Dominika ANDRZEJCZAK: Miesiąc w Paryżu. Dziesięć pomysłów. Marzec 2018

Miesiąc w Paryżu. Dziesięć pomysłów.
Marzec 2018

Photo of Dominika ANDRZEJCZAK

Dominika ANDRZEJCZAK

Absolwentka Łódzkiej Szkoły Baletowej oraz École-Atelier Rudra Béjart w Lozannie. Była tancerka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi oraz kabaretu Paradis Latin, gdzie przez dwa lata tańczyła kankana na mitycznej scenie skonstruowanej przez Gustave'a Eiffela. Od 2012 roku mieszka w Paryżu. Magistrantka studiów o profilu translatologiczmym w paryskim INALCO. Zafascynowana tańcem, historią sztuki oraz kulturami polską i francuską.

zobacz inne teksty Autorki

OD REDAKCJI: Każdy miesiąc zaczynamy od rekomendacji tego, co w najbliższym czasie wypadałoby zobaczyć, wysłuchać, przeżyć w intelektualnej i kulturowej stolicy kontynentu. Wybór tego, co najważniejsze!

1. Do biegów, gotowi, start! 

.W marcu, dwa miesiące od noworocznych postanowień, w których większość z nas wyraża chęć dbania o zdrowie i kondycję, przychodzi wreszcie czas, by zabrać się do ich realizacji.

Bezspornym początkiem sezonu biegowego i jednym z najpopularniejszych eventów sportowego kalendarzach paryżan jest Fitbit Paris – Semi-Marathon de Paris, czyli bieg na dystansie 21,1 km, odpowiedni dla każdego, bez względu na wiek i kondycję. Ubiegłoroczna 25. edycja półmaratonu skupiła przeszło 38 800 zawodników ze 130 krajów; w tym roku organizatorzy spodziewają się jeszcze lepszej frekwencji. Półmaraton rozpocznie się na esplanadzie zamku w Vincennes, przebiegnie przez 12. dzielnicę stolicy, okolice Gare d’Austerlitz, Hôtel de Ville, Bastille, les Halles i Parc floral i będzie doskonałą okazją do odkrycia Paryża z nowej perspektywy.

Innym wyzwaniem dla amatorów biegania, biegania niestandardowego, gdyż pionowego, będzie Verticale de la Tour Eiffel, czyli pokonanie na wyścigi 1665 stopni paryskiej Żelaznej Damy. Wyścig, w którym rekord w kategorii męskiej nadal należy do Polaka Piotra Łobodzińskiego (7 minut i 48 sekund w 2016 roku), jest prawdziwym sportowym wyzwaniem. Konstrukcja wieży Eiffla ma w sobie koncept wyzwania i od początku swego istnienia inspiruje do sportowych wyczynów.

„Le Fitbit Semi de Paris”, 4 marca, start: 9h, Esplanade du Château de Vincennes, Avenue du Château, 94300 Vincennes, koszt uczestnictwa: 58 euro; więcej informacji i zapisy: http://www.fitbitsemideparis.com/fr

„La Verticale de la Tour Eiffel”, 15 marca, la Tour Eiffel, Champ de Mars, 5 Avenue Anatole France, Paris 7e; więcej informacji: http://verticaletoureiffel.fr/ 

 

2. Krzysztof Warlikowski w Operze Paryskiej 

.W marcu i kwietniu na deski Opery Garnier powracają „Zamek Sinobrodego” Béli Bartóka i „Głos ludzki” Francisa Poulenca w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Paryska premiera spektaklu w listopadzie 2015 roku była nagrodzonym owacjami na stojąco triumfem cenionego we Francji polskiego reżysera.

