
Eryk MISTEWICZ
Dekalog antytrollingu. Propozycja
Nie etykietuj. Nie pogłębiaj podziałów. Rozmawiaj, poznawaj ludzi i ich punkty widzenia. Szukaj tego, co łączy, nie skupiaj się na tym, co dzieli. Buduj mosty porozumienia. Także w sferze języka. Nie wyzywaj inaczej myślących, przyjmujących inną niż Ty postawę życiową. Zasypuj dobrem. A może wręcz przyjmij zasadę, że jedynie pokazujesz, rekomendujesz wyłącznie dobre przykłady, że przekazujesz dobre wiadomości?

Stanisław ŻARYN
Propaganda w czasach zarazy
Gdy wysiłki rządów w wielu krajach świata koncentrują się na walce z pandemią koronawirusa, Rosja prowadzi działania propagandowe i dezinformacyjne, wykorzystując COVID-19 do własnych celów politycznych. Kreml dąży do zniesienia sankcji nałożonych po agresji na Ukrainę. Jednocześnie atakuje te kraje, które mogą stać na drodze planom Moskwy. Wśród celów działań propagandowych znajduje się Polska.

Prof. Monika PRZYBYSZ
#CzarnyProtest w sieci nienawiści. Populizm, uproszczenia, instynkt stadny, manipulacje
Może dziwić fakt, że 450 tysięcy osób podpisanych pod społecznym projektem Ordo Iuris nie stworzyło alternatywnej widocznej akcji i marszu w świecie rzeczywistym, a w social media #białyprotest miał wieczorem 3 października 2016 r. 30-krotnie mniejszy zasięg w sieci niż #czarnyprotest (15,3 mln osób kontra 559 tys.).

Maria PRZEŁOMIEC
Trolle, agenci wpływu i pożyteczni idioci
Rosyjska wojna informacyjna trwa i rozwija się w najlepsze. Zachód wciąż nie potrafi się jej skutecznie przeciwstawić. Triumfy święcą także działania pośrednie polegające na wykorzystywaniu agentów wpływu, „pożytecznych idiotów” oraz na trollingu osób zajmujących się wschodem. Propagandowe wrzutki, tworzenie “patriotycznych” portali, agentura wpływu w sieciach społecznościowych to już codzienność. Zachodowi wypowiedziano wojnę propagandową. Wiemy, jak się bronić?

Urszula PODRAZA
Życie z hejtu. Walka konkurencyjna, niszczenie reputacji firm
Co zrobić, jeśli przedsiębiorca nie zgadza się z tym, jak został przedstawiony? Zgłosić swoje zastrzeżenia administratorowi i czekać na interwencję lub zapłacić. Stawka wynosi od 150 do 200 zł za jeden wpis. Można płacić bitcoinami. Można też skorzystać z płatności internetowych — szybko i wygodnie.

Dominika BYCHAWSKA-SINIARSKA
"Trybunał strasburski i chaos w określeniu odpowiedzialności właścicieli portali za treść komentarzy"
Najpierw długo przekonywano, że w stosunku do usługodawców należy stosować przepisy ustawy o handlu elektronicznym, odzwyczajając się jednocześnie od stosowania prawa prasowego do spraw internetowych. Teraz zobowiązuje się właścicieli portali do usuwania komentarzy zawierających mowę nienawiści lub groźby. Jeszcze inne zasady wprowadzono przy ochronie dóbr osobistych.