Ariadna na Naxos w Operze Krakowskiej

„Ariadnę na Naxos” Richarda Straussa w reż. Ido Ricklina i pod muzycznym kierownictwem Jose Marii Florencio będzie można od piątku oglądać w Operze Krakowskiej. Fabuła spektaklu „Ariadna na Naxos” łączy elementy powagi i komizmu, pokazuje próbę połączenia rozumu z uczuciami.

Partytura w tej sztuce jest trudna dla każdego muzyka i dlatego jest wyzwaniem

.To pierwsza premiera nowego sezonu w gmachu przy ulicy Lubicz. – To wyjątkowo ważny tytuł, szczególnie jeśli chodzi o muzykę. (…) Ale również tematyka dotyka (…) naszej współczesnej kultury, która nie przez wszystkich traktowana jest poważnie – powiedział dyrektor Opery Krakowskiej Piotr Sułkowski. Jego zdaniem to również ważna pozycja dla artystów opery, ponieważ jest niezwykle wymagająca pod względem wykonawczym.

– Połączenie kultury wysokiej z popularną to przepis na katastrofę. To połączenie może być ryzykowne (…). Chciałem pokazać, że sztuka polega na umiejętności łącznia, że możemy się cieszyć łączyć tragedię z komedią, sztuką wysoką i niską – zapowiedział reżyser Ido Ricklin.

Kierownik muzyczny Jose Maria Florencio określił „Ariadnę na Naxos” Richarda Straussa „dziełem przewyższającym dzieła sztuki, które powstały przed nią i po niej”. Jak zaznaczył, partytura w tej sztuce jest trudna dla każdego muzyka i dlatego jest wyzwaniem. Zdaniem Florencio publiczność w tym „doskonałym spektaklu” zachwyci się nie tylko muzyką, ale i „przeogromem szczegółów” na scenie i podczas gry artystów.

Fabuła spektaklu składa się z Prologu oraz Opery właściwej.

„Ariadna na Naxos” przenosi melomanów na mityczną wyspę

.Prolog pokazuje przygotowania do wieczoru artystycznego w rezydencji zamożnego mecenasa sztuki, który dla swoich gości zamówił dwa spektakle: poważną operę o mitologicznej Ariadnie oraz operę komiczną z udziałem trupy wędrownych aktorów. Z powodu ograniczeń czasowych mecenas nakazuje wystawić oba utwory jednocześnie. Artyści, początkowo oburzeni, muszą pójść na kompromis i odnaleźć się w nowej, absurdalnej dla nich sytuacji.

Druga część przenosi melomanów na mityczną wyspę Naxos, gdzie tytułowa Ariadna rozpacza po rozstaniu z Tezeuszem. Pogrążoną w rozpaczy córkę króla Krety próbuje pocieszyć trupa komediantów oraz sam boski Bachus.

Nad spektaklem w ramach kooperacji trzech teatrów operowych – w Krakowie, Tel Awiwie i Dortmundzie – działała rzesza artystów i specjalistów. Przygotowali oni m.in. pięć tirów elementów scenograficznych, kostiumy z wykorzystaniem druku 3D oraz mechanizm umożliwiający wzniesienie artysty na wysokość 8 m nad sceną.

W obsadzie spektaklu są m.in. Hedwiga Ritter, Natalia Rubiś (Primadonna/Ariadna), Rafał Bartmiński, Tomasz Kuk (Tenor/Bachus), Katarzyna Drelich, Hila Fahima (Zerbinetta).

Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA

.Kultura Najważniejsza to newsletter dla tych, którzy szukają w kulturze czegoś więcej – inspiracji, zachwytu, nowych perspektyw. Podpowiadamy, co obejrzeć, czego posłuchać, co przeczytać i czym się delektować. Przypominamy, że kultura to nie luksus, lecz codzienna potrzeba, którą warto pielęgnować.

Sztuka porządkuje świat, ale i wytrąca z rutyny. Potrafi zaskoczyć, wzruszyć, zatrzymać. Dlatego co tydzień wybieramy najciekawsze propozycje – te, które poruszają i zostają na dłużej. O 21:00 w każdy czwartek w Państwa skrzynce ląduje starannie opracowany przewodnik po tym, co najcenniejsze w kulturze na nadchodzące dni.

Zaglądamy do kin i na platformy VOD. Przypominamy arcydzieła, które warto znać, i wskazujemy nowości, które mogą zyskać podobny status. Sięgamy po klasykę, ale nie ignorujemy trendów. Zestawiamy je, by zobaczyć, jak rozmawiają ze sobą stare i nowe obrazy.

Muzyka? Obowiązkowo. Albumy, koncerty, premierowe utwory – podpowiadamy, gdzie szukać dźwięków, które warto usłyszeć. Bo dobra muzyka, jak dobra opowieść, zostaje z nami na długo.

Zapisując się na bezpłatny newsletter „Kultura Najważniejsza”, dołączają Państwo do społeczności, dla której kultura to nie przerywnik, lecz sens. [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 października 2025