Warlikowski zestawia ze sobą dwie jednoaktowe, XX-wieczne opery, zdające się na pierwszy rzut oka nie mieć ze sobą nic wspólnego. Reżyser łączy w spójną całość zupełnie różne światy, cechujące się odmienną estetyką i ekspresją, tworząc operowy dyptyk o miłosnej pasji. Warlikowski uwydatnia wspólny mianownik między ślepo zakochaną w Sinobrodym Judytą, która z miłości decyduje się wkroczyć do mrocznego świata męża i poznać wszystkie jego tajemnice, a Nią, kobietą z dzieła Poulenca, która poprzez bardzo bolesną i pełną niedomowień rozmowę telefoniczną stara się ocalić pozbawioną już szans miłość… Jak rozegrają się te dwa miłosne dramaty? Jaki los przyniesie bohaterkom podążanie za pożądaniem i miłością…? Zapraszamy do Palais Garnier. Naprawdę warto!

„Le Château de Barbe-Bleue/La Voix humaine” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego od 17 marca do 11 kwietnia w Palais Garnier, 8 rue Scribe, Paris 9e 

 

3. Być kobietą, być artystką 

.Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet Biblioteka Polska w Paryżu zaprezentuje dzieła polskich artystek z dziedziny rzeźby, malarstwa czy też rysunku z kolekcji Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu i własnych. Wystawa będzie hołdem dla silnych, niezależnych i upartych kobiet – jak Olga Boznańska, Sara Lipska, Wanda Ładniewska-Blankenheim, Zofia Piramowicz, Maria Papa Rostkowska czy Zofia Stryjeńska, które na przekór utartym schematom, społecznym normom i zasadom spełniały się jako artystki – oraz dla ich współczesnych rówieśniczek: Joanny Chanard, Beaty Czapskiej, Igi Gielniewski, Zofii Lipeckiej, Jacqueline Lipszyc, Ady Rawet i Tereski Rozwadowskiej.

Zwieńczeniem wystawy będzie uroczysty recital w wykonaniu sopranistki Tatiany Yurkovej, który odbędzie się w sobotę 10 marca o godzinie 16.30.

„Présence de femmes” – wernisaż: 28 lutego, wystawa czynna od 1 do 10 marca, od środy do soboty w godz. 14.15 – 18.00, Biblioteka Polska, 6 Quai d’Orléans, Paris 4e 

4. Camille Claudel, szaleństwo i geniusz 

.Francuska rzeźbiarka Camille Claudel, muza i kochanka Auguste’a Rodina, jest ikoną i wzorem dla artystek na całym świecie i od lat inspiruje wszelkiego rodzaju dzieła sztuki, książki, spektakle i filmy.

Tym razem tragiczny los artystki, jej pasja i geniusz stały się punktem wyjścia dla wieloaspektowego spektaklu wyreżyserowanego przez Wendy Beckett, którego światowa prapremiera odbędzie się 7 marca w Teatrze de l’Athénée. „Claudel” wpisuje się w serię spektakli australijskiej autorki i reżyserki o najważniejszych kobiecych postaciach ze świata sztuki. Beckett tworzy przedstawienie, w którym rzeźba, teatr i taniec przeplatają się z niezwykłą intensywnością i w którym dziewięciu wykonawców zgłębia zależności, jakie zachodzą między domniemanym szaleństwem rzeźbiarki i jej artystycznym geniuszem. Beckett opowiada o losach artystki widzianych z jej własnego punktu widzenia oraz uwypukla silne emocje, które targały jej życiem.

Choreografia do spektaklu jest owocem pracy Maryl Tankard, byłej tancerki australijskiego baletu i artystki teatru Piny Bausch, która inspirując się rzeźbami Claudel, stara się ożywić je na deskach teatru z wykorzystaniem tańca.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich amatorów sztuki i tańca współczesnego.

„Claudel” Wendy Beckett od 7 do 24 marca w Athénée Théâtre Louis-Jouvet, 7 rue Boudreau, Paris 9e

5. Zieleń, koniczyna i piwo, czyli Dzień Świętego Patryka

.Dzień Świętego Patryka, patrona Irlandii, który za pomocą koniczyny wyjaśnił pierwszym irlandzkim chrześcijanom dogmat o Trójcy Świętej, jest celebrowany nie tylko w Dublinie, ale również w Paryżu, gdzie święto cieszy się znaczną popularnością. 17 marca stolica Francji jest bardziej zielona niż zwykle, bary pękają w szwach i nie sposób znaleźć w nich wolne miejsce…

Z tej okazji w sobotę 17 marca w Institut Supérieur Clorivière odbędzie się druga edycja Targów Browarnictwa Rzemieślniczego, Salon des Brasseries Artisanales Parisiennes, który skupi 20 paryskich małych browarów. Podczas spotkania będziemy mieli okazję degustować piwa wiodących paryskich producentów, poznać zasady łączenia piw z najodpowiedniejszymi przysmakami, uczestniczyć w atelier tworzenia koktajli na bazie piwa i wreszcie nabyć piwne specjały.

