Kieran EGAN: Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić
Kieran EGAN

Kieran EGAN

Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić

Problemy współczesnego szkolnictwa wynikają z faktu, że każda z trzech głównych idei – wczesnej socjalizacji, kształtowania umysłu poprzez zdyscyplinowaną podstawę programową oraz zapewnienia rozwoju potencjału uczniów – jest ideą częściowo wadliwą, a także niekompatybilną z pozostałymi dwiema koncepcjami. Dopóki jako społeczeństwo nie zdamy sobie sprawy z tych podstawowych niezgodności, nie będziemy w stanie stawić czoła tym problemom.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie bądź obojętny

Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzystencji, ale przede wszystkim poczucia sensu i znaczenia tego, co robią dla swoich uczniów.

Jędrzej STĘPIEŃ: Pułapki nowoczesnej edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Pułapki nowoczesnej edukacji

Nacisk na wykorzystywanie technologii edukacyjnej skazuje nowe pokolenia na próżne ściganie się z maszynami w dziedzinie efektywności, zamiast orientować młodych ludzi na rzeczy, w których człowiek pozostaje niedościgniony, jak rozumienie, kreatywność, empatia czy sport. Najnowszą obsesją w dziedzinie edukacji staje się ponadto mierzalność jej efektów.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Szkoła może być lepsza. Jak?"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Szkoła może być lepsza. Jak?"

Dyrektor szkoły w tzw. trudnej dzielnicy, zapytała uczniów o to, co poradziliby swoim nauczycielom. Jedna z uczennic napisała „Chcesz być dobrym nauczycielem – angażuj się!” inna „Daj dobry przykład – zintegruj się z nami”. Nauczyciele skorzystali z tych rad. Oddali władzę, a dzieci zaczęły z nimi współpracować.

Jacek LEWICKI: "Na drodze do doktoratu"
Jacek LEWICKI

Jacek LEWICKI

"Na drodze do doktoratu"

Mamy w kraju za dużo doktorantów. Uważam również, że nie tylko za wiele jednostek prowadzi studia doktoranckie, ale zbyt wiele ma w ogóle prawo do doktoryzowania. Z punktu rozwoju elitarnych studiów doktoranckich, czy choćby prowadzenia interdyscyplinarnych prac należałoby także rozważyć przypisanie uprawnień doktorskich i habilitacyjnych nie do pojedynczych wydziałów, ale całych uczelni.

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA: "Dlaczego uniwersytety przestają być kolebką elit intelektualnych?"
Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

"Dlaczego uniwersytety przestają być kolebką elit intelektualnych?"

Bez odbudowy opartej na zaufaniu relacji Mistrz – Uczeń, bez prawdziwych autorytetów naukowych, którzy będą także wzorami postaw moralnych, żadne zmiany nie będą skuteczne. Konieczna jest odnowa moralna środowiska naukowego. To uniwersytety powinny być kolebką elit intelektualnych.

Jacek LEWICKI: "Polskie uczelnie w rankingach"
Jacek LEWICKI

Jacek LEWICKI

"Polskie uczelnie w rankingach"

Nad Wisłą nie ma miejsca na kilkanaście uczelni badawczych, ani na większą liczbę uniwersytetów. Ale jest potrzeba funkcjonowania szkół akademickich wspierających potrzeby regionalne, a także wyższych szkół zawodowych skupionych na potrzebach lokalnych rynków pracy.

Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ: "Uniwersytet czy szkoła zawodowa? Rozpoczynamy dyskusję"
Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ

Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ

"Uniwersytet czy szkoła zawodowa? Rozpoczynamy dyskusję"

Jeśli zaniedbamy uniwersytet – elitarną wspólnotę wiedzy łączącą mistrzów i uczniów – zostaniemy na zawsze krajem aplikacyjnym, wdrażającym to, co wynaleziono i wymyślono gdzie indziej, a na dodatek pozbawionym kultury.