CPK potrzebne. Rynek lotniczy w Polsce rośnie najszybciej w regionie

Rynek lotniczy w Polsce

W 2024 r. Polska znalazła się na trzecim miejscu wśród najlepiej rozwijających się rynków lotniczych państw Europy Wschodniej, należących do UE – poinformowali 19 lutego przedstawiciele Polskich Portów Lotniczych (PPL), które zarządzają m.in. Lotniskiem Chopina. Rynek lotniczy w Polsce będzie potrzebował CPK, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na podróże samolotami.

Rynek lotniczy w Polsce z dynamicznym wzrostem

.Jak poinformował na środowej konferencji prasowej Adam Sanocki z zarządu PPL, powołując się na dane Europejskiej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe), europejskie lotniska obsłużyły w 2024 r. o 7,4 proc. więcej pasażerów niż w 2023 r. W porównaniu z przedpandemicznym 2019 r. wzrost wyniósł 1,8 proc. ACI Europe zrzesza około 600 lotnisk Starego Kontynentu.

„Wzrost napędzany był głównie przez ruch międzynarodowy (+8,8 proc. wobec 2023 r.), podczas gdy ruch krajowy wzrósł jedynie o 2,5 proc. względem 2023 r., pozostając o 6,3 proc. poniżej poziomu sprzed pandemii, czyli 2019 r.” – powiedział Sanocki. W pierwszej połowie zeszłego roku wzrost wyniósł 8,9 proc., podczas gdy w drugiej połowie roku odnotowano 6 proc. wzrost.

„Najlepiej rozwijające się rynki lotnicze w 2024 r. w UE względem 2023 r., jeśli chodzi o Wschodnią Europę, to Węgry i Czechy (+18,9 proc.), Estonia (+18 proc.), a także Polska, gdzie odnotowano 15,6 proc. wzrost” – powiedział. W Europie Południowej na pierwszym miejscu znalazła się Malta (+14,8 proc.), Chorwacja (+13,7 proc.), Włochy (+11 proc.) oraz Grecja (+10,1 proc.).

Jakie lotniska odnotowały największą popandemiczną odbudowę ruchu?

.Jeśli chodzi o polskie lotniska, w czołówce popandemicznej odbudowy ruchu – według ACI Europe – znalazł się Kraków (+31,7 proc. względem 2019 r.), Wrocław (+27,6 proc. wobec 2019 r.) oraz Warszawa, gdzie odnotowano 13 proc. w porównaniu do 2019 r. W przypadku europejskich dużych lotnisk – takich, które odprawiają między 10 a 25 mln pasażerów rocznie – najlepsze wyniki rok do roku w ruchu pasażerskim w 2024 r. odnotowały: Budapeszt (+19,6 proc. rdr), Praga (+18,3 proc. rdr), Alicante (+16,8 proc. rdr), Warszawa (+15,1 proc. rdr) oraz Katania (+15 proc.).

Lotnisko Chopina w Warszawie w 2024 roku odprawiło ponad 21,3 mln pasażerów. „Najwyższą miesięczną liczbę pasażerów odnotowano w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu, kiedy to po raz pierwszy odprawiono 2 mln osób. Rekord dzienny odnotowaliśmy 2 sierpnia, kiedy to na naszym lotnisku odprawiono 78 tys. 248 pasażerów” – powiedział Marcin Danił z zarządu PPL. Dodał, że Lotnisko Chopina w Warszawie odpowiada za 36 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce. Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2023 r. obsłużył 18,5 mln pasażerów. 

Silna Polska w bezpiecznej Europie

.Na łamach „Wszystko co Najważniejsze” ukazał się tekst poseł Pauliny MATYSIAK pt. „Silna Polska w bezpiecznej Europie”. Jak przekonuje autorka: „Polska umie wymyślić BLIKa, wygrać Rolanda Garrosa i grać w FC Barcelona. Będzie też umiała zbudować CPK, bezpieczne elektrownie jądrowe  i superszybkie koleje”.

