

Prof. Marta RAKOCZY
Kłopoty z polską wsią
Obecne we współczesnym dyskursie publicznym – zarówno prawej, jak i lewej strony – utożsamianie inteligencji z przywilejami społecznymi i wielkomiejskością utrudnia społeczny dialog. Zwłaszcza ten, który jest bardzo potrzebny: dialog między wsią i miastem oraz związany z nim obustronny wysiłek rozumienia.

Prof. Marta RAKOCZY
Pogmatwana historia dojrzałości
Współczesne pojęcie dojrzałości – potocznie cały czas wiązane między innymi z corocznym sprawdzianem maturalnym – nie jest terminem jasnym.

Prof. Marta RAKOCZY
Rękopiśmienność w dobie pisania cyfrowego
Aby w pisaniu odręcznym dostrzec sztukę, trzeba było przestać widzieć w nim rzemiosło, mozolnie, masowo i mechanicznie przyswajane. Dowartościowanie rękodzieła jest wynikiem nowoczesnej cywilizacji przemysłowej.

Prof. Marta RAKOCZY
Władza liter. Polskie procesy modernizacyjne a awangarda
Polska awangarda była formacją intelektualną, która zrozumiała konsekwencje kulturowe starych i nowych mediów i zaczęła systematycznie pytać o to, w jaki sposób przemiana praktyk komunikacyjnych może powodować przemianę społeczeństwa. Podjęta przez awangardę krytyka kultury wiodła przez krytykę języka, ta natomiast przez krytykę mediów.

Prof. Marta RAKOCZY
Sanah. Romantyczny performance burzący stereotyp młodzieży
Nie dziwmy się, że radość obcowania z literaturą, także poezją jako czymś więcej niż zestawem odtwarzanych informacji, opuściła polską szkołę. Nie bądźmy też zaskoczeni, że znalazła sobie inne narzędzia wyrazu.

Prof. Marta RAKOCZY
Wzmacniające wspólnotę spory o polszczyznę
To, że dziś spieramy się o sposoby użycia słów, uznałabym za wartościowe. Spory te pokazują, że cały czas identyfikujemy język z dobrem wspólnym, które wymaga dyskusji, czujności i wspólnej troski.

Prof. Marta RAKOCZY
Wulgaryzacja języka, upadek człowieka publicznego
Wulgaryzacja języka przestaje nas razić dlatego, że uważamy, że mamy w określonych sytuacjach do niej prawo.