Ile samochodów na tysiąc mieszkańców w Polsce?

Ile samochodów na tysiąc mieszkańców

W 2024 r. liczba samochodów osobowych zarejestrowanych w państwach Unii przekroczyła 259 mln – podał 30 lipca Eurostat. Z kolei w Polsce liczba aut przypadających na 1 tys. mieszkańców przekroczyła 600, co plasuje Polskę na szóstym miejscu pod tym względem w UE, znacznie powyżej unijnej średniej.

Ile samochodów na tysiąc mieszkańców?

.Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego najwięcej aut w stosunku do liczby mieszkańców było w 2024 r. we Włoszech (701 samochodów osobowych na 1 tys. osób), Luksemburgu (670) i Finlandii (666). Na kolejnych miejscach uplasowały się Cypr (661), Estonia (635) i Polska (611). Najmniejszą liczbę pojazdów przypadających na 1 tys. mieszkańców zarejestrowano w Łotwie (424), Rumunii (444) i na Węgrzech (447). Średnia dla wszystkich 27 państw członkowskich UE wynosi 576 aut.

Ile samochodów na tysiąc mieszkańców przypada w Polsce? Liczba samochodów przypadających na tysiąc Polaków systematycznie rosła w ostatnich latach. W 2015 r. wynosiła ona 474 samochody, czyli poniżej unijnej średniej (508), i plasowała Polskę na 16. miejscu wśród państw członkowskich. Liczba aut przypadających na tysiąc mieszkańców przekroczyła w Polsce 600 w 2024 r. – w 2023 r. wynosiła jeszcze 595.

Polacy niechętnie zakupują samochody elektryczne

.W ciągu ostatniej dekady Polska wyprzedziła w tym zestawieniu m.in. Niemcy, Francję, Holandię, Hiszpanię, Czechy i Belgię. Przy czym Polska jest jednym z trzech krajów w UE, w których konsumenci najrzadziej decydują się na zakup samochodu elektrycznego.

W poprzednim roku w całej UE zarejestrowano 10 mln 724 tys. nowych pojazdów osobowych, z czego 1 mln 453 tys. stanowiły samochody elektryczne. Oznacza to spadek udziału aut elektrycznych wśród nowych samochodów w stosunku do roku poprzedniego. W 2023 r. auta zasilane wyłącznie elektrycznie stanowiły 14,6 proc. wszystkich nowych pojazdów osobowych w UE, natomiast w 2024 r. – 13,6 proc.

Najwyższy udział aut elektrycznych wśród samochodów wyjeżdżających po raz pierwszy na drogi odnotowano w Danii (51,3 proc.), na Malcie (37,7 proc.) i w Szwecji (34,9 proc.). Natomiast najniższy – w Chorwacji (1,8 proc.), na Słowacji (2,4 proc.) oraz w Polsce (3 proc.).

Polska w czołówce krajów UE, jeśli chodzi o samochody osobowe

.Liczba nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce w 2024 r. wyniosła 554 248, wśród nich zaledwie 16 564 aut stanowiły elektryki. Wśród nowych samochodów przeważają te z silnikami benzynowymi – w poprzednim roku zarejestrowano 421 864 takich pojazdów. Auta na benzynę stanowiły więc 76 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych w 2024 r. w Polsce.

Eurostat zwrócił też uwagę, że Polska nadal plasuje się w czołówce państw ze znaczącym udziałem samochodów osobowych mających 20 i więcej lat. Europejski Urząd Statystyczny ma jednak dane dla Polski za 2023 r. – wówczas stare auta stanowiły prawie 30 proc. wszystkich zarejestrowanych pojazdów osobowych. W poprzednim roku najwyższy udział starych samochodów zanotowano w Estonii (36,6 proc.), Rumunii (36 proc.) i Finlandii (34,2 proc.).

Jak podkreślił Eurostat, liczba aut zarejestrowanych w państwach UE rosła w ostatnich latach, przekraczając w 2024 r. 259 milionów. Rośnie, chociaż wciąż powoli, liczba samochodów elektrycznych, w 2024 r. wyniosła ona blisko 6 milionów – o 117 razy więcej niż w 2013 r. i 10 razy więcej niż w 2019 r.

Elektryczne auta będą stanowiły 40 proc. światowego rynku – najbardziej skorzysta na tym Azja

.Nie ma dzisiaj wątpliwości, że sygnalizowane przez coraz liczniejsze grupy ekspertów problemy z innowacyjnością i w konsekwencji konkurencyjnością unijnych firm w globalnym kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego są w pełni zasadne – pisze prof. Michał KLEIBER.

Wydaje się pewne, że bez daleko idących udoskonaleń w funkcjonowaniu prorozwojowych sektorów Unia Europejska będzie coraz wyraźniej przegrywać globalną rywalizację gospodarczą, co będzie szczególnie widoczne w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych i Chin.

.Aktualne dane dotyczące dominacji USA i szybko rosnącej potęgi Chin oraz słabej pozycji Europy na światowych, najszybciej rozwijających się rynkach są prawdziwie niepokojące. Nie ma bowiem lepszego gwaranta stabilnego, długoterminowego wzrostu gospodarczego, zapewniającego trwale rosnący dobrostan obywateli państw i całych regionów, od aktywnego stawiania przez nie na rozwój innowacyjnych usług i produktów umożliwiających globalną konkurencyjność.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/samochody-elektryczne-moga-juz-wkrotce-stanowic-ponad-40-proc-swiatowego-rynku/

PAP/Magdalena Cedro/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 30 lipca 2025