Magdalena ŁYSIAK: Rzym. Dziesięć pomysłów. Listopad 2019

Rzym. Dziesięć pomysłów. Listopad 2019

Photo of Magdalena ŁYSIAK

Magdalena ŁYSIAK

Szef działu prasowego Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci, autorka publikacji okolicznościowych, współzałożycielka Stowarzyszenia Sióstr i Braci Henryka II Pobożnego i Anny Śląskiej. W każdej wolnej chwili zgłębia kulturę włoską i architekturę modernistyczną.

zobacz inne teksty Autorki

OD REDAKCJI: Zapraszamy do podróży po duchowej stolicy Starego Kontynentu, gdzie nie brak wielkich wydarzeń kultury i wspaniałych pomników historii.

  1. Splendore nella Roma del settecento (Valadier. Wspaniałość XVIII-wiecznego Rzymu)

Galeria Borghese przygotowała wielką monograficzną wystawę: hołd dla Luigiego Valadiery (1726-1785) – złotnika wielu papieży, dekoratora, projektanta, zdolnego rysownika; tego, który przyłożył swą rękę do odnowy dobrego smaku i stylu w Rzymie, w połowie XVIII wieku. Jego słynny warsztat na Via del Babuino był jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście przez członków rodziny królewskiej, dyplomatów, kolekcjonerów, antykwariuszy i przybyszy z innych krajów.

Galleria Borghese, Piazzale Scipione Borghese, 5

wtorek-niedziela 9.00-19.00, (ostatnie wejście 17.00)

autobus: ze Stazione Termini do przystanku Pinciana/Museo Borghese

linie 910 (kierunek Mancini), 92 (kierunek Marliana)

  1. Micheleangelo a colori. MARCELLO VENUSTI, LELIO ORSI, MARCO PINO, JACOPINO DEL CONTE (Michał Anioł w kolorze)

Wystawa przedstawia prace artystów, którzy podejmowali owocny dialog ze swym mistrzem, malując obrazy, dla których swoistymi modelami były rysunki Michała Anioła. Wśród wielu prac zobaczyć można m.in. „Zwiastowanie” z Gonzaga Museum of Novellara, wcześniej przypisane Marcellowi Venustiemu, teraz – Lelio Orsi oraz „Zwiastowanie” Venustiego z galerii Corsini. Obie prace inspirowane są rysunkiem Michała Anioła zachowanym w Bibliotece Pierpont Morgan w Nowym Jorku. Kolejnym tematem bliskim kręgowi „duchowości” Buonarottiego jest „Ukrzyżowanie” Venustiego z  prywatnej kolekcji rzymskiej, inspirowana „Żywym Chrystusem na krzyżu” z British Museum w Londynie, który Micheleangelo narysował dla swojej przyjaciółki, Vittorii Colonny.

Palazzo Barberini, via delle Quattro Fontane, 13,

wtorek–niedziela 8.30-19.00 (ostatnie wejście 18.00)

autobus: linie 53, 61, 62, 63, 80, 81, 83, 160, 492, 590

metro: linia A, stacja Barberini

  1. Film polski nad Tybrem – CiakPolska 2019

Pokazy najciekawszych filmów polskich w Casa del Cinema i Palazzo delle Esposizioni na trzydziestą rocznicę upadku muru berlińskiego i przemian demokratycznych w Polsce – od Kieślowskiego do Żuławskiego. Gośćmi CiakPolska 2019 będą Jerzy Stuhr, Marek Koterski, Małgorzata Bogdańska.

Oklaskiwane w Wenecji „Boże Ciało” Jana Komasy, horror „Wilkołak” – zdobywca nagrody na FantaFestival, „Przesłuchanie” Bugajskiego, „Kobieta samotna” Agnieszki Holland, spotkanie z humorem Marka Koterskiego czy hołd dla polskiego malarza Józefa Natansona, który przyczynił się do realizacji efektów specjalnych wielu arcydzieł kina włoskiego w złotych latach Cinecittà, współpracując m.in. z Fellinim i Ferrerim – to tylko niektóre z elementów święta kina polskiego nad Tybrem.

