Byli harcerze są bardziej zaangażowani społecznie — wynika z sondażu
Jak wynika z sondażu Ifop, Francuzi, którzy należeli do harcerstwa, częściej angażują się w wolontariat, okazują większą pomoc materialną osobom w potrzebie, a także chętniej biorą udział w wyborach.
Byli harcerze są bardziej skłonni do pomocy materialnej – Ifop
.Jak wskazuje sondaż francuskiego instytutu badań opinii publicznej Ifop, harcerstwo ma pozytywny wpływ na życie społeczne we Francji. Zgodnie z sondażem aż 87 proc. Francuzów, którzy należeli do harcerstwa, angażuje się jako wolontariusze, w stowarzyszeniach i fundacjach. Wśród ogółu Francuzów osoby zaangażowane w wolontariat stanowią jedynie 33 proc.
Byli harcerze są również bardziej skłonni do okazywania pomocy materialnej. Nieco ponad połowa (59 proc.) przynajmniej raz w ciągu roku daje jedzenie lub pieniądze osobom bezdomnym. Wśród ogółu społeczeństwa tego typu pomoc osobom bezdomnym deklaruje 34 proc. osób. Średnia wysokość wsparcia finansowego dla osób w potrzebie jest wśród byłych harcerzy trzy razy większa niż wśród ogółu społeczeństwa – Francuz średnio na pomoc potrzebującym przeznacza 266 euro rocznie, podczas gdy byli harcerze przeznaczają na ten cel średnio 901 euro rocznie.
Większe zaangażowanie w życie polityczne
.Osoby, które należały do harcerstwa, są bardziej zaangażowane w życie polityczne. Frekwencja w wyborach wśród byłych harcerzy w wieku powyżej 25 lat wynosiła podczas wyborów prezydenckich w 2022 r. 97 proc. (85 proc. wśród ogółu obywateli), a w wyborach parlamentarnych w 2022 r. – 95 proc. (73 proc. wśród ogółu obywateli).
Osoby, które należały do harcerstwa, deklarują również lepsze samopoczucie psychiczne niż średnia. 93 proc. byłych harcerzy ocenia swoje samopoczucie psychiczne jako „dobre” (72 proc. wśród ogółu Francuzów), a 33 proc. jako „bardzo dobre” (10 proc. wśród ogółu społeczeństwa). Częściej spędzają oni czas na łonie natury (78 proc. regularnie spędza w ten sposób czas wolny wobec 51 proc. wśród ogółu Francuzów), częściej uprawiają sport (64 proc. wobec 38 proc. wśród ogółu społeczeństwa) i wykazują bardziej zrównoważone podejście do ekranów i nowych technologii.
43 proc. Francuzów, którzy należeli do harcerstwa, ogląda regularnie telewizję (81 proc. wśród ogółu społeczeństwa), a 11 proc. gra w gry komputerowe (30 proc. wśród ogółu Francuzów). Jedynie 3 proc. byłych harcerzy korzysta z mediów społecznościowych ponad 5 godzin dziennie (14 proc. wśród ogółu społeczeństwa). Zdecydowana większość – 89 proc. – osób, które należały do harcerstwa, korzysta z mediów społecznościowych mniej niż 2 godziny dziennie (69 proc. wśród ogółu Francuzów). Przynależność do harcerstwa okazuje się również atutem w życiu zawodowym. 93 proc. respondentów ocenia, że doświadczenie nabyte w harcerstwie przydaje im się w pracy. 73 proc. deklaruje, że doświadczenie wyniesione z harcerstwa stanowiło atut podczas rozmowy o pracę.
Julia Delanne
Paryż