Udało się stworzyć system ekonomiczny sprzyjający artystom [Rachida DATI]

Rachida Dati jest francuską minister kultury. W wywiadzie dla „Le Figaro” zwraca uwagę na wyzwania, jakie stoją przed sektorem kultury we Francji i przedstawia możliwe rozwiązania, proponowane przez ministerstwo.
.„Francja jest uznawana na świecie za kraj z największą liczbą festiwali muzycznych. Od 2017 r. prezydent prowadzi aktywną politykę promowania i eksportu francuskiej twórczości muzycznej i francuskich artystów, czego wynikiem było m.in. powstanie Centre national de la musique (Narodowe centrum muzyki) w 2019 r. Od 2022 r. eksport francuskiej muzyki wzrósł o 30 proc. Gatunkiem muzycznym, który najbardziej zdobywa rynki muzyczne na całym świecie, jest rap. Francja powinna pozostać centrum tego międzynarodowego przemysłu muzycznego” – podkreśla Rachida Dati.
16 czerwca rozpocznie się France Music Week, wydarzenie, zainicjowane przez prezydenta Francji i ministerstwo kultury, zrzeszające profesjonalistów sektora muzycznego z całego świata i promujące francuską muzykę. „Na wzór szczytu Choose France, który pozwolił nam stać się europejskim liderem w obszarze zagranicznych inwestycji, dzięki France Music Week Francja może stać się również wiodącym producentem muzyki na świecie. Przez cały tydzień, od 16 czerwca, międzynarodowi przedstawiciele sektora muzycznego będą w Paryżu. Przez cały tydzień, szczyt międzynarodowy, poświęcony twórczości muzycznej, pozwoli na dyskusję nad wszystkimi wyzwaniami, stojącymi przed sektorem muzycznym, jak rozwój sztucznej inteligencji, wzrost w siłę platform streamingowych, nowe modele gospodarcze skoncentrowane na artyście” – tłumaczy. „Podczas France Music Week odbędą się również wydarzenia, skierowane do szerokiej publiczności, z muzyką z całego świata na całym terytorium kraju, od 16 do 21 czerwca, w tym z tradycyjnym śpiewem na Korsyce. Francuskojęzyczni artyści wystąpią również w Cité de la francophonie w Villers-Cotterêts” – dodaje.
„Francja posiada system ekonomiczny, sprzyjający artystom, poczynając od systemu pracy tymczasowej dla twórców (intermittence). Kiedy artysta rozpoczyna karierę, nasz model ekonomiczny pozwala na wspieranie go. Centre national de la musique wspiera ich rozwój na arenie międzynarodowej, niezależnie od stylu muzycznego (muzyka współczesna, jazz, muzyka klasyczna…). Wsparciu finansowemu towarzyszy wsparcie doradcze, pomoc w rozwoju oraz stałe monitorowanie rynków zagranicznych” – stwierdza.
Jak podkreśla minister, Francja jest również „światowym liderem w dziedzinie animacji”. “Animacja nigdy nie była w pełni zorganizowana, ustrukturyzowana ani uznawana za odrębny sektor, mimo że nasza kreatywność i umiejętności są eksportowane na całym świecie. Ostatni przykład to Oscar za najlepszy film animowany, przyznany produkcji Flow. Nie możemy ignorować powagi kryzysu, który dotyka ten sektor – zarówno we Francji, jak i na poziomie globalnym. Chciałabym, żeby ten sektor był chroniony. Dlatego poprosiłam o zmianę rozporządzenia, dotyczącego obowiązków finansowania, nakładanych na nadawców, poprzez wzmocnienie klauzuli różnorodności, na rzecz animacji. (…) Wiem, że ta decyzja jest od dawna wyczekiwana przez sektor i odpowiada na pilną potrzebę. Dlatego tak ważna jest nasza obecność na festiwalu animacji w Annecy, który jest kluczowym wydarzeniem dla całej branży. Nie można przeciwstawiać sobie animacji, seriali i kina. Gdy jeden z segmentów jest w dobrej sytuacji, to cała branża może tworzyć nowe miejsca pracy i przyczyniać się do wzrostu gospodarczego” – tłumaczy.
„Kultura jest ważnym fundamentem w społeczeństwie, pogrążonym w kryzysie i z osłabioną spójnością. Biorąc pod uwagę liczbę instytucji, sal widowiskowych i muzeów, kultura wciąż wymaga znacznych inwestycji. Samo przywrócenie opery paryskiej do stanu, zgodnego z normami, wymagałoby niemal 500 milionów euro na przestrzeni kilku lat. Opera nie jest jedyną instytucją, znajdującą się w tej sytuacji. W 2026 r. będę mieć trzy priorytety: ochronę dziedzictwa historycznego, ograniczenie nierówności społecznych i wsparcie twórczości artystycznej. W ubiegłym roku na ochronę dziedzictwa poświęcono 300 milionów euro i będę się starać o utrzymanie tego poziomu finansowania” – zapowiada minister.
We Francji znajduje się 15 000 kościołów wpisanych do rejestru zabytków, z czego 4 000 grozi zniszczenie. „Oprócz zaangażowania ze strony państwa, zaproponowałam, aby wstęp do katedry Notre-Dame w Paryżu był płatny, po 5 euro za osobę. Arcybiskup Paryża, Laurent Ulrich, był wówczas temu przeciwny. Nie tracę jednak nadziei, że uda mi się go przekonać, rozmawiałam z nim na ten temat ponownie miesiąc temu. Odniosłam wrażenie, że jest mniej stanowczy w tej kwestii, niż przed ponownym otwarciem katedry. Przy milionie osób odwiedzających Notre-Dame w każdym miesiącu, możliwe byłoby bardzo szybkie odrestaurowanie wszystkich kościołów we Francji” – ocenia Rachida Dati.
.„W podzielonym świecie, w którym wartości takie jak wolność słowa i twórczości, prawa autorskie, status artystów, nasze uniwersalne wartości, nasze dziedzictwo historyczne są atakowane, Europa kultury powinna stać się tarczą. (…) Ochrona europejskiej różnorodności kulturowej powinna być synonimem afirmacji kulturowej suwerenności. Ta autonomia kulturowa jest nierozerwalnie związana z utrzymaniem europejskiego finansowania, przeznaczonego na kulturę” – podkreśla.
Oprac. JD