Miesiąc w Paryżu. Dziesięć pomysłów. Sierpień 2022
OD REDAKCJI: Każdy miesiąc zaczynamy od rekomendacji tego, co w najbliższym czasie wypadałoby zobaczyć, usłyszeć, przeżyć w intelektualnej i kulturalnej stolicy kontynentu. Wybór tego, co najważniejsze!
1. Toute une histoire! Les collections du musée de l’Armée
.Wystawa w Musée de l’Armée opowiada o stu latach pozyskiwania eksponatów do kolekcji muzealnej. Poprzez prezentowane eksponaty zwiedzający mogą poznać historię muzeum i jego kolekcji, tworzonej z donacji prywatnych, przedmiotów nabytych przez muzeum czy znajdujących się w jego depozycie. Opisane są również misje odzyskiwania eksponatów zagrabionych w czasie II wojny światowej, przeprowadzane w Niemczech i Austrii. Prezentowane na wystawie przedmioty odzwierciedlają to, jak różnorodne są zbiory muzeum: od japońskich zbroi, poprzez różnego rodzaju amunicję, po przedmioty należące do członków francuskiego Ruchu Oporu.
2. Regards du Grand Paris
.Wystawa „Regards du Grand Paris” jest owocem pracy 35 fotografów, którzy przez pięć lat w różnych częściach aglomeracji paryskiej poszukiwali sposobu, aby uchwycić charakter paryskich przedmieść. Zdjęcia przedstawiają różnorodność miejscowości otaczających paryską stolicę oraz ich społeczeństwo, od mniejszości chińskiej w Aubervilliers, poprzez bourgeois bohème w północnych przedmieściach, po krajobrazy lasu Fontainebleau.
Fotografie są pokazywane w różnych miejscach Paryża i okolic, jak Magasins généraux w Pantin, paryskie Musée Carnavalet czy dworce.
Regards du Grand Paris, do 23 października 2022 r.
program: https://regardsdugrandparis.fr/
3. Modernités portugaises
.W ramach sezonu kulturalnego poświęconego Portugalii w Yerres trwa wystawa „Modernités portugaises”, upamiętniająca artystów tworzących w Portugalii i Francji w latach 1910–1960. Na wystawie pokazywane są obrazy nie tylko artystów portugalskich. Oprócz dzieł jednej z najbardziej znanych portugalskich artystek tego okresu, Marii Heleny Vieiry da Silvy, można również odkryć pochodzące z lat trzydziestych obrazy jej męża, Árpáda Szenesa, węgierskiego artysty tworzącego na emigracji w Europie Zachodniej i Brazylii. Można również zobaczyć obrazy artystów francuskich, takich jak Robert Delaunay.
Modernités portugaises, do 30 października 2022 r.
Maison Caillebotte, 8 rue de Concy (Yerres), RER D Yerres
4. Incursions sauvages
Musée de la Chasse et de la Nature zaprosiło pochodzących z różnych krajów artystów, przedstawicieli sztuki ulicznej, do współpracy przy stworzeniu w przestrzeniach muzeum dzieł odnoszących się do koegzystencji człowieka i zwierząt. Twórcy chcą również zwrócić uwagę na zmiany, jakie zaszły w świecie zwierząt w ciągu ostatnich lat w związku z ingerencją człowieka. Muzeum przygotowało serię wydarzeń towarzyszących, m.in. projekcję filmów „Wyjście przez sklep z pamiątkami” Banksy’ego i „Sky’s the limit: Les peintres de l’extrême” Jérôme’a Thomasa.
5. Judith Joy Ross. Photographies (1978–2015)
W centrum sztuki LE BAL można zobaczyć wystawę fotografii Judith Joy Ross. Tworzone przez artystkę zdjęcia to portrety przypadkowo spotkanych osób, należących głównie do klasy robotniczej północno-wschodniej Pensylwanii, z której pochodziła. Zdjęcia Judith Joy Ross wyróżniają się delikatnością, brakiem sentymentalizmu i ironii; fotograf starała się uchwycić całą złożoność osoby, nie patrząc na nią przez pryzmat koncepcji tego, co chce pokazać. Jak mówiła: „Bez aparatu fotograficznego często jestem zaniepokojona i bezlitosna w swoich osądach. Z aparatem fotograficznym udaje mi się w końcu znaleźć sens tego wszystkiego”.
6. Marianne, les visages de la République
Musée de la Poste udostępnia wystawę pokazującą ewolucję wizerunku Marianny, jednego z symboli Republiki Francuskiej, figurującego na francuskich znaczkach pocztowych. Sposób jej ukazania przez francuską pocztę zmienia się co każdą kadencję prezydencką. Wystawa przedstawia więc, jak obraz Marianny zmieniał się od 1944 r. Czekając na wybór przez Emmanuela Macrona nowych francuskich znaczków pocztowych, Musée de la Poste prezentuje wybory dokonane przez poprzednich prezydentów, sytuując je w kontekście politycznym i społecznym.
7. Festival Rosa Bonheur
W tym roku przypada 200. rocznica urodzin Rosy Bonheur, artystki znanej ze swoich obrazów przedstawiających zwierzęta. Z tej okazji zaplanowane są poświęcone jej wystawy, a muzeum znajdujące się w zamku w Thomery, w którym spędziła ostatnie 40 lat życia, przygotowało specjalny program. Niemal do końca sierpnia trwa tam 3. edycja festiwalu poświęconego sztuce tworzonej przez kobiety. W programie są wystawy, koncerty jazzowe i piosenki francuskiej, spotkania literackie oraz spektakle.
8. Koncerty w kościele Madeleine
W sierpniu, kiedy większość sal koncertowych ma przerwę w programie, koncertów można posłuchać w niektórych paryskich kościołach. W kościele Madeleine 14 sierpnia odbędzie się koncert na trąbkę i organy. W programie utwory m.in. Bacha, Telemanna i Haendla. Podczas koncertu organowego 28 sierpnia wykonane zostaną utwory m.in. Saint-Saënsa i Debussy’ego. W sierpniu kilka razy będzie również możliwość wysłuchania utworów Vivaldiego i Schuberta w wykonaniu Orchestre Les Violons de France.
9. Henri Cartier-Bresson
Na wystawie w Fondation Henri Cartier-Bresson prezentowane są zdjęcia wybrane przez fotografa pod koniec jego życia. Wykonane w latach 1930–1990 w Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej zdjęcia świadczą o precyzji, z jaką Cartier-Bresson konstruował w nich przestrzeń. Początkowo kształcący się w kierunku rysunku i malarstwa fotograf patrzył na scenerię – naturalną i miejską – nie tylko jako na tło portretowanych osób, ale także jako na ważny element fotografii, wymagający dopracowanej perspektywy i harmonii.
10. Alberto Giacometti. Un arbre comme une femme, une pierre comme tête
Wystawa w Fondation Giacometti poświęcona jest miejscu, jakie przyroda zajmowała w dziele rzeźbiarza. Chociaż natura, w szczególności region szwajcarskich Alp – z którego artysta pochodził i do którego był przywiązany – odgrywała ważną rolę w twórczości Giacomettiego, jest to mało znany wątek jego dzieł. Obrazy, szkice i rzeźby, prezentowane na wystawie, świadczą o tym, że Giacometti traktował przyrodę nie tylko jako motyw w sztuce, ale również jako element kształtujący podstawowy temat jego twórczości: osobę.
Julia Mistewicz