Ciekawy pomysł na naukę historii w szkołach, z elementami historii lokalnej

Ciekawy pomysł na naukę historii w szkołach, z elementami historii lokalnej

Radom ma swój własny program edukacji historycznej. Nauczyciele historii mogą korzystać ze zgodnego z podstawą programową pakietu edukacyjnego, pomocnego w prowadzeniu zajęć o dziejach miasta. Lekcje mają nie być nudne i inspirować do poszerzania wiedzy.

.Trzon Radomskiego Programu Edukacji Historycznej stanowi pakiet edukacyjny, w którego skład wchodzi podręcznik dla nauczyciela historii z gotowymi scenariuszami lekcji oraz zbiór testów sprawdzających wiedzę o Radomiu. Radom jest miastem, w którym publikacje te mają trafić do wszystkich szkół podstawowych i średnich.

“Lekcje nie będą nudne, będą multimedialne, okraszone krótkimi filmami” – zapowiedział autor programu, wieloletni nauczyciel historii, a obecnie z-ca dyr. Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu dr Adam Duszyk. Ich scenariusze są zgodne z podstawą programową obowiązującą w szkołach średnich oraz w VII i VIII klasie szkoły podstawowej. Nauczyciel nie potrzebuje więc dodatkowych godzin zajęć, aby ten program realizować.

Radomski Program Edukacji Historycznej

.Celem Radomskiego Programu Edukacji Historycznej jest nauka historii z wykorzystaniem wątków z dziejów Radomia. “Jeżeli zatem mamy w podstawie programowej na przykład temat dot. osadnictwa miast i wsi na prawie polskim i niemieckim, to nauczyciel może przeprowadzić lekcję na przykładzie Radomia, który był lokowany na prawie magdeburskim i zawiera wszystkie typowe cechy dla tego typu miast” – wyjaśnia dr Adam Duszyk.

Materiały edukacyjne są powiązane ze stałą wystawą Muzeum Historii Radomia. Ta działająca od niedawna placówka w nowoczesny i atrakcyjny sposób ukazuje dzieje miasta od IX w. do zakończenia II wojny światowej. Uzupełnieniem kształcenia ma być coroczny konkurs wiedzy o historii Radomia.

Radomski Program Edukacji Historycznej to wspólny projekt Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu oraz wydziału edukacji radomskiego magistratu. “Radom jest pierwszym w kraju miastem, które w sposób systemowy wprowadza edukację historyczną skupioną na dziejach miasta” – zauważyła odpowiedzialna za radomską oświatę wiceprezydent Katarzyna Kalinowska. Zapowiedziała, że podręczniki z gotowymi scenariuszami lekcji i ćwiczeniami trafią do wszystkich szkół podstawowych i średnich w Radomiu. “Jestem przekonana, że po wdrożeniu tego innowacyjnego programu znajomość naszej lokalnej historii znacznie wzrośnie” – zauważyła wiceprezydent.

Radom, miasto neoromantyczne

.Gdyby nie pasjonaci, trudno byłoby wywalczyć zainteresowanie miastem. Jednym z nich jest Piotr Patkowski, który na łamach miesięcznika “Wszystko co Najważniejsze” przedstawia swoje miasto [LINK]: “Francuzi i Niemcy zarabiają na milionach turystów, bo odbudowali swoje zamki. My też mamy do tego prawo. Mieszkańcy królewskiego Radomia mają prawo do swojego kazimierzowskiego zamku”.

“Jeden z najwybitniejszych polskich malarzy okresu Młodej Polski, autor takich arcydzieł jak Melancholia czy Błędne koło, Jacek Malczewski pochodził z Radomia. Jak sam przyznawał, Radom zawsze miał wyjątkowe miejsce w jego sercu. Nie jest przypadkiem, że wielki polski twórca symbolizmu w malarstwie wywodził się właśnie z tego miejsca. To jedno z największych polskich miast, które mimo że nie ma dziś najlepszego wizerunku w publicznej percepcji, jest miejscem szczególnym, wielką nieopowiedzianą historią polskiego neoromantyzmu” – pisze Patkowski.

Jeśli ktoś chce zobaczyć polską belle époque, to radomskie kamienice z XIX i początku XX w. są właśnie jej częścią. Nie powstydziłyby się ich dzisiejsze niemieckie perły turystyki, takie jak Wiesbaden. Układ przestrzenny centrum musi znów się zazielenić i pokazać całe piękno radomskiej belle époque – należy przebudować przestrzeń wspólną.

Z Radomiem byli związani również Leszek Kołakowski i Witold Gombrowicz, dwaj wybitni przedstawiciele polskiej inteligencji. Z jednej strony historia stalinowskiego, marksistowskiego filozofa, który z wiekiem zaczął odkrywać znaczenie wiary, a z drugiej krytyka polskości, którego całym życiem była właśnie ta polska kultura. Obaj niewątpliwie byli ludźmi wybitnymi, choć kontrowersyjnymi pod wieloma względami. Radom powinien być miejscem odnowy polskiej myśli, która ma tak wiele do zaoferowania światu. Odnowa może nastąpić tylko przez twórczy spór. Dlatego Radom powinien być miejscem Centrum Myśli Romantyzmu, gdzie z jednej strony można pokazać niezwykłą żywotność polskiej myśli romantycznej, a z drugiej jej krytyczną tradycję. Serce polskości bije w Radomiu szczególnie mocno” – przypomina.

Jak uczyć historii?

.”Doświadczony nauczyciel historii wie, że młodzież można zainteresować historią, przedstawiając tajemnice lub wydarzenia niejednoznaczne. Ważne, by tych tajemnic nie „wyjaśniać” do końca. Warto, by uczeń sam dręczył się brakiem ostatecznej odpowiedzi, a nawet w tym drążeniu prawdy trzeba go umacniać” – pisze prof. Wojciech Roszkowski [LINK].

“Zastanawiając się nad nauczaniem historii, trzeba mieć zawsze na uwadze rozwój świadomej pamięci młodzieży. Ona żyje tu i teraz. Dla niej to, co było kilka lat temu, to mgła, a jednak z tej mgły uczeń czy uczennica powinni chcieć wyławiać rzeczy dla nich ważne. Dopiero w taki sposób można zbudować zainteresowanie ogólniejszymi związkami między przeszłością a teraźniejszością i przyszłością. Dopiero wtedy będą oni mogli rozwinąć w sobie świadomość tego, że ich życie jest konsekwencją różnych decyzji z przeszłości. Jest zawsze jakaś grupa uczniów, która z prostej ciekawości fascynuje się jakimiś aspektami historii. Chłopców najczęściej fascynuje rodzaj używanej broni, dziewczynki częściej przejmują się losami królewny wydanej za mąż ze względów politycznych. Należy to uszanować, ale to nie wystarczy, by rozumieć potrzebę nauki historii. Ważne, by umieć pokazać im związek między takimi anegdotycznymi szczegółami a wielkimi wydarzeniami, które miały wpływ na losy milionów ludzi.

Podstawowym błędem w uczeniu historii jest skupianie się na pamięciowym opanowywaniu dat i nazwisk” – przypomina prof. Wojciech Roszkowski.

PAP/Ilona Pecka/Wszystko Co Najważniejsze/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 stycznia 2023