Kolejną okazją pozwalającą na odkrycie tajników piwowarstwa, degustację, rozmowę z browarnikami i uczestnictwo w różnego rodzaju animacjach w całości poświęconych tematyce piwa będzie Planète Bière Paris już 25 marca w Cité de la Mode et du Design – bez wątpienia świetny pomysł na spędzenie niedzieli przy kuflu bądź kuflach piwa z rodziną i znajomymi.

„Salon des Brasseries Artisanales Parisiennes”, sobota 17 marca, godz. 10 – 20, Institut Supérieur Clorivière, 119 Boulevard Diderot, Paris 12e

„Planète Bière Paris”, niedziela 25 marca, od godz. 12, Cité de la Mode et du Design, 34 Quai d’Austerlitz, Paris 13e

6. Skok Hermèsa 

.W zaledwie kilka lat luksusowy dom mody Hermès zdołał odnowić w sercu stolicy tradycję skoków przez przeszkody, która z powodzeniem animowała francuską stolicę w latach 1901 – 1957. Dzięki inicjatywie domu mody od 2009 roku corocznie na wiosnę le Grand Palais jest miejscem spotkania jeździeckiej elity z całego świata. Zarówno jeźdźcy najlepsi, jak i młodzi, w wieku do 25 lat, będą rywalizować 16, 17 i 18 marca pod szklaną kopułą pałacu w skokach przez przeszkody w różnych kategoriach.

Ponadto konkurs będzie okazją do odkrycia świata pięknych i mądrych zwierząt, jakimi są konie, uczestnictwa w różnych animacjach i obejrzenia konnego spektaklu w wykonaniu Wersalskiej Akademii Sztuk Jeździeckich, przygotowanego specjalnie na tę okazję przez mistrza Clémenta Marty’ego Bartabasa.

„Saut Hermès”, 16 – 18 marca, le Grand Palais, 3 Avenue du Général Eisenhower, Paris 8

7. Margiela/Galliera

.Projektant mody Martin Margiela jest niewątpliwie jednym z najbardziej wpływowych awangardowych i nietypowych współczesnych projektantów. Belg plasuje się również na pierwszym miejscu wśród najbardziej tajemniczych osobistości świata mody: projektant nigdy nie pokazał twarzy ani nie udzielił bezpośredniego wywiadu…

Margiela jest jedynym belgijskim projektantem, który w 1988 roku otworzył własny dom mody nad Sekwaną. Od tamtej pory aż do wiosny 2009 roku, kiedy wycofał się z działalności, przekazując dom anonimowym następcom, Margiela tworzył, w zgodzie ze swoim konceptualnym podejściem do mody, unikatowe kreacje na bazie materiałów i ubrań „z odzysku”, niejednokrotnie kwestionując estetykę swojej epoki. Margiela zasłynął również z pokazywania swoich sensacyjnych kolekcji w najmniej spodziewanych miejscach, jak parkingi, stacje metra czy składy…

Od 3 marca do 15 lipca Palais Galliera organizuje pierwszą paryską retrospektywę projektanta, która poprzez 130 prezentowanych kreacji, zdjęcia, projekcje i inne instalacje pozwoli dogłębnie przyjrzeć się fenomenowi Margieli.

