Piotr SENDECKI: Notatnik wenecki.  Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. III)
Piotr SENDECKI

Piotr SENDECKI

Notatnik wenecki.
Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. III)

Biennale Arte w Wenecji to wydarzenie niemal nie do ogarnięcia: mnogość wystaw zgromadzonych w głównych miejscach ekspozycyjnych — w Giardini i Arsenale — jest zwielokrotniona przez wystawy rozrzucone po Wenecji. W zabytkowych kamienicach, galeriach i muzeach, położonych w weneckich dzielnicach — od Cannaregio po Castello, od Croce po San Marco, od Dorsoduro i Zattere po Giudecca i San Giorgio, Murano, Burano i Lido — urządzono wystawy, które są obwieszczane wywieszonymi na elewacjach banerami z logo Biennale.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (5). "Murzynka" Anny Bilińskiej
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (5).
"Murzynka" Anny Bilińskiej

Powala urodą portretowanej modelki. Czarnoskóra dziewczyna, z odsłoniętą piersią, ozdobiona delikatną biżuterią. Świat sztuki na moment wstrzymuje oddech – pisze Magdalena OGÓREK.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (4). Hieronimus Bosch - władca umysłów
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (4).
Hieronimus Bosch - władca umysłów

Dopiero w zeszłym stuleciu badacze uznali, że w obrazach Mistrza Boscha ukryte są głębsze znaczenia, ale ciągle brakuje źródeł, które niczym kamień z Rosetty pozwoliłyby przemówić wizjonerskiej symbolice.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (3). "Słoneczniki", Egon Schiele
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (3).
"Słoneczniki", Egon Schiele

Jeśli szukać w malarstwie specjalisty od przeświadczenia o samotności człowieka, to na pewno będzie to Egon Schiele. Ów zmarły w wieku 27 lat artysta pozostawił po sobie wiele obrazów, jednak sporo z nich padło ofiarą rabunku niemieckiego podczas II wojny światowej.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (2) "Zaloty myśliwca", Julian Fałat
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (2)
"Zaloty myśliwca", Julian Fałat

Po mniej więcej 70 latach na własną rękę odnajduję w Austrii syna Ottona von Wächtera, Horsta. Muszą minąć kolejne dwa lata, by uwierzył, że rodzice rabowali dzieła sztuki z terenów okupowanej Polski. „Przecież mama te obrazy kupowała, tak mówiła” — przeciera wilgotne oczy.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Pięknai (1) "Panny dworskie", Diego Velázquez
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Pięknai (1)
"Panny dworskie", Diego Velázquez

Znawcy historii sztuki twierdzą, że nie ma na świecie bardziej tajemniczego płótna. Zagadka goni zagadkę. Dlaczego centralną postacią jest pięcioletnia Małgorzata Maria, która nie była nawet prawowitą spadkobierczynią tronu? Dlaczego nie ma Marii Teresy, starszej córki Filipa, prawdziwej pretendentki do tronu?