Kto wygra wybory prezydenckie w Polsce? Co mówią sondaże?

Kto wygra wybory prezydenckie w Polsce jest pytaniem, które ządają sobie także badacze, analitycy, politolodzy, sztabowcy. Kolejne sondaże starają się przybliżyć, kto ma największe szanse, aby zdobyć większość wyborczych głosów. Wbrew pozorom nie zawsze decydują programy wyborcze kandydatów.
Pytanie „politycznego laboratorium”: jakiego prezydenta chcą Polacy?
Kolejne analizy pokazują, jaki kandydat w wyborach prezydenckich ma szanse zdobyć jak największą liczbę głosów w głosowaniu powszechnym.
Jakie cechy są decydujące w decyzji podejmowanej przez wyborców? Które cechy są szczególnie ważne dla wyborców? Jakie cechy kandydatów decydują w masowych wyborach, a takimi są przecież wybory prezydenta kraju?
Sztabowcy dzięki takim badaniom są w stanie „ulepić prezydenta”, a więc zaproponować wyborcom ich „ulubionego prezydenta”.
Jak dopasować kandydata do oczekiwań wyborców? Jakiego chcą Prezydenta RP?
Badania wyborów przeprowadzone przez ośrodek badawczy UCE Research dla Onetu dotyczyło oczekiwań, jakie mają wyborcy wobec przyszłego prezydenta kraju. Respondenci chcą oddać głos na kandydata, który…
- mocno i stanowczo będzie prezentował swoje poglądy (41,13 proc. wskazań),
- jasno i przejrzyście prowadził swoją kampanię (39,25 proc.),
- bardziej tłumaczył/wyjaśniał swoje poglądy (29,84 proc.),
- już teraz zaczął eksponować swój program wyborczy (26,61 proc.),
- lepiej wchodził w interakcje z wyborcami (23,8 proc.),
- bez potrzeby nie atakował swoich konkurentów (22,3 proc.),
- nie reagował na zaczepki innych kandydatów (16,5 proc.),
- był bardziej aktywny w mediach społecznościowych (12,2 proc.),
- bardziej krytykował/punktował swoich konkurentów (10,1 proc.).
„Polityczne laboratorium”: cechy idealnego prezydenta, na którego wyborcy najchętniej oddadzą swój głos
Jedno z ciekawszych badań przed wyborami prezydenckimi 2025 r. zostało przeprowadzone przez Instytut Pollster na zlecenie Super Expressu (10-11 grudnia 2024 r.). Badano w nim, jakie cechy idealnego prezydenta Polski są najbardziej istotne dla wyborców.
Dzięki temu badaniu dowiedzieliśmy się, że respondenci najbardziej życzyliby sobie prezydenta:
- inteligentnego (97 proc. wskazań),
- znającego języki obce (96 proc.),
- niezależnego (93 proc.),
- przedsiębiorczego (92 proc.),
- dobrze wyglądającego (85 proc.),
- posiadającego żonę i dzieci (72 proc.),
- wysportowanego (59 proc.),
- religijnego (47 proc.),
- wysokiego (44 proc.),
- bogatego (32 proc.).
Na co jeszcze zwracają uwagę wyborcy decydując o poparciu kandydata na Prezydenta RP?
Inne równie ciekawe badanie przeprowadził w dniach 15-16 kwietnia 2025 r. instytut SW Research na zlecenie Wprost. W badaniu tym spytano respondentom, na co zwracają uwagę podejmując decyzję wyborczą w wyborach prezydenckich. Biorący udział w badaniu mogli wskazać trzy odpowiedzi.
Decydującymi cechami kandydata, którego decydują się poprzeć wyborcy są:
- cechy osobowościowe kandydata (48,5% odpowiedzi),
- program wyborczy (43,1%),
- przynależność polityczna (40,4%),
- prezencja kandydata (24,5 %),
- głosuję na danego kandydata, aby nie wygrał inny (22,5%),
- przebieg i ocena kampanii wyborczej (22%),
- wystąpienia kandydata w debatach telewizyjnych (20,7%),
- nie głosuję w wyborach prezydenckich (5,9%),
- inny powód (1,7 %).
Niebanalne oczekiwania wyborców: czym ma zająć się Prezydent RP w pierwszej kolejności?
Główne zadania prezydenta Polski, na którego oddajemy głos, badacze poznali dzięki analizie UCE Research dla Onetu. Jakie są główne tematy, którymi powinien zająć się ten, kto otrzyma głos wyborców i zostanie Prezydentem RP?
- Poprawa dostępu do lekarzy specjalistów (22,6 proc. odpowiedzi),
- Zmniejszenie ogólnej inflacji (20,6 proc.),
- Poprawa obronności kraju (20,2 proc.),
- Ograniczenie 800+ dla osób najbardziej zamożnych (18,6 proc.),
- Poprawa stosunków z UE (15,2 proc.),
- Dalsza waloryzacja świadczenia 800+ (14,9 proc.),
- Przyznanie kolejnych świadczeń emerytalnych (13 proc.),
- Polityka klimatyczna (12,4 proc.),
- Większe uniezależnienie od UE (11,8 proc.),
- Ochrona przed drożyzną w sklepach (11,6 proc.),
- Ochrona społeczeństwa przed wzrostem cen (tj. energii elektrycznej, paliw) (10,8 proc.),
- Reforma wymiaru sprawiedliwości (9,4 proc.),
- Zwiększenie liczby żłobków i przedszkoli (8,9 proc.),
- Obniżenie podatków dochodowych (8,6 proc.),
- Obniżenie cen leków (8,5 proc.),
- Zwiększenie wydatków na armię (7,8 proc.),
- Zwiększenie dzietności (7 proc.),
- Wejście do strefy euro (6,5 proc.),
- Tworzenie nowych świadczeń socjalnych dla rodziców (6,2 proc.),
- Polityka historyczna państwa (5,9 proc.),
- Budowa tanich mieszkań pod sprzedaż/wynajem (5,4 proc.),
- Obniżenie stawek podatku VAT (5,2 proc.),
- Wzmocnienie krajowego rolnictwa (4,2 proc.),
- Przywrócenie powszechnego poboru do wojska (3,4 proc.),
- Budowa nowych dróg oraz linii kolejowych (3,2 proc.),
- Dopłaty do kredytów hipotecznych (1,5 proc.),
- Zwiększenie dostępności kredytu hipotecznego (0,9 proc.).
Politolodzy zwracają uwagę na fakt, że większość oczekiwań wyborców względem Prezydenta RP – to oczekiwania na wyrost. Nie mieszczą się bowiem w zakresie prezydenckich prerogatyw. Oczywistym jest jednak, że Prezydent RP wpływać może mobilizująco na działania rządu.
Arkadiusz Jordan