8–17 listopada, CiakPolska odbędzie się w następujących miejscach:

Casa del Cinema – Largo Marcello Mastroianni 1

Istituto Polacco di Roma – Via Vittoria Colonna 1

Teatro Trastevere – Via Jacopa de’ Settesoli 3

Palazzo delle Esposizioni – Sala Cinema, via Milano 9

  1. „Idomeneo, król Krety” Wolfgang Amadeusz Mozart

Mozart napisał „Idomeneo” na zlecenie elektora bawarskiego Karola Teodora w 1780 r. Dzieło miało być wystawiane na monachijskim teatrze dworskim – Teatro Cuvilliés, podczas karnawału. Autorem libretta był Giambattista Varesco, nadworny kapelan arcybiskupa Salzburga. Opera rzymska sięgnęła po kontrowersyjną inscenizację w reżyserii Roberta Carsena, wystawioną przez  Teatro Real di Madrid.

Przy okazji oglądania opery Mozarta można też zwiedzić wspaniały teatr operowy Rzymu. Budynek rzymskiej opery Il Teatro dell’Opera zwanej Teatro Constanzi został zaprojektowany przez architekta Achille Sfondriniego, na terenie dawnej willi Heliogabalusa. Inauguracja miała miejsce 27 listopada 1880 roku, wystawiono wówczas „Semiramidę” Rossiniego, a dyrygował maestro Giovanni Rossi.

Il Teatro dell’Opera, via del Viminale, 51

8 listopada 19.30

10 listopada 16.30

12, 14 listopada 19.30

16 listopada 18.00

metro linia A – stacja REPUBBLICA TEATRO DELL’OPERA

autobus: z via Nazionale – H, 40, 60, 64, 70, 71, 170, 116T

via Depretis – 70, 71

via Cavour – 16, 75, 84, 150 (festivo), 360, 590, 649, 714

Stazione Termini – 16, 38, 75, 86, 90, 217, 310, 360, 649, 714

  1. Frida Kahlo „Il caos dentro” (Frida Kahlo „Wewnętrzny chaos”)

Ekspozycja poświęcona wielkiej meksykańskiej artystce i jej mężowi Diego Rivera to mieszanka multimediów, dzieł malarskich i fotograficznych. To wyjątkowa okazja, aby wejść do świata Fridy i poznać jej historię. Kahlo nie bała się wyrazić swoich fantazji, obsesji i seksualności i pragnienia wolności. Pomiędzy obrazami zobaczyć można fotografie pokazujące codzienne życie tej artystycznej pary, które  udokumentował słynny południowoamerykański fotograf Leo Matiz.

SET – Spazio Eventi Tirso, via Tirso, 16, poniedziałek-piątek 9.30-20.00, sobota-niedziela 9.30-21.00

autobus ze Stazione Termini: przystanek F, linia 92, wysiąść na przystanku Buenos Aries

  1. ALBERTO GARUTTI. AI NATI OGGI (Alberto Garutti. Do urodzonych dzisiaj)

Roma, Piazza del Popolo 02 07 2019AI NATI OGGI DI ALBERTO GARUTTICerimonia inaugurale alla presenza dell Sindaca Virginia Raggi, interverranno: Giovanna Melandri, Presidente Fondazione MAXXI; Hou Hanru, Direttore Artistico MAXXI; Alberto Garutti, artista; Giovanni Scambia Direttore Scientifico, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli IRCCS©Musacchio, Ianniello & Pasqualini

Projekt artystyczny w przestrzeni Piazza del Popolo, który ma za zadanie uczcić uniwersalne wydarzenie narodzin, budząc nagłe i szczere emocje.

Alberto Garutti połączył lampy uliczne placu z oddziałem położniczym Policlinico Agostino Gemelli. Za każdym razem, gdy światło lamp zaczyna pulsować, to oznacza, że rodzi się dziecko. Instalacja artystyczna jest zadedykowana wszystkim dzieciom, które tego dnia urodzą się w Rzymie. Garutti znany jest z tego, że dopasowuje swe prace do kontekstu miejskiego, stwarzając możliwość na zaangażowanie się przypadkowych przechodniów w działania artystyczne łączące społeczeństwo.

MAXXI Narodowe Muzeum Sztuki XXI wieku

Instalacja Piazza del Popolo,

autobus – linie 160, 301, 495, 61

metro – linia A

  1. Dante per tutti (Dante dla wszystkich)

Już od 6. lat odbywa się w krypcie kościoła Santa Lucia del Gonfalone seria spotkań z czytelnikami i komentarzem do „Boskiej komedii” wielkiego włoskiego poety.

