Piękno fotografii: GRUPA MOBILNI. Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych (3)

GRUPA MOBILNI. Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych (3)

Photo of Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI to jedno z ciekawszych wydarzeń w polskiej fotografii ostatnich lat. Gdy każdy posiadacz smartfona staje się fotoreporterem, swój renesans przeżywa fotografia amatorska. Już jednak nie w domach kultury prowadzone są warsztaty fotografii mobilnej, nie tam mistrzowie przekazują wiedzę adeptom sztuki, nie tam oceniane są ich prace i wybierane najlepsze. Internet otworzył wielkie możliwości budowy społeczności, także społeczności dobrej fotografii mobilnej. Współpraca “Wszystko Co Najważniejsze” z Grupą “Mobilni” i promocja na naszych łamach najciekawszych, najlepszych zdjęć wydaje nam się w tej sytuacji oczywista.

zobacz inne teksty Autora

Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 9 (kurator: Kamil Kawczyński)

#sopot #igers_bnw #igerspoland #loves_poland #loves_sopot #mobilnytydzien9 #bnwbutnot #bnw #jj_sombre #monochrome #gloomgrabber

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Tomasz Byczuk (@byczytom)

Komentarz: Świetny dobór narzędzi w procesie postprodukcji sprawił, że fotografia wygląda jak jedna z pocztówek z czasów dwudziestolecia międzywojennego, ukazujących nadmorski kurort. Wszystko za sprawą filtra przypominającego sepię, efektów postarzających zdjęcie oraz dzięki zastosowaniu lekkiego winietowania, które nadały fotografii wyjątkowego charakteru. Obecność dwóch sylwetek ludzkich, wyznaczających środek ciężkości kadru oraz dobra symetria zdjęcia stanowią dopełnienie tego świetnego obrazu,

#mobilnytydzien #mobilnytydzien9

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Grzegorz Janicki (@grzegorzjanicki)

Komentarz: Linia drzew widocznych na pierwszym planie fotografii Grzegorza Janickiego wydaje się naturalnie naprowadzać odbiorcę na najważniejszy, centralny punkt zdjęcia – grób oraz osoby podtrzymujące pamięć o tych, którzy odeszli. Pnie drzew stanowią ciekawy przykład kadru w kadrze, natomiast zastosowanie winiety nadaje fotografii odpowiedniego charakteru. Wszechobecne liście, zarówno te zwisające z koron drzew jak i te które zdążyły już upaść, jednoznacznie wskazują w jakich okolicznościach doszło do powstania kadru. Częściowo przysłonięte krzyże, charakterystyczny grobowiec oraz świetna kompozycja tworzą dodatkowe elementy składające się na wyjątkowość zdjęcia.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 9 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 10 (kurator: Łukasz Gurbiel)

#johns #us1776 #hipstamatic #photojournalism #bnw #blackandwhite #mono #gdynia #poland

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika @bajntka

Komentarz: Powyższa praca to fotografia uliczna w najczystszej postaci! Poprawnie skomponowane, piękne zdjęcie. Trudno od niego oderwać wzrok, nie zastanawiając się jaka historia jest związana ze sfotografowaną kobietą i trzymanym przez nią telefonem. Kim ona jest, gdzie była i dokąd zmierza? Czy z niepokojem czeka na jakieś ważne połączenie lub sms? A może sama musi gdzieś zatelefonować i obawia się ciężkiej rozmowy? Możliwe też, że po prostu czyta (z wykorzystaniem drugiej pary okularów) najnowsze wiadomości lub tylko sprawdza godzinę… Interpretacji tego co widzimy może być wiele, jednak siłą tej fotografii jest to, że przyglądając się jej, pragniemy się nad nimi wszystkimi zastanowić.

