93 proc. rodziców we Francji ocenia, że używanie ekranów ma wpływ na rozwój ich dziecka

używanie ekranów

Jak wynika z sondażu Ifop, ponad 9 na 10 rodziców we Francji ocenia, że używanie ekranów (smartfon, tablet, konsola…) przez ich dziecko ma wpływ – pozytywny bądź negatywny – na ich rozwój.

.Używanie ekranów jest uważane za najważniejszy czynnik, wpływający na rozwój dziecka – na równi z substancjami chemicznymi w niektórych produktach, a przed zasadami wychowania, zanieczyszczeniami powietrza, sposobem odżywiania, snem, otoczeniem afektywnym czy środowiskiem, z jakiego dziecko pochodzi.

63 proc. respondentów zaobserwowało negatywne skutki korzystania ich dzieci z ekranów, a 52 proc. zauważyło, że korzystanie przez nich samych z ekranów przy dzieciach ma na nie negatywny wpływ. Większość rodziców (96 proc.) deklaruje, że zdarza im się czasami bądź często korzystać z telefonów w tym samym czasie, kiedy zajmują się dzieckiem. 

Wśród najczęstszych skutków korzystania ze smartfonów, tabletów i innych ekranów przez dzieci, rodzice wskazują na zaburzenia w zachowaniu, takie jak agresywność czy skłonność do irytacji (49 proc.), zaburzenia koncentracji (31 proc.), zaburzenia snu (28 proc.), nadaktywność (21 proc.), zaburzenia nastroju, m.in. stany depresyjne (20 proc.), negatywne skutki na sposób wysławiania się i słownictwo (19 proc.), problemy z wzrokiem (18 proc.), kłopoty z życiem towarzyskim, takie jak tendencja do izolowania się od innych (18 proc.), zaburzenia kognitywne, takie jak kłopoty z pamięcią, uwagą, rozumowaniem czy planowaniem (15 proc.), pozytywny lub negatywny wpływ na rozwijanie empatii (14 proc.) oraz nadwagę i otyłość (11 proc.).

Większość rodziców (86 proc.) wprowadziło ograniczenia w długości czasu, który ich dzieci mogą spędzać przed ekranami, a 93 proc. ocenia, że wprowadzone przez nich ograniczenia są skuteczne.

Nauczyciele szkół podstawowych i opiekunowie w przedszkolach również oceniają, że korzystanie z ekranów szkodzi odpowiedniemu rozwojowi dziecka. 96 proc. spośród nich widzi związek między problemami w rozwoju a spędzaniem przez dziecko zbyt długiego czasu przed ekranem. 

.Większość nauczycieli deklaruje, że w ciągu ostatnich lat zaobserwowało u uczniów wzrost problemów, związanych z korzystaniem z ekranów. 94 proc. ocenia, że wzrosła liczba uczniów, wykazujących zaburzenia w zachowaniu (brak snu, zdenerwowanie itd.), a 89 proc. zauważyło wzrost liczby uczniów, mających problemy w nauce.

oprac. Julia Delanne

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 28 marca 2025