Le Train de la Présidentielle. Pociąg do Prezydentury 2017
Ekspozycja Le Train de la Présidentielle jest jednym z wielu wydarzeń tej kampanii. Kilkanaście wagonów kolejowych w podróży przez całą Francję. 31 stacji. Dyskusje, debaty, rozmowy o kampanii, kandydatach, zasadach niezmiennych od lat: zakazie reklamy przedwyborczej, Wielkich Mszach czyli debatach kandydatów przyciągających widzów przed ekrany, ale też do kafejek, brasserii i coraz częściej przed smartfony i tablety bowiem to właśnie tam, w sieciach społecznościowych rozgrywa się ta kampania. Tam decyduje się, fala którego z kandydatów będzie dominowała w przestrzeni publicznej, inspirowała kolejne „przekazywanie dalej”…
.Pociąg do Prezydentury to inicjatywa wspólna francuskich mediów publicznych (France Télévisions, Radio France, France Médias Monde oraz INA – Narodowego Instytutu Audiowizualnego gromadzącego i udostępniającego materiały historyczne) oraz francuskich kolei SNCF.
Towarzysząca objazdowi ekspozycja „Polityka i media. Kulisy demokracji i podróż w czasie – wybory prezydenckie od 1958 r. do dziś” zwraca uwagę na rolę dziennikarzy i mediów. Z jednej strony – pozytywną, gdy starają się w miarę obiektywnie przedstawiać kandydatów, ich programy, z drugiej zaś, gdy zamieniają się z widzów i obserwatorów w aktorów i uczestników kampanii prezydenckiej.
Z jednej strony więc debaty organizowane przez media, podgrzewane przez media, w sposób zasadniczy zwiększający frekwencję wyborczą, dające do myślenia (także: zmieniające wcześniejsze decyzje wyborców – od 8 do 12 procent Francuzów zmienia swoje decyzje w trakcie oglądania ostatnich debat). W ostatnim czasie są to także aplikacje tworzone przez media, umożliwiające wyborcom lepsze śledzenie kampanii i aktywny w niej udział. Z drugiej strony coraz silniej respektowane są kodeksy etyczne określające zasady relacji między politykami a dziennikarzami, partiami a mediami.
Pociąg do Prezydentury to także, poza miejscem debat i spotkań, także ciekawa wystawa ukazująca historię wyborów V Republiki.