Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 25 (kurator: Wojtek Papaj)
Komentarz: Akcja zdjęcia Mariusza rozgrywa się na scenie utworzonej (niemal dosłownie) przez szerokie poziome pasy w górze i w dole kadru; dalszy podział odbywa się już w pionie — otrzymujemy rytm bieli i czerni domykający wizualnie całości tej sceny. Ten wyrazisty porządek zostaje zakłócony (a zakłócenie kompozycji oznacza wyrazisty akcent!) jedynie przez elementy widoczne w wąskich przestrzeniach za środkowym filarem: widzimy więc plecy stojącego w pustej, zimnej klatce schodowej mężczyzny w ciemnym garniturze. Kim jest? Co robi? Co zamierza? Autor pozostawia nas z tymi pytaniami, ale w stanie estetycznego ukontentowania…
Komentarz: Paweł przyzwyczaił nas już do wyrazistej kompozycji i przemyślanej edycji podkreślającej specyfikę pejzażu (czy będzie nią malowniczość, czy inne cechy). W wyróżnionym dzisiaj zdjęciu przesunięcie drobnej sylwetki ludzkiej w dół kadru (najbliższy mocny punkt kompozycji przypada gdzieś na ścianie lasu widocznej w świetle przełęczy) stwarza wrażenie przytłoczenia i bezsilności człowieka wobec gór, a jednocześnie czyni ją lepiej widoczną dzięki — często nadużywanemu — efektowi negative space; zastosowanie zimnych, fioletowoniebieskich barw oraz chropawa tekstura podnoszą dodatkowo poczucie wyobcowania i zagrożenia.
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 25 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0: [LINK]
Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 26 (kurator: Michał Szklanowski)
Komentarz: Autoportret fotografa jest bardzo tajemniczy. Lekko rozmazany, mroczny. Burza czarnych — no właśnie — włosów czy gałęzi — czy jednego i drugiego. Utkwione w widzu spojrzenie, bardzo intensywne. No i uśmiech, a w zasadzie zaledwie cień uśmiechu. Ironiczny? Tajemniczy? Obiecujący? Tyle pytań budzi to zdjęcie i właśnie tą tajemniczością zwróciło moją uwagę.
Komentarz: Zdjęcie Basi jest zupełnie inne. Zupełnie przypadkowo uchwycony wyjątkowy moment. Mały chłopiec klęczący do modlitwy. Widzimy tylko jego sylwetkę od tyłu. Nie widzimy jego twarzy. Kadr lekko rozmyty i mroczny — dający dużo do myślenia. O co prosi swojego Boga? Czy jest wesoły czy może rozpacza? Wielkie brawa Basiu! Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 26 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0: [LINK]
Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 27 (kurator: Kamil Kawczyński)
Komentarz: Mam słabość do reguły trójpodziału, dobrej kompozycji i atrakcyjnych dla oka kolorów, a ta świetna postprodukcja zawiera wszystkie te elementy. Z pomocą kilku narzędzi autorowi udało się stworzyć wspaniały pejzaż, którego (najprawdopodobniej) nie powstydziłby się sam Théodore Rousseau. Z wielką przyjemnością ogląda mi się kadry, przedstawiające uroki przyrody w naszym kraju. Zwłaszcza w tak dobrym wydaniu. Motyw z samotnie stojącym drzewem jest dość często spotykany, jednak Marek pokazał, że przy umiejętnym połączeniu udanej kompozycji, ciepłych barw i minimalizmu można stworzyć coś wyjątkowego. Brawo!
Komentarz: Niecodziennie zdarza mi się obejrzeć fotografię, na której zatrzymuję swój wzrok przez dłuższą chwilę. Droga Mleczna w wykonaniu @hashtagalek jest jednym z takich ujęć. Odbicie ludzkiej sylwetki wpatrującej się w niebo, gwiazdy oraz droga dają szerokie możliwości interpretacji tego niezwykłego kadru. Tajemniczość i niejednoznaczność zdjęcia mogą skłaniać do przemyśleń i ciekawej dyskusji na jego temat. Oryginalna koncepcja przedstawienia obrazu oraz duży potencjał co do jego interpretacji, składają się na wysoką atrakcyjność kadru.
Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 27 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0: [LINK]
Najlepsze zdjęcia z przeglądu Mobilny Tydzień 2.0, edycja 28 (kurator: Mateusz Jaszak)
Komentarz: Smok Zygmunta zawarł w jednym zdjęciu definicję kontrastu: grę światła i cienia, różnicę pomiędzy bielą a czernią, pewnością a niepewnością, tajemnicą i jawnością. Przez zastosowanie odpowiedniej kompozycji, wynikającej z mechanizmu odczytywania obrazu przez ludzkie oko, i wykorzystania tilt-shiftu, fotograf podpowiada widzowi na czym ma się skupić. Forma portretu jest poza znanym nam schematem przez co skłania nas do wnikliwej analizy fotografii.
Komentarz: Ile razy widzieliśmy ten widok, a mianowicie wody lejącej się w głąb zlewu. Marcin wyekstrahował wyjątkowość w banalnym zjawisku. Doskonała gra kontrastem i półcieniami, wyłuskanie ruchu i piękna faktury wody i do tego świetna kompozycja, która w pełni ukazuje anatomię sytuacji. Meisterstück! Wszystkie wyróżnione zdjęcia w 28 edycji Mobilnego Tygodnia 2.0: [LINK]
Najlepsze zdjęcia z przeglądu Fotografia Dnia (kurator: Wojtek Papaj)
Komentarz: Jak pisał nasz piąty wieszcz, Jacek Kaczmarski: “Sens życia w prostym symbolu”… Dwie ścieżki wydeptane symetrycznie, lecz w znacznej odległości od siebie, w końcu jednak muszą się spotkać. Puentę dopisują główni bohaterowie – już idący wspólną ścieżką i chronieni wspólnym parasolem. Wszystkiego najlepszego na nowej drodze!
Komentarz: Fotografia reporterska to szczególnie trudny gatunek. Nieczęsto reprezentowana w Mobilnym Tygodniu, tym bardziej godna docenienia, zwłaszcza w takim wydaniu. Głośne w całym kraju zamieszki pod komendą policji w Legionowie miały też drugą twarz – twarz młodego (widać to mimo kominiarki) policjanta patrzącego spoza tarczy bojowej wprost w obiektyw. A nie jest to spojrzenie heroiczne czy wyzywające… Do tego “wsparcie” na drugim planie (dodatkowo wzmacniające perspektywę obrazu) oraz światła wielkiego miasta w tle.
Grupa Mobilni