Szanghaj nowym epicentrum pandemii COVID-19

Szanghaj jest obecnym epicentrum pandemii COVID-19. Analitycy z Nomura szacują, że w 45 chińskich miastach obowiązują całkowite lub częściowe blokady. Dotykają one jedną czwartą populacji i około 40% chińskiej gospodarki.
.W wyniku działań mających na celu przeciwdziałanie rozwojowi pandemii Covid-19, Szanghaj jedna z największych światowych metropolii została zablokowana. Obecny lockdown trwa już 17 dni i nic nie wskazuje na to, by miał się prędko skończyć. Od marca miasto odnotowało ponad 220 000 przypadków COVID-19. 25 milionów mieszkańców tego miasta zostało uwięziona w domach.
Dziennikarka CNN Business, Laure He, zwraca uwagę, że wynikająca z pandemii blokada jest niebezpieczna w skutkach dla światowego handlu i przemysłu. Fabryki Volkswagena i Tesli w Szanghaju są zamknięte od tygodni. Kluczowy dostawca Apple, Pegatron zawiesił do odwołania produkcję w swoich zakładach.
Szanghaj: Biznes i finanse
.Szanghaj ma piątą, największą liczbę miliarderów na świecie i trzecią, co do wielkości, giełdę. Wyprzedza ona Nowy Jork i Londyn. Giełda w Szanghaju jest także siedzibą dla chińskiej odpowiedzi na Nasdaq — Star Market.
Szanghaj jest także najbardziej atrakcyjnym miejscem lokalizacji międzynarodowego biznesu.
Według władz miasta do końca 2021 roku ponad 800 międzynarodowych korporacji założyło w Szanghaju regionalne lub krajowe siedziby główne. 121 z nich to firmy z listy Fortune Global 500, w tym Apple (AAPL), Qualcomm (QCOM), General Motors (GM), Pepsico (PEP) i Tyson Foods (TSN). (…) Według danych japońskiego rządu w mieście ma swoje biura ponad 70 tys. firm z kapitałem zagranicznym, z czego ponad 24 tys. to firmy japońskie.
Szanghaj: Handel i logistyka
.Port w Szanghaju jest najbardziej ruchliwym portem kontenerowym świata. W 2021 r. przemieścił czterokrotnie więcej ładunków niż port w Los Angeles. Liczba ta stanowiła 16,7 proc. wszystkich wysyłek kontenerowych w Chinach w zeszłym roku.
Port w Szanghaju nadal funkcjonuje, ale dane branżowe opublikowane pod koniec marca wskazują, że liczba statków oczekujących na załadunek lub rozładunek wzrosła do rekordowego poziomu. Media państwowe podały również, że wielu kierowców ciężarówek ma trudności z dostarczeniem kontenerów do i z portu na czas z powodu utrudnień w podróży, pisze Laure He.
VesselsValue, globalny dostawca danych dotyczących żeglugi, podaje, że liczba statków oczekujących na załadunek lub rozładunek w porcie w Szanghaju wzrosła w tym tygodniu do ponad 300. Stanowi to prawie pięciokrotny wzrost w ciągu ostatnich dwóch i pół tygodnia.
Port lotniczy w Szanghaju obsłużył w 2019 r. 122 mln pasażerów, co plasuje go na czwartym miejscu na świecie, tuż za Tokio, Londynem i Nowym Jorkiem.
Produkcja i technologia
.Kolejne zagadnienie dotyczy zakładów produkujących m.in. dla Volkswagena czy General Motors, które współpracują tam z państwowym gigantem SAIC Motor. Z kolei Tesla zlokalizowała w Szanghaju swoją pierwszą gigafabrykę, która produkuje ponad 65 tys. samochodów miesięcznie. Dodatkowo Ford otworzył tam swoje szóste, globalne centrum projektowe.
Tajwańska firma Unimicron Technology, która dostarcza obwody drukowane dla Apple, oraz Eson Precision – oddział Foxconn, dostawcy iPhone’ów, który dostarcza również podzespoły dla firmy Telsa – wstrzymały produkcję w swoich zakładach w Kunshan na początku tego miesiąc.
.Starszy ekonomista ANZ Research, Bansi Madhavani, pisze, że blokada Szanghaju stanowi utrudnienie dla globalnych łańcuchów dostaw, które są już napięte z powodu napięć geopolitycznych.
Rynki do tej pory nie doceniały powagi sytuacji w Chinach. (…) W ciągu najbliższych kilku miesięcy oczekujemy, że globalni inwestorzy będą lepiej odzwierciedlać te wstrząsy w swoich wycenach różnych klas aktywów, dodają analitycy Nomura w swoim raporcie.
Oprac. Mikołaj Czyż