Luca Maria Spagnuolo towarzyszy widzom w odkrywaniu tego arcydzieła literatury jakim jest „Boska komedia”. Pierwsze spotkanie „Pieklo – Mroczny las – Wizje zaświatów w średniowieczu” zaplanowane jest na 7 listopada o godz. 19.30. „Boska komedia” nie jest jedyną wizją życia średniowiecznego, choć jest najbardziej znana. Czytanie „Pieśni I” zostanie poprzedzone propozycją fragmentów poezji i prozy z innych średniowiecznych utworów.

7 listopada, godz. 19.30,

Santa Lucia del Gonfalone, via dei Banchi Vecchi, 12

autobus – linie 40, 64, 280

metro – linia B

  1. Roma Jazz Festiwal

43. edycja festiwalu potrwa od 1 listopada do 1 grudnia. W tym roku Roma Jazz Festiwal odbywa się hasłem No Borders/Bez granic. Koncerty codziennie w Auditorium Parco della Musica i innych miejscach w mieście, takich jak Casa del Jazz, Monk i Alcatraz. Wystąpią między innymi Archie Shepp, Gabrielle Coen, Moonlight Benjamin, Donny McCaslin, Cory Wong, Carmen Souza, Antonio Sánchez i Ralph Towner .Pełny program dostępny na stronie www.romajazzfestival.it

Auditorium Parco della Musica, Viale Pietro de Coubertin,

Autobus linie: 910 Termini/Piazza Mancini, 53 Piazza Mancini/Piazza San Silvestro, 982 V.le XVII Olimpiade/Stazione Quattro Venti, 168 L.go Maresciallo Diaz/Stazione Tiburtina

Tramwaj linia 2 P.le Flaminio/Piazza Mancini

Metro linia A do stacji Flaminio potem tramwaj 2

Ferrovia Roma-Nord, do stacji Piazza Euclide

  1. Pompei e Santorini. L’eternità in un giorno (Pompeje i Santorini. Wieczność w jeden dzień)

Po raz pierwszy można podziwiać razem ślady dwóch stanowisk archeologicznych Pompejów i Santorini – zniszczonych przez wulkany – które należą do najważniejszych i najlepiej zachowanych na świecie. Massimo Osanna, dyrektor parku archeologicznego w Pompejach i Demetrios Atanasoulis, dyrektor dell’Eforia delle Antichità delle Cicladi, we współpracy z Luigim Gallo i Luaną Toniolo, stworzyli bezprecedensową wystawę, podróż w czasie, podczas której widz odkrywa dwa starożytne miasta zachowane przez tysiąclecia dzięki wulkanicznym popiołom. Wiele z prezentowanych przedmiotów jest pokazywane publiczności po raz pierwszy. Ponad trzysta obiektów, w tym posągi, freski, wazony, płaskorzeźby, klejnoty, obrazy, tworzą chronologiczny zapis kolejnych stuleci.

Scuderie del Quirinale, via XXIV Maggio, 16

niedziela-czwartek 10.00-20.00 (ostatnie wejście 19.00)

piątek-sobota 10.00-22.30 (ostatnie wejście 21.30)

autobus – linie 40, 60, 64, 70, 117, 170, H przystanek Nazionale/Quirinale

metro – linia A stacja P.za della Repubblica; linia B stacja Cavour

  1. Doppio Singolare – Man Ray/Buñuel (Portret podwójny – Man Ray/Buñuel)

Man Ray i Luis Buñuel… dwie postacie, dialog, akcja surrealistyczna w słynnej rzymskiej galerii Aldy Fendi. Cenna kolekcja 94 czarno-białych zdjęć Dino Pedrialiego, fotografa, który uwiecznił m.in. Pier Paola Pasoliniego, Giorgia De Chirico, Alberta Moravię, Federica Felliniego, Andy’ego Warhola. Mana Raya spotkał i sfotografował w jego paryskim studio w 1973 roku. Z kolei duch Buñuel jest przywoływany dzięki nieustannym projekcjom „Psa andaluzyjskiego”, ‚Złotego wieku” czy „Dyskretnego uroku burżuazji”.

Palazzo Rhinoceros (Fondazione Alda Fendi), via dei Cerchi, 21

wtorek-niedziela od 12.00 do 24.00

metro – linia B stacja Circo Massimo

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 5 listopada 2019