Roboty nadają się do leczenia zaburzeń społecznych u ludzi

robot pomaga zwalczyć lęk społeczny

Zaburzenia interakcji społecznych u ludzi, takie jak lęk społeczny, mogą być leczone z udziałem robotów – udowadniają badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Chicago, o których pisze magazyn „Science”.

Lęk społeczny a nauka czytania

.Punktem wyjścia badania przeprowadzonego przez zespół pod kierunkiem dr Sarah Sebo – adiunkt na wydziale Informatyki Uniwersytetu Chicagowskiego – była obserwacja, że lęk społeczny, który może paraliżować innych w kontakcie z ludźmi, jest mniejszy w kontakcie z maszynami. To, co krępuje ich w obecności ludzi nie występuje, gdy ich rozmówcą jest maszyna. Chcieli sprawdzić to w praktyce, stawiając hipotezę badawczą, że roboty mogą być dobrym narzędziem do terapii zaburzenia interakcji społecznych, manifestującego się albo zbyt wielkim wstydem, wycofaniem, lękiem społecznym.

„Chociaż obserwacje z wcześniejszych prac sugerują, że ludzie prawdopodobnie czują się bardziej komfortowo w obecności robota niż człowieka, niewiele badań empirycznie wykazało, że ludzie odczuwają mniejszy lęk występując przed robotem w porównaniu z człowiekiem lub wykorzystało obiektywne wskaźniki fizjologiczne do zidentyfikowania zmniejszenia lęku” – czytamy w podsumowaniu ich badania, opublikowanego na łamach „Science”.

W trakcie swoich eksperymentów wzięli na tapet trudności, jakie wielu dzieciom i dorosłym sprawia czytanie na głos – tak potrzebne narzędzie nauki płynnego czytania i pisania. Badanie z udziałem robota przeprowadzili w zamkniętej grupie dzieci w wieku 8- 11 lat, monitorując dokładnie reakcje fizjologiczne związane z lękiem, m.in. za pomocą kamery termowizyjnej. Najpierw prosili poszczególne dzieci, aby czytały na głos opiekunom lub rówieśnikom, a potem – aby zrobiły to samo tylko w obecności robota.

Ich wstępne przypuszczenia się potwierdziły. Dzieci zdecydowanie częściej odczuwały stres i lęk, gdy czytały na głos innym dzieciom, niż gdy miały to zrobić wobec maszyny.

„Stwierdziliśmy, że dzieci wykazywały mniej fizjologicznych wskaźników lęku, w szczególności drżenie głosu i zmienność rytmu serca, podczas czytania robotowi w porównaniu z czytaniem osobie” – piszą w podsumowaniu badań.

Ich zdaniem wynik badania dostarcza mocnych dowodów na to, że obecność robota ma wpływ na lęk społeczny odczuwany przez osobę podczas wykonywania zadania, uzasadniając wykorzystanie robotów w szerokim spektrum interakcji społecznych, które mogą wywoływać lęk.

Anna Druś

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 16 września 2025