Adam Palka w La Scali w tytułowej roli Borysa Godunowa

Adam Palka w La Scali w tytułowej roli Borysa Godunowa

Teatro alla Scala w Mediolanie ogłosił, że 29 grudnia podczas finałowego spektaklu “Borys Godunow” Modesta Musorgskiego wystąpi polski śpiewak Adam Palka (bas). W tytułowej roli zastąpi on Ildara Abdrazakova. Wcześniej artysta występował w Niemczech, Francji, Szwajcarii, na Węgrzech i w Rosji.

.”Dla polskiego basa to szansa na debiut w legendarnej La Scali, gdzie wystąpi m.in. u boku Agnieszki Rehlis. Rola niani Kseni to również pierwszy angaż w mediolańskim teatrze dla wspomnianej śpiewaczki. Adam Palka zaśpiewał do tej pory w kilkukrotnie wznawianym “Borysie Godunowie” w Staatsoper Stuttgart. W tym sezonie artysta ma już za sobą udział w dwóch produkcjach londyńskiej Royal Opera House – “Don Giovannim” Mozarta i “Cyganerii” Pucciniego. Wystąpił także w “Fauście” Gounoda w Staatsoper Hamburg. W nowym roku zaśpiewa w “Łucji z Lammermoor” Donizettiego w Opera national de Paris, “Carmen” Bizeta i “Don Giovannim” Mozarta w Staatsoper Stuttgart oraz “Turandot” Pucciniego w Teatro Real.

Spektakl „Borys Godunow” Musorgskiego w reżyserii Kaspera Holtena wystawiono w 2022 r. podczas uroczystego otwarcia nowego sezonu artystycznego Teatro alla Scala w Mediolanie. Premierę przyjęto kilkunastominutową owacją.

Adam Palka – sylwetka artysty

.Adam Palka urodził się w 1983 r. W latach 2007-2009 był asystentem prof. Floriana Skulskiegow klasie śpiewu solowego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, której jest absolwentem. Występował w Niemczech, Francji, Szwajcarii, na Węgrzech i w Rosji.

W marcu 2008 r. debiutował na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią w “Rigoletcie” Verdiego.

W 2009 r. został wyróżniony Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego oraz nagrodą teatralną Miasta Gdańska za osiągnięcia artystyczne. W 2010 roku zdobył II nagrodę w kategorii głosów męskich na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

W sezonie artystycznym 2009/2010 był członkiem studia operowego przy Operze w Zurychu, a następnie przez trzy lata należał do zespołu solistów w Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, gdzie występował m.in. jako Don Basilio w “Cyruliku sewilskim” Rossiniego, Leporello w “Don Giovannim” oraz Figaro w “Weselu Figara” Mozarta i Colline w “Cyganerii” Pucciniego.

W 2011 roku był finalistą konkursu Placido Dominga – Operalia w Moskwie, co zaowocowało m.in. zaproszeniem do współpracy z Théâtre du Châtelet w Paryżu.

Od sezonu 2013/2014 dołączył do zespołu Staatsoper Stuttgart, gdzie śpiewa m. in. partie, jak: Walter (“Luisa Miller” Verdiego), Don Basilio, Leporello, Rodolfo (“Lunatyczka” Belliniego), Giorgio (“Purytanie” Belliniego) czy Mefistofeles (“Faust” Gounoda).

Oklaskiwała go publiczność New National Theater Tokio, Opernhaus Zürich, The Bolshoi Theater (Moskwa), Grand Théâtre de Geneve, Oper Köln, Théâtre Châtelet w Paryżu, Opéra de Lille, Opéra de Saint-Etienne, Opéra de Toulon czy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Śpiewak spółpracuje także m.in. z Münchner Philharmoniker, Tonhalle Orchester Zürich, Radiophilharmonie Hannover, Malmö Symphony Orchestra i Filharmonią Narodową.

7 października 2021 r. Adam Palka został uhonorowany honorowym tytułem zawodowym Kammersänger, przyznawanym w Niemczech najwybitniejszym śpiewakom operowym. Od 9 lat jest członkiem zespołu Staatsoper Stuttgart.

“Borys Godunow” to opera w czterech aktach z prologiem. Autorem muzyki i libretta opartego na tekście Aleksandra Puszkina jest Modest Musorgski. Powstała w latach 1868–1872.

Opera nośnikiem polskości

.”Zaledwie cztery miesiące od zakończenia walk o Wrocław, które przeszły do historii pod nazwą Festung Breslau, na scenie przedwojennego Stadt-Theater odbyła się legendarna już premiera Moniuszkowskiej „Halki”. Było to wydarzenie o znaczeniu ponadnarodowym, istotne dla całego kraju, ale przede wszystkim dla polskości Wrocławia – pisze Krystyna DACHTERA, autorka licznych publikacji poświęconych polskiej scenie operowej we Wrocławiu.

“Sala widowiskowa, teraz Teatru Miejskiego, wypełniona była po brzegi. Orkiestra odegrała hymn państwowy. Przed kurtynę wyszedł Stanisław Drabik, już w kostiumie Jontka, przemówił do publiczności, wypowiadając znamienne słowa: „Dla nas, artystów scen polskich, dzisiejsza premiera »Halki« jest świętem na wielką skalę i o specjalnym znaczeniu, zarówno pod względem artystycznym, jak i propagandowym. Na gruzach odradzającej się ojczyzny pragniemy stworzyć podwaliny naszej kultury teatralnej również na zachodnich kresach Najjaśniejszej Rzeczypospolitej. (…) Służyliśmy zawsze sprawie polskiej bez reszty, służyć będziemy i nadal tym zaszczytnym celom, jakimi są poza osobistymi sukcesami krzewienie i kultywowanie sztuki narodowej. (…) Jesteśmy przekonani, że dzisiejszą premierą »Halki« rozpoczynamy stały sezon operowy we Wrocławiu. (…) Dołożymy wszelkich starań, aby Opera Wrocławska rozwijała się jak najpomyślniej ku chwale Ojczyzny – tak nam dopomóż Bóg”.

“W historycznej „Halce” wystąpili: Franciszka Platówna (Halka), Stanisław Drabik (Jontek), Antoni Wolak (Janusz), Henryk Paciejewski (Stolnik), Maria Morbitzerowa (Zofia), Edmund Kosowski (Dziemba), Alfred Czopek (Dudziarz)” – pisze Krystyna DACHTERA na łamach “Wszystko Co Najważniejsze“. [LINK]

PAP/Maciej Replewicz/WszystkoCoNajważniejsze/PP

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 27 grudnia 2022