Jarosław KORDZIŃSKI: DNA Budzącej Się Szkoły
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

DNA Budzącej Się Szkoły

Skąd wzięło się to okropne przekonanie, że musimy być tacy, jakimi chcą widzieć nas inni, bo jeśli nie, to stajemy się gorsi. Kto lubi być gorszy? Kim jest człowiek, który bez żadnej refleksji mówi innemu, że jest gorszy od innych?

Jarosław KORDZIŃSKI: "Edukacja. Dobra zmiana"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Edukacja. Dobra zmiana"

Nauczyciele bardzo często nawołują do tego, by pozwolić im wreszcie spokojnie pracować. To bardzo ważny postulat i niezwykle poważne zobowiązanie. Mówi ono bowiem o tym, że w takim wypadku, wszystko zależeć będzie od nauczycieli. A potwierdzeniem byłyby realne postawy, kompetencje i sposób postrzegania świata przez uczniów.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Szkoła może być lepsza. Jak?"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Szkoła może być lepsza. Jak?"

Dyrektor szkoły w tzw. trudnej dzielnicy, zapytała uczniów o to, co poradziliby swoim nauczycielom. Jedna z uczennic napisała „Chcesz być dobrym nauczycielem – angażuj się!” inna „Daj dobry przykład – zintegruj się z nami”. Nauczyciele skorzystali z tych rad. Oddali władzę, a dzieci zaczęły z nimi współpracować.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Ruch zmiany szkół i nauczycieli"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Ruch zmiany szkół i nauczycieli"

Nowe podejście do edukacji określa też inną rolę nauczyciela. Jego zadaniem jest odejście od tradycji przekazywania wiedzy, na rzecz rozwoju umiejętności uczenia się, współpracy i współdziałania, budzenia potrzeby uczenia się przez całe życie. Istotne jest również stwarzanie uczniom niezbędnych warunków umożliwiających rozwijanie ich zainteresowań czy talentów.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Edukacja potrzebuje odwagi"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Edukacja potrzebuje odwagi"

Nadchodzące pokolenie uczniów wymaga radykalnie innych szkół. Miejsc, w których jest dużo otwartych przestrzeni, gdzie nauka odbywa się w grupach zadaniowych – związanych z pracą nad konkretnymi celami, gdzie wszyscy są dla siebie partnerami a role rozpisywane są ze względu na możliwość osiągnięcia konkretnych celów. Gdzie cele są rezultatami oczekiwanymi przez uczniów, a nie wynikami założonymi przez system.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Stoimy u progu personalizacji edukacji"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Stoimy u progu personalizacji edukacji"

Dzieci potrzebują dorosłych, którzy mają czas, żeby pobyć z nimi tu i teraz. My rodzice stale jesteśmy zajęci przyszłością. Kiedy nasze dzieci mają cztery lata i chętnie się uczą, my jesteśmy już myślami o uniwersytecie, na którym będą studiować. Jakie ma to na nie wpływ? Czują się bardzo samotne, jeśli nie ma nikogo, kto pobędzie z nimi tu i teraz. Wydaje się wtedy, że nikt nie chce z nimi być.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Muzykowanie czyni mądrzejszym"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Muzykowanie czyni mądrzejszym"

To, czemu poświęcamy dużo czasu, ma wpływ na strukturę mózgu. Wpływ grania na instrumentach zauważa się u ludzi, którzy zaczynali swoją przygodę z aktywnym muzykowaniem nawet jako dorośli. Spitzer w książce „Muzyka w głowie” pokazuje skutki z zajmowania się muzyką i to zarówno u osób, które grają na instrumentach, jak i tych, którzy śpiewają czy nawet tylko słuchają.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Wszystko zawdzięczamy, ale też wszystkiemu winni są nasi rodzice"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Wszystko zawdzięczamy, ale też wszystkiemu winni są nasi rodzice"

Kiedy obserwuję szalejące w moim ogrodzie dzieci moich dzieci, zastanawiam się nad tym, w jaki sposób rodzice wpływają na los swojego potomstwa. Nasz sposób dogadywania się z innymi, podobnie jak to, jak postrzegamy i oceniamy świat, a nawet to, jak się zachowujemy w sytuacji zagrożenia, w znacznym stopniu stanowi naturalną konsekwencję tego, jak porozumiewali się ze sobą oraz z nami nasi rodzice.

Jarosław KORDZIŃSKI: "O mózgu. O rozmowach. O życiu szczęśliwym"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"O mózgu. O rozmowach. O życiu szczęśliwym"

Profesor Jerzy Vetulani zachęca do tego, żeby być osobą żywą i ciekawą świata, praktykować od czasu do czasu głodówki i pić czerwone wino, dzięki czemu nasze chromosomy mniej się zużywają, a my starzejemy się wolniej. Do tego dodać należy jeszcze jeszcze kobiety, taniec i śpiew, czyli wysiłek fizyczny oraz konieczny wysiłek intelektualny.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Książki uratowały mi życie"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Książki uratowały mi życie"

Książki pomagały mi nawiązywać przyjaźnie, a nawet przewodzić innym. Nikt tak jak ja nie potrafił w każdym momencie dnia i nocy opowiadać „prawdziwych” historii dotyczących istotnych kwestii naszych dziecięcych i młodzieńczych marzeń. Z czasem przydała się znajomość Małego księcia i sporej porcji wierszy Gałczyńskiego. Nieco później przydali się także Norwid, Słowacki, Tuwim i Kasprowicz. Był czas, kiedy furorę robił cytowany w oryginale ulubiony przeze mnie francuski poeta Jacques Prévert.

Jarosław KORDZIŃSKI: "No to czytamy, czy nie czytamy?"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"No to czytamy, czy nie czytamy?"

Najwięksi wydawcy już posiadają narzędzia pozwalające śledzić, co nas szczególnie interesuje w trakcie czytania. Elektroniczni wydawcy pracują nad narzędziem pozwalającym modyfikować tekst online. Jeśli czytelnikowi nie podobają się opisy, maszyna będzie je skracać. Jeśli któryś bohater wzbudzi szczególne zainteresowanie, zacznie się pojawiać częściej i będzie prezentować cechy odnotowane jako najbardziej atrakcyjne dla czytelników. Będziemy czytać same „najfajniejsze” książki na świecie.