Stowarzyszenie „Tak dla CPK” zebrało 193 tys. podpisów
Organizowana przez Stowarzyszenie „Tak dla CPK” akcja zbierania podpisów pod projektem ustawy zobowiązującej rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończyła się nie tylko pełnym sukcesem, ale wręcz przeszła oczekiwania autorów. Z wymaganych 100 tys. podpisów udało się ich zebrać niemal dwukrotnie więcej, tj. w sumie 193 tys. Ten zakładający otwarcie części lotniskowej CPK do końca 2030 r. projekt został złożony już w Sejmie.
Projekt „Tak dla CPK” ze 193 tys. podpisów
.Obywateli projekt ustawy dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego złożono 18 września w Sejmie. Pod tym projektem podpisało się w sumie 193 tys. osób. Akcja zbierania podpisów była organizowana w całej Polsce na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Prezes stowarzyszenia „Tak dla CPK” Maciej Wilk ocenił, że ta inicjatywa okazała się niesamowitym osiągnięciem. Zaznaczył przy tym, że stowarzyszenie jest niepolityczne, niepartyjne i zrzesza ludzi „o całym spektrum poglądów skupionych wokół tego jednego kluczowego tematu, jakim jest popchnięcie Polski do przodu”.
„Chcemy, żeby projekt został dowieziony, chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy” – powiedział wiceprezes stowarzyszenia Michał Czarnik.
Kiedy powstanie CPK?
.Jedno z założeń projektowanej ustawy przewiduje nałożenie obowiązku na Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnika Rządu ds. CPK, innych organów administracji rządowej oraz spółki CPK do realizacji programu CPK. Projekt przewiduje również zakaz zmian w programie CPK, które zmieniają cele lub zakres programu tj.; przesuwają zakończenie prac budowlanych i uzyskanie certyfikacji lotniska CPK dalej niż do końca 2030 roku; przesuwają zakończenie prac budowlanych dla linii kolejowych – Tunel w Łodzi – Węzeł CPK – Warszawa-Łódź dalej niż do końca 2030 roku oraz zmian, które ograniczają finansowanie programu CPK ze środków publicznych.
Oprócz tego projekt ustawy przewiduje nałożenie obowiązku przeniesienia całego ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na Centralny Port Komunikacyjny do 30 czerwca 2031 roku, a także zatrzymanie dofinansowania połączeń lotniczych przez instytucje publiczne czy wprowadzenie nowych regulacji dotyczących organów spółki CPK. „W celu zapewnienia wszechstronnego nadzoru nad realizacją programu (CPK – przyp. red.), ustawa przewiduje, że w skład Rady Nadzorczej Spółki CPK wejdą po jednym przedstawicielu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw obrony narodowej, ministra właściwego do spraw transportu oraz Pełnomocnika (ds. CPK – przyp. red.)” – czytamy na Stowarzyszenia „Tak dla CPK”. Na odbywającej się 18 września konferencji Michał Czarnik podkreślił, że po sprawdzeniu podpisów pod projektem, marszałek Sejmu będzie miał trzy miesiące na skierowanie projektu do pierwszego czytania.
Zgodnie z programem CPK zakładana jest budowa nie tylko centralnego lotniska, które ma być położone pomiędzy Warszawą i Łodzią (na domyślną jego lokalizację była wskazywane przede wszystkim miejscowość Baranów), ale także systemu Kolei Dużych Prędkości. To megalotnisko ma być przystosowane najpierw do obsługi 34 mln pasażerów rocznie – jednak jego projekt w dalszej perspektywie zakłada elastyczną rozbudowę, tak aby rozwój tego terminala przeładunkowego był dostosowany do potrzeb i prognoz rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. miałby wynieść 131,7 mld zł.
Silna Polska w bezpiecznej Europie
.Na łamach „Wszystko co Najważniejsze” ukazał się tekst poseł Pauliny MATYSIAK pt. „Silna Polska w bezpiecznej Europie”. Jak przekonuje autorka: „Polska umie wymyślić BLIKa, wygrać Rolanda Garrosa i grać w FC Barcelona. Będzie też umiała zbudować CPK, bezpieczne elektrownie jądrowe i superszybkie koleje”.
