Należy polepszyć warunki codziennej pracy nauczycieli [Anne COFFINIER w „Journal du Dimanche”]

Anne Coffinier jest założycielką Fondation Kairos pour l’innovation éducative – Institut de France. W tygodniku „Journal du Dimanche” przedstawia możliwe środki, jakie należy podjąć, aby podnieść atrakcyjność zawodu nauczyciela w obliczu kryzysu szkolnictwa we Francji.
„Zawód nauczyciela przestał być atrakcyjny” – stwierdza Anne Coffinier w „Journal du Dimanche”. Jak przypomina, w ostatnich latach we Francji nawet 25 proc. miejsc pracy dla nauczycieli matematyki czy języka niemieckiego w szkołach publicznych – dostępnych po zdaniu państwowego egzaminu kwalifikacyjnego – pozostaje nieobsadzonych.
„Przede wszystkim potrzebny jest całościowy plan, przywracający atrakcyjność pracy nauczyciela, uzupełniony spójnymi reformami, sprzyjającymi temu, by nauczyciele chcieli pozostać w zawodzie” – podkreśla.
„Należy zacząć od zdecydowanego podwyższenia płac. Zarobki nauczycieli na początku kariery są we Francji o ok. 30 proc. niższe niż w Niemczech, a następnie zbyt wolno wzrastają (o 17 proc. po 15 latach kariery zawodowej, podczas gdy w Holandii zarobki nauczycieli wzrastają w tym samym czasie o 43 proc.). Lepszym rozwiązaniem byłoby powiązanie wynagrodzeń przede wszystkim z wynikami w pracy, pomimo że należałoby się wówczas liczyć z oporem ze strony związków zawodowych. Ewaluacja uczniów na początku i na końcu każdego roku szkolnego pozwalałaby na ocenienie ich postępów, a tym samym na ocenienie skuteczności pracy nauczycieli” – stwierdza Anne Coffinier.
„Należy polepszyć również warunki codziennej pracy nauczycieli, ograniczając liczebność i zróżnicowanie uczniów w obrębie jednej klasy. (…) Należy również odważyć się na przywrócenie powtarzania klas przez uczniów, którzy nie mają wystarczającego poziomu, skierować do specjalistycznych placówek (które należy zreformować) tych uczniów, którzy nie nadążają za programem lub którzy przeszkadzają w prowadzeniu lekcji, a jednocześnie z większym przekonaniem kierować uczniów, wzorem Szwajcarii czy Niemiec, ku zreformowanemu wcześniej kształceniu zawodowemu, aby stało się ono prawdziwą drogą do sukcesu” – dodaje.
„Nasze dzieci zasługują na to, żeby zawód nauczyciela przyciągał najlepszych kandydatów. Aby zawód nauczyciela był atrakcyjny, potrzebne jest otoczenie instytucjonalne, sprzyjające inicjatywie jednostki i innowacji. Aby wyzwolić energię nauczycieli, iluzorycznym byłoby liczenie na samo ograniczenie biurokratycznych obciążeń, które utrudniają im codzienną pracę. Realną zmianę może wprowadzić dopiero zwiększenie niezależności szkół w zakresie ich zarządzania” – ocenia.
„Wybór zwiększenia autonomii szkół w zakresie zarządzania zwiększyłby również szanse nauczycieli na otrzymywanie realnego wsparcia od dyrekcji czy pedagoga, odpowiedzialnego za kwestie wychowawcze, w kwestiach związanych z dyscypliną, co pozwoliłoby ograniczyć przypadki zamiatania problemów pod dywan” – zaznacza.
„Starannie wyselekcjonowani, dobrze wynagradzani, cieszący się większą swobodą i wspierani w wykonywaniu swojej pracy, nauczyciele szkół publicznych przyszłości powinni być liczniejsi i lepiej przygotowani do zawodu, a tym samym pozwoliliby nam wreszcie uwolnić się, czemu nie, od jałowej nostalgii za nauczycielami szkoły republikańskiej III Republiki Francuskiej” – stwierdza Anne Coffinier w „Journal du Dimanche”.
oprac. JD