Tocząca się wojna polsko-polska, wchodząca właśnie na nowy, bardziej zacięty poziom, powoduje, że fundamentalna dla polskiej państwowości sprawa może się rozstrzygnąć obok nas i większość Polaków nawet tego nie zauważy. Nie chciałbym myśleć, że o to właśnie chodzi w potęgowaniu tej wojny. Historia stosunków ukraińsko-polskich jest niezwykle dramatyczna i złożona. Były czasy gorzkiej wrogości, były czasy pojednania i bliskiej kooperacji. Jeśli spojrzymy tylko na ostatnie trzy dekady od upadku ZSRR i od uzyskania niepodległości przez Ukrainę, a także na niedawną historię polskiej transformacji, to pozytywne aspekty dobrego sąsiedztwa wyraźnie przeważają nad sporami. Wojna zmieniła stosunek naszych narodów do siebie. Nie jesteśmy już tylko sojusznikami, jesteśmy braćmi. Łącznie budżety obronne członków grupy Ramstein wynoszą 1,24 biliona euro, czyli ponad 13 razy więcej niż budżet Rosji. Jak widać, problemem nie są środki, ale siła woli i przede wszystkim cierpliwość. Zwycięstwo Rosji nie jest nieuniknione, jak chciałby wierzyć Kreml, ale niemożliwe.
Nr 59. „Wszystko co Najważniejsze” już dostępny w EMPIKach, Księgarni Polskiej w Paryżu oraz wysyłkowo i w prenumeracie — w Sklepie Idei W 59. numerze miesięcznika Wszystko co Najważniejsze znajdą Państwo eseje m.in.: prof. Chantal DELSOL, Andrzeja KRAJEWSKIEGO, prof. Andrzeja KISIELEWICZA, Michała STRĄKA, prof. Mirosławy GRABOWSKIEJ, prof. Krzysztofa PAWŁOWSKIEGO, Jurija WYNNYCZUKA, Olhi KARI, króla KAROLA III, Jacquesa ATTALIEGO czy prof. Juliana HUXLEYA. Chrześcijaństwo nie rości sobie prawa do dostarczania kulturze nowych treści. Natomiast dostarcza ono nowej perspektywy. Chrześcijańska rewolucja, jeśli można tak powiedzieć, jest rewolucją fenomenologiczną. Polega ona na ukazaniu tego, co dotychczas było niewidoczne. Człowiek w swoim wysiłku musiał zawsze odpowiadać na propozycję chrześcijańską bądź przyjęciem jej, bądź odrzuceniem – wszelkim poruszeniem duszy w dyskrecji swojej niezbadanej wolności. Święty Jan Paweł II w swoich pismach na temat życia moralnego zauważył, że za każdym razem, gdy człowiek dokonuje wyboru etycznego, robi dwie rzeczy jednocześnie: spełnia czyn moralny o określonych konsekwencjach i kształtuje swój charakter. |