Komentarz: Zdjęcie absolutnie urzekło mnie swoją kompozycją, wykorzystującą efekt naturalnego obramowania. Cały kadr jest zbudowany z prostokątów, w dodatku prostokątów posiadających bardzo zbliżoną fakturę! Niesamowicie to w tym przypadku zagrało! Zdjęcie jest też ciekawe w płaszczyźnie poza kompozycyjnej. Skłania do myślenia, do refleksji nad kondycją miasta (tutaj Warszawy). Nie pozwala zapomnieć, że tuż obok bogatego, wymuskanego i błyszczącego centrum miasta, być może rozgrywają się gospodarcze, a przede wszystkim ludzkie dramaty. Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 10 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 11 (kurator: Michał Szklanowski)

 

Frozen selfie2 Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Agnieszka Domanska (@aga_do)

Komentarz: Zdjęcie Agnieszki Domańskiej robi niesamowite wrażenie. Portret w najczystszej postaci, żadnego tła, żadnych dodatkowych obiektów. Efektowny montaż dzięki któremu twarz wygląda na lodową maskę, zamknięte oczy. Jedyna widoczna smuga koloru jest na wargach. Co to jest? Ślad szminki czy krew? Kto ten ślad zostawił? I po co? Czy lodowa maska pryśnie i wyłoni się spod niej żywa kobieta czy pozostanie uwięziona pod lodową skorupą aż obudzi ją kolejny pocałunek? Mistrzostwo Agnieszko! Czapki z głów! 

Komentarz: Praca Darka Sobieckiego jest prosta, ale niezwykła. Niezwykle silna kompozycja diagonalna, dwa główne obiekty na zdjęciu — ludzie wpatrują się w siebie. Intensywnie. Ulica tętni życiem obok nich. Większość ludzi przepływa obok nie zdając sobie sprawy z tej niemej komunikacji. Tylko dwie starsze kobiety zauważyły co się dzieje i ciekawie się przypatrują. Emocje w zdjęciu budowane są na grze spojrzeń — czymś co od zawsze towarzyszyło człowiekowi. Wielkie brawa dla Ciebie Darku!

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 11 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 12 (kurator: Adam Oczkoś)

Dziwny portret. Strange portrait.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika visual diary (@marcinplezia)

Komentarz: Największe wrażenie na mnie zrobiło zdjęcie przedstawiające “dziwny” (jak sam autor napisał) portret. Zdjęcie posiada wyraźny motyw główny, a umiejętne wykorzystanie miejsca i sytuacji oraz narzędzi w postprodukcji nadaje mu ciekawy, tajemniczy efekt. Fotografia kojarzy mi się z jedną ze scen z filmu “Psychoza” Alfreda Hitchcocka.

Komentarz: Kolejną fotografią, którą chcę wyróżnić jest “Corner”. Zdjęcie charakteryzuje się bardzo ciekawym wykorzystaniem lampy ulicznej jako źródła światła przez co powstał wyraźny i rzucający się w oczy główny motyw zdjęcia. Dobra konwersja czarno biała nadaje postaci na zdjęciu tajemniczego i mrocznego charakteru. Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 12 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

Najlepsze zdjęcia z przeglądu Fotografia Dnia (kurator: Wojtek Papaj)

Komentarz: Zdjęcie o wysokim stężeniu melancholii: bałtycka plaża jesienią, pastelowe barwy; dwie postacie – wyraźnie odcinające się na tle piasku – dzieli odległość i skala, ale dzięki znakomicie wypatrzonym liniom prowadzącym to na mniejszej sylwetce skupia się uwaga widza. Przypadkowe spotkanie? Nieprzypadkowe rozstanie? Pogoń? Ucieczka? Fotografia nie jest od udzielania odpowiedzi…

47,618

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika moikropka (@moikropka)

Komentarz: Citius, altius, fortius… Inaczej niż poprzednie, to zdjęcie wyraża dynamikę i ducha sportowej rywalizacji. Tytułowe 47,618 (km) to nowy rekord Polski w jeździe godzinnej, osiągnięcie Andrzeja Bartkiewicza z teamu Sante Whistle Ziemia Brzeska. Zarówno rozmyta w pędzie sylwetka kolarza, jak i znakomicie uchwycony profil (trenera mobilizującego zawodnika do wysiłku?) to czysta ekspresja, podkreślona jeszcze formalnie (czarne sylwetki wykrojone z jasnego tła). Gratulacje dla zawodnika i jego ekipy oraz dla Autorki zdjęcia.

Grupa Mobilni

 

Cykl Piękno Fotografii powstaje we współpracy z logo_mobilnych_kolor_2048

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 6 grudnia 2014