„Silna Polska w bezpiecznej Europie to taka, która się rozwija i taka, która inwestuje. Silna Polska to państwo, które robi rzeczy. Inwestuje w infrastrukturę, w naukę i technologie, ale przede wszystkim inwestuje w człowieka. Inwestuje w godne płace, w mieszkania, w niezawodny transport publiczny. I troszczy się o klimat. To jest szansa na dobre życie i szansa na przyszłość, o jakiej marzymy. To nie są puste słowa, tylko plan na przyszłość. Plan, ktory można i trzeba zrealizować” – pisze Paulina MATYSIAK.
Jak podkreśla, „nie jesteśmy już biednym krajem na dorobku — staliśmy się jedną z największych gospodarek świata. Jesteśmy 21. lub 22. gospodarką globu. Nie możemy przegapić tej zmiany i myśleć sparaliżowani kompleksami. Zmieniła się nasza pozycja, musi się też zmienić myślenie. Bogate społeczeństwa — czyli my! — są nimi dlatego, że się wciąż rozwijają. I że wierzą w siebie. Inwestują i rozwijają projekty, które zapewnią im lepszą przyszłość. I otworzą nowe możliwości” – pisze Paulina MATYSIAK.
Tak dla CPK – Pięć argumentów i pięć mitów
.Na temat tego dlaczego Polska powinna zbudować Centralny Port Komunikacyjny na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Patryk WILD w tekście „«Tak dla CPK». Pięć argumentów i pięć mitów„.
„Nie możemy zmienić historii – w jej wyniku jesteśmy jednym z ważniejszych gospodarczo państw świata, ale nie mamy infrastruktury kolejowej zbudowanej na potrzeby obsługi kraju w jego obecnych granicach ani dużego międzynarodowego hubu lotniczego. Jednak możemy uczynić z tego atut i zbudować to wszystko, czego nam brakuje, w nowoczesnym standardzie – kolej o racjonalnie dużej prędkości, dostosowaną do potrzeb kraju, odpowiednio zintegrowaną z ważnym globalnym hubem lotniczym, tak jak to postuluje UE, i mieć jeden z najlepszych systemów transportu zbiorowego w UE, a nawet na świecie”.
„To zamiana ułomności w gigantyczną przewagę jest polską szansą rozwojową. Nie ma lepszych projektów niż te, które jak w judo wykorzystują siłę przeciwnika (tu: raczej siłę przeciwności) do własnego zwycięstwa. Dziś większość krajów Europy i świata ma z powodów historycznych główne węzły transportu kolejowego oddalone od lotnisk, mimo że ich integracja jest racjonalna i postulowana ze względów klimatycznych. A my z powodu naszego zapóźnienia, ale też i geografii możemy zbudować jeden z najlepszych systemów transportu w Europie, odpowiadający polskim potrzebom, a także w najdoskonalszy w Europie i w jeden z najdoskonalszych na świecie sposobów zintegrować go z ważnym międzynarodowym hubem lotniczym. Budowany układ miałby mieć charakter koncentryczno-radialnej pajęczyny połączeń, z czego budować należałoby jedynie brakujące połączenia średnicowe (radialne z powodów historycznych w większości przypadków istnieją)”.
„Realizacja programu CPK to szansa na wzmocnienie polskiego wzrostu gospodarczego, wzmocnienie globalnego usieciowienia polskiej gospodarki, nauki i głównych ośrodków miejskich będących lokomotywami rozwoju kraju. To szansa na awans w rankingu światowych metropolii polskich ośrodków metropolitalnych, a także realne zwiększenie ich znaczenia i wielkości populacji – dzięki zwiększeniu obszaru oddziaływania poprzez lepsze systemy transportu zbiorowego oparte na kolei”.
.”Zintegrowana w jeden organizm funkcjonalny dzięki kolei i hubowi CPK aglomeracja Warszawsko-Łódzka podskoczy w globalnym znaczeniu o wiele pozycji, do pierwszej ligi miast globalnych. Podobnie będzie z metropolią południową, na którą składać się będą zintegrowane ze sobą szybką koleją metropolie śląsko-zagłębiowska i krakowska. Większość głównych ośrodków metropolitalnych Polski zyska szybsze powiązanie ze sobą oraz szybki dojazd do globalnego węzła transportu lotniczego, co realizuje postulat Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju z 2011 r., nazwany „metropolią sieciową” – pisze Patryk WILD.
WszystkocoNajważniejsze/MJ