Kim jest Boris Kudlička, nowy dyrektor Teatru Wielkiego w Warszawie

Boris Kudlička

Boris Kudlička został powołany przez minister kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej – poinformowało 26 maja MKiDN. Pięcioletnia kadencja nowego dyrektora rozpocznie się 1 września 2025 r.

Kim jest Boris Kudlička?

.Konkurs na dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej odbył się w formule zamkniętej, wypracowanej przez resort kultury z przedstawicielami środowisk i dotychczasową dyrekcją instytucji. Oprócz Boris Kudlički do udziału w nim zaproszono Renatę Borowską-Juszczyńską, Rafała Kłoczko i Roberta Piaskowskiego. Pod koniec marca MKiDN podało, że komisja konkursowa – po przeanalizowaniu złożonych koncepcji i rozmowach z kandydatami – „uznała jednogłośnie kandydaturę Borisa Kudlički za najbardziej adekwatną do aktualnych potrzeb teatru, a jego doświadczenie zawodowe za odpowiednie do objęcia funkcji dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w tym czasie”. Kolejnym etapem była rozmowa minister kultury i dziedzictwa narodowego Hanny Wróblewskiej z rekomendowanym kandydatem.

Boris Kudlička urodził się 5 grudnia 1972 r. w Rużomberku w środkowej Słowacji. Ukończył scenografię w Katedrze Projektowania Scenografii i Kostiumu na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Groningen. W 1995 r. trafił do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Początkowo był współpracownikiem i asystentem Andrzeja Majewskiego, następnie został naczelnym scenografem.

„Madame Butterfly” i „Traviata”

.W 1999 r. rozpoczął współpracę z Mariuszem Trelińskim. Zaowocowała ona realizacją scenografii do kilkunastu tytułów operowych, w tym „Madame Butterfly”, „Król Roger”, „Otello”, „Don Giovanni”, „Oniegin”, „Orfeusz i Eurydyka”, „Tristan i Izolda”, „Borys Godunow”, „Traviata” oraz „Moc przeznaczenia”. „Razem z Mariuszem uważamy, że opera jest współczesnym, bardzo ciekawym, aktywnym gatunkiem artystycznym. Aby pokazać, że jest aktualna, wnosimy kawałek siebie w tę opowieść. Szukamy też interesujących wątków, które może nie były tak istotne w XIX wieku, a które dzisiaj mocno wybrzmiewają. Inne, które już się zdezaktualizowały, opowiadamy tak, aby były interesujące” – powiedział scenograf w 2023 r. przed premierą „Mocy przeznaczenia”, zrealizowanej w koprodukcji z nowojorską Metropolitan Opera.

Scenograf przyznał, że bardzo lubi pracować na kilku scenach, bo wtedy „praca ma swoje drugie, trzecie, czwarte życie”. „Dzisiaj bardzo ważnym elementem jest mądre korzystanie z zasobów i materii, z której tworzymy. Nawet teatru dotyczy kwestia recyklingu i myślenia systemowego w przestrzeni sceny. Koprodukcja polega na tym, że jedna oprawa podróżuje dalej, zmieniają się tylko artyści” – zwrócił uwagę. Boris Kudlička ma również na swoim koncie współprace z innymi czołowymi teatrami operowymi na świecie, m.in. z Royal Opera House w Londynie, Staatsoper Berlin, Washington Opera, Los Angeles Opera, San Francisco Opera, Theater an der Wien, Tokyo Bunka Kaikan oraz Operą Królewską w Sztokholmie i w Kopenhadze.

Laureat Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

.Istotna dla artysty stała się też działalność wystawiennicza i projektowa. Boris Kudlička zaprojektował chociażby ekspozycje „Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich” oraz „Brescia. Renesans na północy Włoch. Moretto-Savoldo-Moroni. Rafael-Tycjan-Lotto” dla Muzeum Narodowego w Warszawie, a także wystawę stałą w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Współtworzył koncepcje polskich pawilonów na Expo w Hanowerze w 2000 r. i w Szanghaju w 2010 r. Scenograf jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Dwukrotnie uhonorowano go słowacką Nagrodą Teatralną Dosky oraz Złotym Medalem na Praskim Quadriennale. W 2005 r. został odznaczony Brązowym, w 2015 r. – Srebrnym, a w 2025 r. – Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W 2016 r. razem z Trelińskim otrzymał statuetkę Culture.pl Superbrands przyznawaną twórcom, którzy najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą. „Jako tandem inscenizacyjny Mariusz Treliński i Boris Kudlicka w najnowszym okresie historii opery, często określanym mianem «czasu inscenizatorów», zbudowali rozpoznawalną, cenioną i nagradzaną na całym świecie spójną estetykę, własny język inscenizacyjny, który czyni z nich zjawisko wyjątkowe – można porównać ich do fenomenu modowego tandemu Dolce i Gabbana. Operowa marka «Treliński&Kudlicka» jest nie tylko symbolem jakości, komunikuje też wizjonerskie połączenie elementów tradycyjnej scenografii z językiem filmu, które dla współczesnego – często młodego widza – czyni operę miejscem niezwykle atrakcyjnym” – podało jury w uzasadnieniu.

Kultura i sztuka w jednym miejscu

.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.

Sztuka wyraża nasze estetyczne potrzeby. Prowokuje do myślenia, pobudza kreatywność, wyzwala emocje. Pozwala poczuć się wyjątkowo, a co najważniejsze, wzbogaca nas samych. Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Przedstawiamy premiery kinowe, a także filmy dostępne na platformach streamingowych dla tych, którzy wolą rozkoszować się kulturą w domowym zaciszu. Przypominamy o klasykach, wracamy do pozycji, które zdobyły największe nagrody filmowe i wywarły wpływ na pokolenia oraz do których nawiązuje współczesna kinematografia – i nie tylko.

Nie zapominamy również o koncertach czy płytach. Muzyka pełni tu ważną rolę. Dzięki „Kulturze Najważniejszej” nie ominie Państwa absolutnie żadne wartościowe wydarzenie. 

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, bezpłatnego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/MJ/

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 26 maja 2025
Fot. gov.pl.