„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim
Bohaterowie opery „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego to pozornie uprzywilejowani i wyjątkowi ludzie, okazuje się jednak, że są ułomni pod względem ludzkim – mówi reżyser spektaklu David Pountney. Premiera jego wersji „Czarnej maski” odbędzie się w piątek w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego we współczesnym wydaniu
.„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego opowiada historię bohaterki, która skrywa mroczny sekret. Akcja opery rozgrywała się w XVII wieku. David Pountney przeniósł akcję inscenizacji w czasy współczesne. Twórcy podkreślają, że spektakl ma być przestrogą przed budowaniem ładu społecznego na kruchych podstawach.
„To opowieść o szantażu, o zboczeniu seksualnym, o chciwości, o kradzieży własności, o seksualnym wykorzystaniu traumatyzowanej młodej dziewczyny. To bardzo nieprzyjemna opowieść” – powiedział David Pountney.
„Chciałem pokazać, jak bezwartościowi, skorumpowani, zepsuci i nieprzyjemni są przedstawiciele pewnego rodzaju klasy rządzącej” – dodał. Zaznaczył, że w spektaklu, ludzie zgromadzeni razem na przyjęciu są przedstawicielami elit religijnych, kulturalnych, biznesowych. „Okazuje się, że ci pozornie uprzywilejowani i wyjątkowi ludzie są ułomni pod względem ludzkim” – dodał.
Opera według dramatu Gerharta Hauptmanna
.W tekście, który Marcin Gmys i Anna Lubońska-Toboła napisali z okazji premiery dla TW-ON, zwrócili uwagę na – zawarte w tekście Gerharta Hauptmana – „jedność czasu i miejsca (od południa do wieczora w lutowy dzień 1662 roku, przy stole w domu burmistrza Bolkowa), a z drugiej możliwość symultanicznego ujęcia akcji na dwóch planach – widzialnym i tylko słyszalnym”.
„Wojny religijne są w operze centralnym tematem rozmów, co uzasadnione jest również tym, że akcja rozgrywa się już po zakończeniu wojny trzydziestoletniej. To jedna płaszczyzna – akcja wnętrza. Natomiast co chwila słuchać przechodzący przed domem ekstatyczny pochód karnawałowy. Jest to element stały, dominujący później w finale, w tańcu śmierci” – napisali.
„Czarna maska” to opera w jednym akcie według dramatu Gerharta Hauptmanna, laureata literackiej Nagrody Nobla. Akcja dzieje się w miasteczku Bolkenhain (dzisiejszy Bolków) na Dolnym Śląsku w 1662 roku. Prawykonanie opery odbyło się 15 sierpnia 1986 r. w Salzburgu, po czym inscenizację zaprezentowano w Operze Wiedeńskiej. Polska prapremiera w oryginalnej wersji językowej pod dyrekcją Mieczysława Dondajewskiego i w reżyserii Ryszarda Peryta odbyła się w Poznaniu w 1987 r., a w wersji polskiej – rok później w Warszawie.
Kultura Najważniejsza
.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Sztuka wyraża nasze estetyczne potrzeby. Prowokuje do myślenia, pobudza kreatywność, wyzwala emocje. Pozwala poczuć się wyjątkowo, a co najważniejsze, wzbogaca nas samych. Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.
Przedstawiamy premiery kinowe, a także filmy dostępne na platformach streamingowych dla tych, którzy wolą rozkoszować się kulturą w domowym zaciszu. Przypominamy o klasykach, wracamy do pozycji, które zdobyły największe nagrody filmowe i wywarły wpływ na pokolenia oraz do których nawiązuje współczesna kinematografia – i nie tylko.
Nie zapominamy również o koncertach czy płytach. Muzyka pełni tu ważną rolę. Dzięki „Kulturze Najważniejszej” nie ominie Państwa absolutnie żadne wartościowe wydarzenie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, bezpłatnego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/Olga Łozińska/WszystkoCoNajważniejsze/sn