O tym, jak Polacy i Polska zaciekawili świat - w Plus Minus Rzeczpospolitej

O tym, jak Polacy i Polska zaciekawili świat - w Plus Minus Rzeczpospolitej

Photo of Instytut Nowych Mediów

Instytut Nowych Mediów

Wydawca "Wszystko Co Najważniejsze".
www.instytutnowychmediow.pl

zobacz inne teksty Autora

Każda z dwudziestu edycji „Opowiadamy Polskę światu” to kolejne opublikowane teksty, ale przede wszystkim kolejne zebrane doświadczenia i wzmocnione relacje z dziennikarzami i zaufanie wydawców największych tytułów – czytamy w Plus Minus Rzeczpospolitej

.Praca przy projekcie „Opowiadamy Polskę Światu” trwa na kilka zmian – z uwagi na strefy czasowe – w kilkunastu językach, z najlepszymi polskimi fachowcami od różnic kulturowych, historii, ekonomii, języka przekazu. Stale podtrzymywane są osobiste relacje z dziennikarzami z wielu krajów, projekt stał się odpowiedzią na ich zapotrzebowanie. Dwudziesta edycja związana jest więc z rocznicą inwazji Rosji na Ukrainę. Wśród autorów tekstów: premier Mateusz Morawiecki, wicepremier prof. Piotr Gliński, najwybitniejsi polscy historycy, kawalerowie Orderu Orła Białego, profesorowie Andrzej Nowak i Wojciech Roszkowski, także Jan Rokita. Coraz częściej do projektu zapraszani są autorzy zagraniczni, znający i rozumiejący nasz region (Roger Moorhouse, Marco Patricelli, Chantal Delsol czy Allen Paul), tak jest i tym razem.

1 650 000 000, czyli ponad 1,5 miliarda – to szacowany zasięg artykułów polskich autorów opublikowanych w mediach ponad 70 krajów świata w ostatniej edycji „Opowiadamy Polskę Światu”. Publikacje te nie są reklamami, ale efektem współpracy polskiej redakcji „Wszystko co Najważniejsze” z globalnym amerykańskim „Newsweekiem”, „Le Figaro”, „El Mundo”, „Il Messaggero”, „L’Opinion”, „Le Soir” i dziesiątkami innych tytułów z całego świata.

Równolegle we „Wszystko co Najważniejsze” i na całym świecie

.Teksty publikowane są równolegle w polskim miesięczniku opinii „Wszystko co Najważniejsze” (którego  jubileuszowy 50. numer dostępny jest właśnie w sieci Empik i internetowym Sklepie Idei) i w tytułach ze świata, które z wyprzedzeniem otrzymują przetłumaczone w Warszawie artykuły. Ale też coraz częściej to redakcje zagraniczne proszą o teksty o historii Europy Środkowej, o pomocy dla Ukrainy etc. Chcą lepiej zrozumieć nasz region, a zespół „Wszystko co Najważniejsze” kierowany przez prof. Michała Kleibera, redaktora naczelnego tytułu, znają z wcześniejszych realizacji – mają więc zaufanie.

W kilkunastu tytułach współpraca przybrała formę kilkustronicowych „dossier”, jak w „The Chicago Tribune”, jednej z najważniejszych gazet USA, świętującej swoje 175-lecie, której dziennikarze zdobyli 28 Pulitzerów i opublikowali taśmy Watergate, w której teksty ze „Wszystko co Najważniejsze” ukazują się w weekendowym wydaniu o milionowym nakładzie. We Francji to ogólnofrancuski dziennik „L’Opinion”, europejski partner „The Wall Street Journal”, w Czechach – tygodnik „Echo”. Rosja to „Echo Moskwy”, jednak w tym wypadku współpraca musiała zostać zamrożona po zamknięciu redakcji przez reżim Putina.

– Ten projekt pokazuje, że podchodząc profesjonalnie, z ogromnym zaangażowaniem autorów, redaktorów, tłumaczy, aż po wszystkich, z którymi pracujemy nad tekstami w poszczególnych redakcjach, byliśmy w stanie osiągnąć bardzo wysoką skuteczność. Decydujące były synergia działań, uważność w tworzeniu i podtrzymywaniu kontaktów z dziennikarzami na całym świecie – mówi Michał Kłosowski, zastępca redaktora naczelnego „Wszystko co Najważniejsze” i jednocześnie szef projektów międzynarodowych Instytutu Nowych Mediów.

