Rok wyborczy 2025

Rok wyborczy 2025

Kto wygra wybory prezydenckie 2025? Kiedy się odbędą? Kto wygra wybory uzupełniające do Senatu? Kto pokieruje Krajowym Biurem Wyborczym? Czy zapewniony zostanie proces wyborczy zgodny z zasadami państwa prawa? Oto co przyniesie nam rok wyborczy 2025.

Wybory prezydenckie 2025

.Wybory prezydenckie 2025 niewątpliwie będą najważniejszym wydarzeniem politycznym roku 2025 r., choć to nie jedyna elekcja w nadchodzącym roku: w najbliższych miesiącach czekają nas także wybory uzupełniające do Senatu w Krakowie. Początek roku to również wybór nowego szefa Krajowego Biura Wyborczego.

Już 8 stycznia 2025 r. dowiemy się, kiedy odbędą się wybory prezydenckie. Ogłosi ją marszałek Sejmu Szymon HOŁOWNIA. Zgodnie z przepisami w grę wchodzą trzy terminy: 4, 11 lub 18 maja. Jeśli doszłoby do drugiej tury, to na ponowne głosowanie poszlibyśmy 18 lub 25 maja, lub 1 czerwca. Z zapowiedzi publicznych marszałka Sejmu wynika, że zależy mu na tym, aby wybory prezydenckie miały jak największą frekwencję, stąd unikanie dat nachodzących na t.zw. długi majowy weekend lub Zielone Świątki w drugiej turze wyborów. Z tego punktu widzenia najbardziej racjonalną datą wydaje się być niedziela 18 maja 2025 r. dla przeprowadzenia pierwszej tury wyborów, i 1 czerwca 2025 r. – drugiej tury wyborów prezydenckich.

Formalnie wybory prezydenckie zostaną zarządzone 15 stycznia 2025 r. – termin ten wynika z przepisu konstytucji, zgodnie z którym wybory nie mogą być przeprowadzone w ciągu 90 dni po zakończeniu stanu nadzwyczajnego. Wprowadzony przez rząd w związku z wrześniową powodzią stan klęski żywiołowej został zniesiony 16 października 2024 r., okres 90 dni mija więc 14 stycznia 2025 r.

Prawnicy zwracają uwagę, że dopiero po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw postanowienia marszałka Sejmu o zarządzeniu wyborów prezydenckich formalnie ruszy kampania wyborcza.

Rozpoczęcie kampanii prezydenckiej oznacza też, że w celu zgłoszenia kandydata na prezydenta, konieczne będzie utworzenie komitetu wyborczego. Wybory prezydenckie różnią się od innych wyborów przeprowadzanych w Polsce tym, że komitety wyborcze mogą być tworzone wyłącznie przez wyborców, a nie przez partie polityczne; wszystkie komitety kandydatów powołuje się tak samo i wszystkie podlegają takim samym zasadom dotyczącym finansowania kampanii.

O rejestracji komitetu wyborczego, a następnie rejestracji kandydata w wyborach prezydenckich decyduje Państwowa Komisja Wyborcza. W przypadku odmowy rejestracji, komitet ma dwa dni na złożenie skargi do Sądu Najwyższego, a sąd ma kolejne 2 dni na jej rozpatrzenie. Od orzeczenia Sądu Najwyższego nie przysługuje odwołanie.

Skargi na decyzje PKW trafiają do Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, której status jest kwestionowany przez rząd Donalda TUSKA. Powstała ona na mocy ustawy o SN z 2017 r. i tworzą ją osoby powołane po 2017 r. na urząd sędziego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej w trybie określonym przepisami ustawy z grudnia 2017 r. Dotychczas jej uchwały nie były kwestionowane – ani przy zatwierdzaniu wyników wyborów parlamentarnych, ani przy zatwierdzaniu wyborów samorządowych, ani przy zatwierdzaniu wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego. Próba zakwestionowania wyników wyborów prezydenckich 2025 r. jednak, jak widzimy z pierwszych zapowiedzi, będzie miała miejsce.

Faworytami sondaży są w tej chwili Rafał TRZASKOWSKI i Karol NAWROCKI. Według wszystkich sondaży prezydenckich to ta dwójka kandydatów w wyborach prezydenckich wchodzi do drugiej tury wyborów, a układ sił pomiędzy Rafałem TRZASKOWSKIM a Karolem NAWROCKIM pokazuje, że wynik wyborów prezydenckich 2025 r. może być nie do przewidzenia do ostatnich chwil. Stąd próba zabezpieczenia wyniku wyborczego poprzez decyzję Sądu Najwyższego w innym niż w poprzednich wyborach składzie.

Wybory uzupełniające do Senatu

.W 2025 r. czekają nas poza wyborami prezydenckimi także wybory uzupełniające do Senatu w okręgu 33, obejmującym część Krakowa (Stare Miasto, południowe i zachodnie dzielnice miasta). To konsekwencja zwolnienia miejsca w Izbie wyższej przez Bogdana Klicha, który został powołany na chargé d’affaires Ambasady RP w Stanach Zjednoczonych.

Wybory uzupełniające musi zarządzić prezydent Andrzej DUDA i – podobnie, jak w przypadku wyborów prezydenckich – będzie mógł to zrobić najwcześniej 15 stycznia 2025 r. Ma to związek z wprowadzonym jesienią stanem klęski żywiołowej spowodowanej powodzią.

Politycy koalicji rządzącej zapowiadają, że w wyborach uzupełniających do Senatu w Krakowie zostanie wystawiony jeden wspólny kandydat w ramach tzw. paktu senackiego. PiS rozważa poparcie niezależnego kandydata, wystawić swojego kandydata zamierza Konfederacja. Spekuluje się o wysokich szansach Bogusława SONIKA, jeśli zdecyduje się on na start w wyborach uzupełniających do Senatu.

Wybór szefa Krajowego Biura Wyborczego

.Początek 2025 r. to także wybór nowego szefa Krajowego Biura Wyborczego. Kadencja Magdaleny Pietrzak, która obecnie kieruje pracami KBW, kończy się 3 marca 2025 r.

Zgodnie z Kodeksem wyborczym, szef KBW jest powoływany przez Państwową Komisję Wyborczą spośród trzech kandydatów, których – po zasięgnięciu opinii szefów Kancelarii Sejmu, Senatu oraz Prezydenta – przedstawia minister spraw wewnętrznych i administracji. W przypadku uzasadnionych zastrzeżeń PKW niezwłocznie poinformuje o tym szefa MSWiA, który przedstawi kolejne dwie kandydatury, również skonsultowane z szefami trzech kancelarii. Jeśli żaden z kandydatów na szefa KBW ponownie nie zostanie zaakceptowany, wtedy powoła go minister spraw wewnętrznych i administracji.

Szef KBW jest od strony organizacyjnej i finansowej najistotniejszą osobą w procesie wyborczym. To KBW, a nie PKW dysponuje budżetem na organizację wyborów. Szef KBW kieruje pracami administracji wyborczej, odpowiada za warunki organizacyjne, finansowe i techniczne wyborów czy referendów, z urzędu jest też sekretarzem Państwowej Komisji Wyborczej.

Kadencja szefa KBW trwa siedem lat; PKW może go odwołać przed upływem kadencji w uzgodnieniu z szefem MSWiA. Szef KBW nie może należeć do partii politycznej, nie może też być skazany za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego ani za przestępstwo umyślne skarbowe.

PAP/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 26 grudnia 2024