota PIETRZYK-REEVES w artykule Szacunek do wolności i odrębności jest niezbywalną częścią tradycji Rzeczypospolitej.
Link do tekstu: [CZYTAJ]
________________________________________________________________________
NEWSLETTER „PIĘKNO HISTORII” NA PAŃSTWA SKRZYNKACH MAILOWYCH W KAŻDY WTOREK:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Zapisz się [TUTAJ] <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
________________________________________________________________________
Cytat tygodnia

„(…) A iż w Rzeczypospolitej naszej jest różnorodność niemała z strony wiary krześcijańskiej, zabiegając temu, aby się z tej przyczyny miedzy ludźmi rozruchy jakie szkodliwe nie wszczęły, które po inszych królestwach jaśnie widziemy, obiecujemy to sobie spólnie za nas i za potomki nasze na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, pod wiarą, czcią i sumieniem naszym, iż którzy jestechmy różni w wierze, pokój miedzy sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w Kościelech krwie nie przelewać ani się penować odsądzeniem majętności, poczciwością, więzieniem i wywołaniem i zwierzchności żadnej ani urzędowi do takowego progressu żadnym sposobem nie pomagać. I owszem, gdzie by ją kto przelewać chciał, z tej przyczyny zastawiać się o to wszyscy będziem powinni, choćby też za pretekstem dekretu albo za postępkiem jakim sądowym kto to czynić chciał”.
Autorzy aktu konfederacji warszawskiej
Źródło: Akt konfederacji warszawskiej z 28 I 1573 r. (fragment).
________________________________________________________________________
Postać tygodnia

.Piotr Lebiedziński (1860-1934) był jednym z pionierów nie tylko polskiej, ale i światowej kinematografii. Skonstruował m.in. aparat kinematograficzny służący do rejestracji i projekcji ruchomych obrazów, wyprzedzając w tej materii braci Lumière.
„W 1888 r. [Piotr Lebiedziński] założył pierwszą na ziemiach polskich wytwórnię papieru fotograficznego, który słynął z jakości i był eksportowany do najważniejszych stolic europejskich: Londynu, Wiednia, Paryża czy Berlina. Z czasem wytwórnia przekształciła się w fabrykę produkującą aparaty i materiały światłoczułe. Firma Lebiedzińskiego nie tylko wytwarzała, ale również sprzedawała aparaty fotograficzne, także w tej dziedzinie będąc pionierskim przedsiębiorstwem na ziemiach polskich. (…)
Piotr Lebiedziński nie koncentrował się wyłącznie na prowadzeniu przedsiębiorstwa. Fascynowała go techniczna strona urządzeń fotograficznych. Pragnął »ożywiać« fotografie i prowadził eksperymenty w tym zakresie. W 1895 r. skonstruował wspólnie z Janem i Józefem Popławskimi aparat kinematograficzny zwany »kinematografem Lebiedzińskiego«. Urządzenie powstało jeszcze zanim bracia Lumière opatentowali swoją wersję kinematografu. Składało się z dwóch części – kamery umożliwiającej rejestrację obrazu i aparatu projekcyjnego. (…)
W 1896 r. Piotr Lebiedziński zasłynął jako pierwszy na ziemiach polskich autor zdjęcia (obok Edmunda Biernackiego), które wykonano przy pomocy promieni Roentgena. Aktywnie angażował się w działalność Towarzystwa Fotograficznego Warszawskiego oraz redagował miesięcznik Fotograf Warszawski, na łamach którego publikował teksty z dziedziny fotochemii i techniki fotograficznej. Z uwagi na wszechstronne zainteresowania i uzdolnienie Piotr Lebiedziński pracował nie tylko nad urządzeniami z dziedziny fotografii i filmu. Zajmował się również technicznymi aspektami nagrywania płyt gramofonowych, udoskonaleniem samego gramofonu i konstruowaniem membran dźwiękowych. Stworzył również urządzenie rejestrujące odkształcenia szyn kolejowych podczas przejazdu pociągu” – (Patryk PALKA, Piotr Lebiedziński. Pionier kinematografii z Polski).
Link do tekstu: [CZYTAJ]
________________________________________________________________________
Książka, którą warto przeczytać

.Określenie „państwo bez stosów” wymyślił i spopularyzował Janusz Tazbir, jeden z najwybitniejszych znawców kultury staropolskiej oraz dziejów reformacji i kontrreformacji.
Jego znakomite dzieło pt. „Państwo bez stosów. Szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w.” to pozycja obowiązkowa dla tych, którzy chcieliby zgłębić tę tematykę za pośrednictwem lektury przystępnej w odbiorze, wciągającej, a zarazem konkretnej i merytorycznej.
Dlaczego pod względem tolerancji wyznaniowej Królestwo Polskie, a następnie Rzeczpospolita były wyjątkowe w skali Europy? Czym konkretnie owa tolerancja się przejawiała? Kogo dotyczyła, a kto nie był nią objęty? Odpowiedzi m.in. na te pytania odnaleźć można w klasycznej pracy Janusza Tazbira.
________________________________________________________________________
.Dziękuję Państwu za uwagę.
Zapraszam do lektury kolejnego wydania newslettera „Piękno Historii” już w przyszłym tygodniu – jak zawsze we wtorek.
Jeśli newsletter „Piękno Historii” spełnia Państwa oczekiwania, zachęcam do podzielenia się nim, przesyłając znajomym link do zapisów.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Zapisz się [TUTAJ] <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
________________________________________________________________________

WszystkoCoNajważniejsze/PP