Świat zaciekawiony tematami z Polski

.Kolejne odsłony „Opowiadamy Polskę Światu” poświęcone były rocznicom wybuchu II wojny światowej, wyzwolenia Auschwitz, Bitwy Warszawskiej, urodzin św. Jana Pawła II, dokonaniom polskich naukowców i odkrywców czy kondycji polskiej gospodarki. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się teksty o Polakach ratujących Żydów, w tym ten autorstwa Mordecaia Paldiela, wielokrotnego dyrektora w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie. To dzięki „Opowiadamy Polskę Światu” wielu czytelników na całym świecie poznało historię rtm. Witolda Pileckiego. Ponad miliard zasięgu (1 014 000 000 – dane: PAP Media Intelligence) miały teksty na 40-lecie powstania „Solidarności”, które zainteresowały redakcje w blisko 40 krajach.

Rekord ten pobiła wrześniowa odsłona projektu z tekstami o nierozliczonej wciąż II wojnie światowej. Łączny zasięg źródłowy (czyli bez proliferacji, cytowań i mediów społecznościowych) wyłącznie tekstów na portalach i w aplikacji, bez wydań „papierowych”, wyniósł ponad 221,2 mln, z największym zasięgiem tekstu Mateusza Morawieckiego (36,9 mln) Topicality of the World War II History, opublikowanego w globalnym wydaniu „Newsweeka”, spopularyzowanego przez platformy internetowe MSN.com, Dailyhunt, IOL, ale też np. dziennik w Japonii. Niewiele mniejsze zasięgi odnotowały teksty Jarosława Kaczyńskiego w „Le Figaro” (całkowity zasięg: 26,3 mln) czy Andrzeja Dudy w „El Mundo” (25,3 mln).

– Powstała profesjonalna machina, która niczym dobra agencja PR zajmuje się wyszukiwaniem ciekawych informacji, nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji z dziennikarzami i wydawcami, a następnie plasowaniem informacji. Tak długo, jak długo teksty będą ciekawe, a współpraca będzie układała się poprawnie, nie będzie powodu, by wydawcy przestali korzystać z bezpłatnie udostępnianych, profesjonalnie przygotowanych treści – ocenia Sebastian Hejnowski, prezes agencji PR SEC Newgate Central & Eastern Europe.

Wojna na Ukrainie i działania Polaków (zarówno społeczeństwa obywatelskiego, jak i rządów, w tym działania dyplomatyczne na rzecz zwiększenia zaangażowania innych państw w pomoc wojskową dla Ukrainy) spowodowały skokowy wzrost zapotrzebowania na profesjonalne teksty opinii z Polski. Stąd najnowsze edycje „Opowiadamy Polskę Światu” o powstaniu styczniowym i 250 latach walki naszej części Europy z carskim, rosyjskim i sowieckim imperializmem oraz kolejna edycja, w pierwszą rocznicę rosyjskiej napaści na Ukrainę – obydwie zrealizowane wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej i Polską Fundacją Narodową. Wsparciem w projekcie „Opowiadamy Polskę światu” służy od początku polska dyplomacja, Polonia, w tym księża, a także Polska Agencja Prasowa. – Czas medialnych sojuszy i tworzenia synergii z instytucjami i ludźmi potrafiącymi współpracować dotyczy nie tylko kontaktów z zagranicznymi redakcjami – zauważa Michał Kłosowski.

Profesjonaliści wiedzą, co jest do zrobienia

.Bez nachalnej propagandy. Tworząc i pielęgnując relacje z mediami całego świata. Organizując debaty, takie jak np. ważna debata francuskich i polskich intelektualistów w centrum Paryża, która wyjaśniła powody wzajemnych uprzedzeń. Autorzy „Wszystko co Najważniejsze” zapraszani są do najbardziej wpływowych programów zagranicznych stacji telewizyjnych i radiowych, proszeni o komentarze. Powstał swoisty hub pozwalający dystrybuować na Zachodzie teksty i opinie także z innych krajów regionu. „Wszystko co Najważniejsze” to dziś nie tylko miesięcznik i portal, ale także wydawnictwo książkowe, mające na swoim koncie m.in. książki Érica Zemmoura, prof. Michela Wieviorki, Stéphane’a Courtois, a wkrótce także bestseller pozwalający lepiej zrozumieć wojnę na Ukrainie autorstwa Laury Mandeville z „Le Figaro” i prof. Konstantina Sigowa, zdecydowanie najciekawszego dziś ukraińskiego filozofa.

Teksty ze „Wszystko co Najważniejsze”, publikowane na łamach światowej prasy, poddawane są ocenie także polskich czytelników – w otwartym dostępie, w wielu wersjach językowych, na portalu opinii www.WszystkoCoNajwazniejsze.pl. – Wypada tylko życzyć, by akcja „Opowiadamy Polskę Światu” rozwijała się w tym tempie nadal. Czasy mamy bowiem niespokojne, a pozycję Polski w świecie należy wspierać – twierdzi prof. Wojciech Roszkowski.

Anna Maria Clément
Tekst opublikowany w Plus Minus Rzeczpospolitej wyd. 24-26 lutego 2023 r.

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 25 lutego 2023