Kto zapłaci za jachty oligarchów objętych sankcjami?

jachty oligarchów

Francja i Hiszpania nie zdecydowały się na zajęcie statków, należących do Rosjan objętych sankcjami, a na ich „zamrożenie”. Dzięki temu jachty oligarchów mogą być utrzymywane przez nich samych.

.Jak podaje Reuters, Francja i Hiszpania zezwalają Rosjanom objętym sankcjami na dokonywanie transakcji finansowych w ich krajach. Wszystko po to, by mogli oni opłacić koszty utrzymania, generowane przez jachty oligarchów. W samej Hiszpanii, w wyniku sankcji, „zamrożono” sześć superjachtów. Jak tłumaczą hiszpańskie ministerstwo finansów, francuski prawnik specjalizujący się w sprawach morskich oraz dwaj przedstawiciele zamrożonych statków we Francji, różnica między zajęciem, a „zamrożeniem” jachtu polega na tym, że koszty eksploatacji owych obiektów pozostają w gestii właściciela.

W marcu premier Hiszpanii, Pedro Sanchez, ogłaszając „zamrożenie” jachtu znajdującego się na terenie Hiszpanii, obiecał, że „zdecydowanie” i „mocno” uderzy w sojuszników Putina, jednak do tej pory sprzedano tylko jeden unieruchomiony jacht. Axioma została wystawiona na aukcji na Gibraltarze w sierpniu. I to nie na zlecenie rządu, a banku JP Morgan.

Propozycje Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej, by sprzedać zajęte rosyjskie aktywa i przekazać dochody Ukrainie, utknęły w martwym punkcie – pisze Reuters.

James Jaffa, prawnik brytyjskiej firmy Jaffa & Co specjalizującej się w jachtach, należących również do Rosjan, dodaje, że koszty utrzymania takich jachtów były często „kieszonkowym” dla oligarchów. Z kolei nieuiszczanie opłat może pozwolić wierzycielom, takim jak stocznie, na wystąpienie do sądów o zezwolenie na zajęcie i sprzedaż jachtu w celu likwidacji długów.

Sankcje nie wydają się mieć paraliżującego efektu, który był zamierzony – komentuje James Jaffa.

Firma zarządzająca portami Ocibar komentuje, że oligarchowie – właściciele dwóch jachtów, zamrożonych w ramach sankcji w Hiszpanii i zacumowanych w jej obiektach w Tarragonie i na Majorce, Crescent i Lady Anastasia, dokonywali płatności za dokowanie, media oraz załogę. Ocibar dodaje, że postępuje zgodnie z procedurami ustanowionymi przez władze. Firma odmówiła potwierdzenia tożsamości właścicieli jachtów i związanych z ich utrzymaniem kosztów.

Hiszpańskie władze uważają, że Crescent jest kontrolowany przez Eduarda Khudainatova, objętego sankcjami, byłego szefa rosyjskiego giganta energetycznego Rosneft. Khudainatov nie odpowiedział na prośby o komentarz. Lady Anastasia jest zarejestrowana w publicznej bazie danych żeglugi morskiej Equasis, jako własność firmy o nazwie Homeland Shipping Limited. Władze hiszpańskie uważają, że firma ta jest kontrolowana przez Aleksandra Mikheeva, objętego sankcjami szefa grupy zbrojeniowej Rosoboronexport. Również Aleksander Mikheev, z którym skontaktowano się poprzez Rosoboronexport, nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

.We Francji zamrożono pięć jachtów oligarchów. Właścicielem jednego z nich jest Alexey Kuzmichev, objęty sankcjami akcjonariusz rosyjskiego Alfa Banku. Jak powiedział Reutersowi prawnik Philippe Blanchetier, rosyjski oligarcha płacił za swoje dwa zamrożone statki w Cannes i Antibes na mocy prawa Unii Europejskiej z 2014 roku, które pozwala na płatności za utrzymanie zamrożonej własności.

Francuskie ministerstwo finansów potwierdziło, że przepisy UE zezwalają na płatności, ale odmówiło potwierdzenia, czy wnioski zostały zatwierdzone.

Oprac. MAC

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 20 października 2022
Carsten KOALL / Visum / Forum