Iran wzywa państwa Zatoki Perskiej do jedności przeciwko Izraelowi
Teheran uprzedził państwa Zatoki Perskiej, że zgoda na wykorzystanie ich przestrzeni powietrznej lub zlokalizowanych w nich baz wojskowych przeciwko Iranowi jest „niedopuszczalna” i pociągnie za sobą odpowiedź. Wezwał także państwa regionu do jedności przeciwko Izraelowi, przekazała 9 października agencja Reutera, powołując się na „wysoko postawionego irańskiego urzędnika”.
Iran ostrzega państwa Zatoki Perskiej
.Iran będzie traktował każde takie działanie jako „podejmowane przez całą grupę, a Teheran odpowiednio zareaguje” – powiedział Reutersowi urzędnik. Jak dodał, ta skierowana do monarchii Zatoki Perskiej wiadomość „podkreśliła potrzebę regionalnej jedności przeciwko Izraelowi i znaczenie zapewnienia stabilności”.
Amerykański portal informacyjny Axios poinformował na początku października, że w odwecie za irański ostrzał rakietowy Izrael może zaatakować instalacje służące wydobyciu ropy. Gdyby tak się stało, Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), której de facto przewodzi Arabia Saudyjska, mogłaby zrekompensować utratę irańskich dostaw. Jednak znaczna część wolnych mocy OPEC znajduje się w regionie Zatoki Perskiej. Iran nie groził atakiem na obiekty naftowe w Zatoce Perskiej, ale wcześniej ostrzegał, że jeśli „zwolennicy Izraela” zainterweniują bezpośrednio, ich interesy w regionie zostaną zaatakowane – podkreśliła agencja.
Trudne stosunki saudyjsko-irańskie
.Będąca największym eksporterem ropy naftowej Arabia Saudyjska zbliżyła się politycznie z Teheranem w ostatnich latach, co pomogło złagodzić napięcia w regionie, ale stosunki pozostają trudne. Arabia Saudyjska obawia się irańskiego ataku na swoje obiekty naftowe od czasu ataku na kluczową rafinerię w 2019 r., który na krótko wstrzymał ponad 5 proc. światowych dostaw ropy. Iran zaprzeczył swojemu udziałowi w operacji.
Komentarze te pojawiły się po rozmowach prowadzonych między Iranem a arabskimi stolicami Zatoki Perskiej na marginesie odbywającego się na początku października forum Dialogu Współpracy Azjatyckiej w Katarze i podczas trwającej już rundy spotkań szefa irańskiego MSZ Abbasa Aragcziego z władzami Arabii Saudyjskiej i innych krajów regionu. Zachodni dyplomata w Zatoce Perskiej powiedział agencji Reutera, że podczas spotkania państw Zatoki Perskiej z Iranem w Katarze 3 października Teheran wezwał do jedności regionalnej w obliczu izraelskiego ataku.
Przekazał też, że uważa neutralność państw Zatoki Perskiej za absolutne minimum. Według dyplomaty Iran dał jasno do zrozumienia, że będzie bacznie obserwował reakcję każdego z krajów Zatoki Perskiej w przypadku izraelskiego ataku, a także sposób wykorzystania baz amerykańskich znajdujących się w ich krajach. Amerykańskie obiekty wojskowe znajdują się w Bahrajnie, Kuwejcie, Katarze, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