Grupa MOBILNI: "Piękno fotografii (10). Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych"

"Piękno fotografii (10). Najlepsze polskie fotografie z urządzeń mobilnych"

Photo of Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI

Grupa MOBILNI to jedno z ciekawszych wydarzeń w polskiej fotografii ostatnich lat. Gdy każdy posiadacz smartfona staje się fotoreporterem, swój renesans przeżywa fotografia amatorska. Już jednak nie w domach kultury prowadzone są warsztaty fotografii mobilnej, nie tam mistrzowie przekazują wiedzę adeptom sztuki, nie tam oceniane są ich prace i wybierane najlepsze. Internet otworzył wielkie możliwości budowy społeczności, także społeczności dobrej fotografii mobilnej. Współpraca “Wszystko Co Najważniejsze” z Grupą “Mobilni” i promocja na naszych łamach najciekawszych, najlepszych zdjęć wydaje nam się w tej sytuacji oczywista.

1. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 37 (kurator: Kamil Kawczyński)

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Gosia (@gosia_f)

Komentarz: Mam słabość do prostych kompozycji i przyciągających wzrok barw, będących dopełnieniem dobrego kadru. Zdjęcie Gosi idealnie podkreśla kontrast między zaśnieżonymi szczytami gór a mieniącymi się intensywną zielenią niższymi partiami wzgórz alpejskiej miejscowości Château-d’Ox. Takie zapierające dech w piersiach widoki można zaobserwować szczególnie wiosną, gdzie przyroda budzi się do życia a jednocześnie z chmur potrafi sypnąć śniegiem, który najdłużej utrzymuje się na wierzchołkach gór. Niskie zabudowania usytuowane na tle wysokich skał, świetnie oddają bezmiar górskich przestrzeni. Bardzo dobra kompozycja, kolor, kontrast oraz wyraźny podział na pierwszy i drugi plan składają się na wyjątkowość tej fotografii. 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Paweł (@fotopawelolsztyn)


Komentarz: Wiosna w pełni. Wraz z rozkwitem flory i fauny można zauważyć wzrost aktywności miłośników fotografii makro. Z racji tego, że sam zaliczam się do tej grupy, nie mogły ujść mojej uwadze zdjęcia wykonane przez Pawła. To, które wywarło na mnie największe wrażenie przedstawia jeden z gatunków chrząszcza spacerującego po liściu. Świetny kontrast oparty o regułę barw bliższych i dalszych, bardzo dobre światło, charakterystyczny przedmiot fotografii oraz jednolite kolorystycznie tło stanowią mocne punkty tego kadru.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 37 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

2. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 38 (kurator: Wojtek Papaj)

 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika @zlystarysierzant

Komentarz: Nie da się ukryć, że odpowiada mi taki sposób myślenia o pejzażu: zredukowany do najprostszych, geometrycznych form (smaczku dodaje grzbiet fali dzielący i tak wąski trójkącik na dwa — jeszcze cieńsze); minimalizm urozmaicony kolorem (pastelowy, zgaszony, bardzo dla mnie „bałtycki”), fakturą (chmurki, piasek, fale — no i tekstura) oraz detalem (drobne sylwetki łamiące wszechobecny w kadrze porządek horyzontalny). 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Mike (@konwaliowy)


Komentarz: Wciśnięta w kąt (wbrew jakimkolwiek zasadom kompozycji) postać ludzka w pozycji świadczącej albo o desperacji, albo krańcowym zmęczeniu. I reszta kadru — bezładna gmatwanina pionowych i poziomych linii, punktów, plam; mocny kontrast czerni i bieli. I tytuł: „Homeless”.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 38 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

3. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 39 (kurator: Rafał Piotrzkowski)

jerzy_jachym

Komentarz: Fantastycznie uchwycony moment. Jestem bardzo ciekaw czy uchwycony „w locie” czy wyczekany. Plakat z młodym mężczyzną z gazetą jest tak inspirujący, że w zasadzie sam się prosi by go jakoś przetworzyć. Jerzemu udało się to idealnie. Starszy pan na pierwszym planie nie mógł być złapany w lepszym momencie, przez co rewelacyjnie współgra z całością. Kompozycyjnie również pierwsza klasa, bez żadnych niepotrzebnych pustych przestrzeni czy zbędnych elementów, każdy obiekt jest tam gdzie powinien. Bomba. 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Marcin (@lisovvy)


Komentarz: Pierwsze co należy zrobić oglądając to zdjęcie to zasłonić górną jego część, tą gdzie widać jakiś dziwnie jaśniejący na niebiesko obiekt. Nie wiem dlaczego autor nie usunął go w trakcie edycji. Kiedy ten mankament zostanie usunięty pozostaje fantastyczny, komiksowy kadr, jak wyciągnięty z kart Sin City. Zauważcie, że całość idealnie wpasowuje się w trójkąt, i mimo swej całej graficznej, prawie monochromatycznej intensywności jest dość lekki. Wszystko to dzięki wrażeniu ruchu i sylwetce modelki. Bardzo mi się to podoba.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 39 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

4. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 40 (kurator: Przemek Zdybel)

 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Paweł (@pablozja)

Komentarz: Wydaje się, że najlepsze w mojej ocenie zdjęcie w 40. edycji Mobilnego Tygodnia, jest zdjęciem z typowego ostatnio instastreamu “shadows play”, których być może widzieliśmy już dużo w ostatnim czasie w wielu instagramowych galeriach. Wydaje się, że to nic trudnego znaleźć odpowiednie światło, odpowiedni cień i obiekt łączący oba te zjawiska. A jednak… Wyróżnione zdjęcie jest niewątpliwie przykładem w jaki sposób można idealnie wykorzystać grę światła i cieni. Doskonały kard w tempo. Jestem w stanie wyobrazić sobie Pawła, który czeka na odpowiedni moment, aby nacisnąć spust migawki w swoim telefonie. Świetne wykorzystanie nasycenia światła i kontrastu, no i to delikatne muśnięcie kolorem. 

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Magdalena (@magrzeskowiak)


Komentarz: Niebanalne zdjęcie, pokazujące zatrzymany czas podczas zwykłej codziennej czynności. Dokument. Zwykła historia. Pozorny chaos, a jednak konsekwentne i skrupulatne działanie w określonym celu. Efektu tego działania nie poznamy. Możemy go sobie jednie wyobrazić. To co zwróciło moją uwagę w tym zdjęciu to kompozycja i światło, w przypadku którego prawdopodobnie zastosowano selektywną korektę lub efekt winiety.

Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 40 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0

5. Najlepsze zdjęcia z przeglądu Fotografia Dnia (kurator: Wojtek Papaj)

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Beata Zych (@beatazych)

Komentarz: Piotruś Pan, jak to on, pojawia się nie wiadomo kiedy i nie wiadomo skąd (tak opisuje sytuację sama Autorka). Na pewno z innej bajki, choćby w sensie kompozycyjnym: bo oto obraz dominują trzy czarne, nieruchome sylwetki patrzące gdzieś przed siebie, zanurzone po pas w czerni; ale to chłopczyk „robi” całe zdjęcie, przechodząc sobie swobodnie przez kadr i opuszczając go beztrosko. Prawdziwy Piotruś!   

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Paweł Magnus (@magnus___p)

Komentarz: Kolejny obraz przywołujący kulturowe skojarzenia – świat zasnuty poranną mgłą, dwie postacie widziane z profilu, człowiek i zwierzę, jakby połączone czymś więcej niż smużki mgły… Człowiek nieruchomy, koń zdaje się szykować do uczynienia pierwszego kroku. Zaklinacz koni?

Grupa Mobilni

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 10 lipca 2015
Fot, nagłówkowa: Jerzy Jachym