Kto zapłaci za jachty oligarchów objętych sankcjami?

Francja i Hiszpania nie zdecydowały się na zajęcie statków, należących do Rosjan objętych sankcjami, a na ich „zamrożenie”. Dzięki temu jachty oligarchów mogą być utrzymywane przez nich samych.
.Jak podaje Reuters, Francja i Hiszpania zezwalają Rosjanom objętym sankcjami na dokonywanie transakcji finansowych w ich krajach. Wszystko po to, by mogli oni opłacić koszty utrzymania, generowane przez jachty oligarchów. W samej Hiszpanii, w wyniku sankcji, „zamrożono” sześć superjachtów. Jak tłumaczą hiszpańskie ministerstwo finansów, francuski prawnik specjalizujący się w sprawach morskich oraz dwaj przedstawiciele zamrożonych statków we Francji, różnica między zajęciem, a „zamrożeniem” jachtu polega na tym, że koszty eksploatacji owych obiektów pozostają w gestii właściciela.
W marcu premier Hiszpanii, Pedro Sanchez, ogłaszając „zamrożenie” jachtu znajdującego się na terenie Hiszpanii, obiecał, że „zdecydowanie” i „mocno” uderzy w sojuszników Putina, jednak do tej pory sprzedano tylko jeden unieruchomiony jacht. Axioma została wystawiona na aukcji na Gibraltarze w sierpniu. I to nie na zlecenie rządu, a banku JP Morgan.
Propozycje Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej, by sprzedać zajęte rosyjskie aktywa i przekazać dochody Ukrainie, utknęły w martwym punkcie – pisze Reuters.
James Jaffa, prawnik brytyjskiej firmy Jaffa & Co specjalizującej się w jachtach, należących również do Rosjan, dodaje, że koszty utrzymania takich jachtów były często „kieszonkowym” dla oligarchów. Z kolei nieuiszczanie opłat może pozwolić wierzycielom, takim jak stocznie, na wystąpienie do sądów o zezwolenie na zajęcie i sprzedaż jachtu w celu likwidacji długów.
Sankcje nie wydają się mieć paraliżującego efektu, który był zamierzony – komentuje James Jaffa.
Firma zarządzająca portami Ocibar komentuje, że oligarchowie – właściciele dwóch jachtów, zamrożonych w ramach sankcji w Hiszpanii i zacumowanych w jej obiektach w Tarragonie i na Majorce, Crescent i Lady Anastasia, dokonywali płatności za dokowanie, media oraz załogę. Ocibar dodaje, że postępuje zgodnie z procedurami ustanowionymi przez władze. Firma odmówiła potwierdzenia tożsamości właścicieli jachtów i związanych z ich utrzymaniem kosztów.
Hiszpańskie władze uważają, że Crescent jest kontrolowany przez Eduarda Khudainatova, objętego sankcjami, byłego szefa rosyjskiego giganta energetycznego Rosneft. Khudainatov nie odpowiedział na prośby o komentarz. Lady Anastasia jest zarejestrowana w publicznej bazie danych żeglugi morskiej Equasis, jako własność firmy o nazwie Homeland Shipping Limited. Władze hiszpańskie uważają, że firma ta jest kontrolowana przez Aleksandra Mikheeva, objętego sankcjami szefa grupy zbrojeniowej Rosoboronexport. Również Aleksander Mikheev, z którym skontaktowano się poprzez Rosoboronexport, nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
.We Francji zamrożono pięć jachtów oligarchów. Właścicielem jednego z nich jest Alexey Kuzmichev, objęty sankcjami akcjonariusz rosyjskiego Alfa Banku. Jak powiedział Reutersowi prawnik Philippe Blanchetier, rosyjski oligarcha płacił za swoje dwa zamrożone statki w Cannes i Antibes na mocy prawa Unii Europejskiej z 2014 roku, które pozwala na płatności za utrzymanie zamrożonej własności.
Francuskie ministerstwo finansów potwierdziło, że przepisy UE zezwalają na płatności, ale odmówiło potwierdzenia, czy wnioski zostały zatwierdzone.
Oprac. MAC