„Silna Polska w bezpiecznej Europie to taka, która się rozwija i taka, która inwestuje. Silna Polska to państwo, które robi rzeczy. Inwestuje w infrastrukturę, w naukę i technologie, ale przede wszystkim inwestuje w człowieka. Inwestuje w godne płace, w mieszkania, w niezawodny transport publiczny. I troszczy się o klimat. To jest szansa na dobre życie i szansa na przyszłość, o jakiej marzymy. To nie są puste słowa, tylko plan na przyszłość. Plan, ktory można i trzeba zrealizować” – pisze Paulina MATYSIAK. 

Jak podkreśla, „nie jesteśmy już biednym krajem na dorobku — staliśmy się jedną z największych gospodarek świata. Jesteśmy 21. lub 22. gospodarką globu. Nie możemy przegapić tej zmiany i myśleć sparaliżowani kompleksami. Zmieniła się nasza pozycja, musi się też zmienić myślenie. Bogate społeczeństwa — czyli my! — są nimi dlatego, że się wciąż rozwijają. I że wierzą w siebie. Inwestują i rozwijają projekty, które zapewnią im lepszą przyszłość. I otworzą nowe możliwości” – pisze Paulina MATYSIAK.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/paulina-matysiak-silna-polska/

Tak dla CPK – Pięć argumentów i pięć mitów

.Na temat tego dlaczego Polska powinna zbudować Centralny Port Komunikacyjny na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Patryk WILD w tekście „«Tak dla CPK». Pięć argumentów i pięć mitów„.

„Nie możemy zmienić historii – w jej wyniku jesteśmy jednym z ważniejszych gospodarczo państw świata, ale nie mamy infrastruktury kolejowej zbudowanej na potrzeby obsługi kraju w jego obecnych granicach ani dużego międzynarodowego hubu lotniczego. Jednak możemy uczynić z tego atut i zbudować to wszystko, czego nam brakuje, w nowoczesnym standardzie – kolej o racjonalnie dużej prędkości, dostosowaną do potrzeb kraju, odpowiednio zintegrowaną z ważnym globalnym hubem lotniczym, tak jak to postuluje UE, i mieć jeden z najlepszych systemów transportu zbiorowego w UE, a nawet na świecie”.

„To zamiana ułomności w gigantyczną przewagę jest polską szansą rozwojową. Nie ma lepszych projektów niż te, które jak w judo wykorzystują siłę przeciwnika (tu: raczej siłę przeciwności) do własnego zwycięstwa. Dziś większość krajów Europy i świata ma z powodów historycznych główne węzły transportu kolejowego oddalone od lotnisk, mimo że ich integracja jest racjonalna i postulowana ze względów klimatycznych. A my z powodu naszego zapóźnienia, ale też i geografii możemy zbudować jeden z najlepszych systemów transportu w Europie, odpowiadający polskim potrzebom, a także w najdoskonalszy w Europie i w jeden z najdoskonalszych na świecie sposobów zintegrować go z ważnym międzynarodowym hubem lotniczym. Budowany układ miałby mieć charakter koncentryczno-radialnej pajęczyny połączeń, z czego budować należałoby jedynie brakujące połączenia średnicowe (radialne z powodów historycznych w większości przypadków istnieją)”.

„Realizacja programu CPK to szansa na wzmocnienie polskiego wzrostu gospodarczego, wzmocnienie globalnego usieciowienia polskiej gospodarki, nauki i głównych ośrodków miejskich będących lokomotywami rozwoju kraju. To szansa na awans w rankingu światowych metropolii polskich ośrodków metropolitalnych, a także realne zwiększenie ich znaczenia i wielkości populacji – dzięki zwiększeniu obszaru oddziaływania poprzez lepsze systemy transportu zbiorowego oparte na kolei”.

.”Zintegrowana w jeden organizm funkcjonalny dzięki kolei i hubowi CPK aglomeracja Warszawsko-Łódzka podskoczy w globalnym znaczeniu o wiele pozycji, do pierwszej ligi miast globalnych. Podobnie będzie z metropolią południową, na którą składać się będą zintegrowane ze sobą szybką koleją metropolie śląsko-zagłębiowska i krakowska. Większość głównych ośrodków metropolitalnych Polski zyska szybsze powiązanie ze sobą oraz szybki dojazd do globalnego węzła transportu lotniczego, co realizuje postulat Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju z 2011 r., nazwany „metropolią sieciową” – pisze Patryk WILD.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/patryk-wild-tak-dla-cpk/

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 19 lutego 2025