„Margiela/Galliera. 1989-2009”, od 3 marca do 15 lipca, Palais Galliera, Musée de la Mode de la Ville de Paris, 10 Avenue Pierre Ier de Serbie, Paris 16e 

 

8. Kolekcja idealna 

.Marilyn Monroe śpiewała, że diamenty są najlepszymi przyjaciółmi kobiety… W przypadku kolekcjonerki Diane Venet są to nie tyle diamenty, ile biżuteria stworzona przez wielkich artystów: Caldera, Koonsa, Picassa, Dalego, Césara, Cocteau i Niki de Saint Phalle, by wymienić tylko kilka najznamienitszych nazwisk… Francuzka zbiera owe miniaturowe dzieła sztuki od przeszło 30 lat i dzięki wystawie zorganizowanej między 7 marca i 8 lipca przez Muzeum Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu będzie mogła podzielić się swoją pasją do biżuterii z szeroką publicznością.

Ponad 230 imponujących elementów kolekcji Venet, zasilonych dziełami wypożyczonymi z muzeów i od innych prywatnych kolekcjonerów, pozwoli prześledzić tematycznie i chronologicznie pracę ponad 150 artystów francuskich i innych, którzy okazjonalnie łączyli sztukę wielką z użytkową. Zgodnie z koncepcją wystawy małe dzieła sztuki będą zestawione z większymi na zasadzie dialogu, rezonansu, wzajemnego dopełniania się i wreszcie obalania hierarchii w sztuce.

„De Calder à Koons, bijoux d’artistes. La collection idéale de Diane Venet”, od 7 marca do 8 lipca, Musée des Arts Décoratifs, 107 rue de Rivoli, Paris 1er

 

9. Kupka – pionier abstrakcji 

.Le Grand Palais, czyli Wielki Pałac, wzniesiony na wystawę światową, która miała miejsce w 1900 roku w Paryżu, powita pierwszy dzień kalendarzowej wiosny inauguracją wystawy w całości poświęconej jednemu z ojców malarstwa abstrakcyjnego – Franciszkowi Kupce. Ostatnia retrospektywa czeskiego artysty miała miejsce w 1989 roku w Musée d’art Moderne de la Ville de Paris i od tamtej pory inne wystawy nawiązywały wyłącznie do wybranych etapów kariery malarza lub poszczególnych aspektów jego dzieł. Retrospektywa, którą proponuje na wiosnę le Grand Palais, przedstawi całość bujnej i bogatej kariery Kupki, od początków w Akademii Sztuk Pięknych w Pradze, poprzez fascynacje symbolizmem, do pionierstwa w malarstwie abstrakcyjnym. Wystawa położy również nacisk na ukazanie czeskiego malarza, znanego we Francji nie tak dobrze, jak np. Kandinsky, Delaunay, Malewicz czy Mondrian, jako artysty odznaczającego się intelektualną szczerością, niezłomnego twórcy coraz to nowych form plastycznych.

„Kupka – Pionnier de l’Abstraction”, retrospektywa w le Grand Palais, od 21 marca do 30 lipca, 3 Avenue du Général Eisenhower, Paris 8e

 

10. Muzyczna uczta w ogrodach Château de Versailles

Pałac wersalski jest niewątpliwie jedną z najchętniej i najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych we Francji. Ten symbol francuskiej monarchii otoczony jest 800 ha parku, z czego 250 akrów stanowi zaprojektowany przez André Le Nôtre’a ogród, uważany ze względu na swe eleganckie rozplanowanie i liczne dekoracje za pierwowzór ogrodu w stylu francuskim, który w okresie największej świetności ożywiało blisko 2400 efektów wodnych.

Co roku, nieprzerwanie od 350 lat, wraz z nadejściem pierwszych wiosennych dni ogród Pałacu wersalskiego budzi się z zimowego snu, by stać się sceną dla bajkowego wodno-muzycznego spektaklu. Wszyscy, którzy pragną doświadczyć splendoru, którym charakteryzowało się panowanie Ludwika XIV, mogą uczestniczyć, w ramach spaceru geometrycznymi alejami ogrodu, w spektaklu, w którym fontanny tańczą w rytm barokowej muzyki Lully’ego, Rameau, Charpentiera, Leclaira czy Campry…

„Les Grandes Eaux Musicales du château de Versailles”, od 31 marca do 28 października, Grille du Dragon, Pavillon des Roulettes, 78000 Versailles

Dominika Andrzejczak

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 1 marca 2018