"Historie potencjalne" w warszawskiej Zachęcie

„Historie potencjalne” — wystawa o pisaniu historii na nowo rozpocznie się w stołecznej Zachęcie. „Wystawa wskazuje na istotną rolę artystów i języka sztuki w pisaniu historii na nowo, a także instytucji kultury jako przestrzeni, w której historie potencjalne mogą wybrzmieć” – informuje organizator.

Inne spojrzenie na historie

.”Prezentowane na wystawie prace — filmy, instalacje i obiekty powstałe w ostatnich latach — łączy tematyka zawłaszczania, instrumentalnego traktowania i odzyskiwania historii ukazana w kontekście obecnych napięć politycznych. Wystawa wskazuje na istotną rolę artystów i języka sztuki w pisaniu historii na nowo, a także instytucji kultury jako przestrzeni, w której historie potencjalne mogą wybrzmieć” – informuje Zachęta.

„Prezentowane w ramach ekspozycji prace kilkunastu twórczyń i twórców łączy tematyka zawłaszczania, instrumentalnego traktowania i odzyskiwania historii ukazana w kontekście obecnych napięć politycznych. Dotyczą one regionów niedawnych i aktualnych konfliktów, naznaczonych dziedzictwem kolonializmu, a także rosyjskiego imperializmu, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej i Europy Wschodniej” – podaje organizator.

Punktem wyjścia dla organizatorów wystawy jest koncepcja „historii potencjalnej” sformułowana przez Ariellę Aishę Azoulay, badaczkę myśli politycznej i kultury wizualnej i autorkę książki „The Potential History. Unlearning Imperialism” z 2019 r.

„Historie potencjalne” będą obecne w Zachęcie do lutego 2025 roku

.Zawłaszczanie lub pozbawianie historii kolonizowanych narodów oraz dóbr kultury jako narzędzia kreowania imperialnej dominacji to jeden z wątków prac Kadera Attii. W tę tematykę wpisuje się najnowszy film Mykoly Rydnyia „Batalia o Mazepę”, w którym artysta zderza dwie różne narracje dotyczące biografii ukraińskiego bohatera narodowego. Ze spuścizną sowieckiego imperium konfrontuje się w swojej pracy Ala Savashevich, nawiązując do niszczenia pomników” – informuje Zachęta.

Z kolei Anna Boghiguian opisuje procesy społeczno-gospodarcze oparte na niewolnictwie i wykorzystaniu taniej siły roboczej, które dały początek imperialnym potęgom. Dla Basmy al-Sharif i Karoliny Grzywnowicz punktem wyjścia jest doświadczenie przesiedlenia i oderwania od własnej kultury.

Poruszany w nich problem eksploatacji zasobów naturalnych oraz imperialnej przemocy poprzez zawłaszczanie ziemi podejmuje film zrealizowany przez Noor Abed.

Ekspozycja „Historie potencjalne” będzie czynna do 2 lutego 2025 r.

Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA

.”Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.

Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.

Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 16 października 2024