Virgin Trains z konkurencyjną ofertą dla Eurostara przez La Manche

Nadchodzi koniec monopolu spółki Eurostar na obsługę pasażerskich przewozów kolejowych przez tunel pod kanałem La Manche. Linie Virgin Trains otrzymały zgodę brytyjskiego regulatora kolejowego na korzystanie z lokomotywowni w Londynie przeznaczonej dla pociągów na tej trasie.
Linie Virgin Trains planuje rozpocząć przewozy przez tunel pod kanałem La Manche w 2030 roku
.Lokomotywownia Temple Mills we wschodnim Londynie jako jedyna w Wielkiej Brytanii jest dostępna dla pociągów dużej prędkości, obsługujących linię High Speed 1 między Londynem a wjazdem do tunelu. Obecnie jedynym użytkownikiem lokomotywowni jest Eurostar, który od otwarcia tunelu w 1994 roku ma monopol na obsługę połączeń przez kanał La Manche.
Brytyjski Urząd ds. Kolei i Dróg (ORR) ogłosił, że zaaprobował wniosek Virgin Train o korzystanie z Temple Mills i odrzucił aplikacje trzech innych przewoźników.
Virgin Trains planuje rozpocząć przewozy przez tunel pod kanałem La Manche w 2030 r. Początkowo pociągi Virgin Trains mają jeździć ze stacji London St. Pancras do Paris Gare du Nord, Brussels-Midi i Amsterdam Centraal, czyli do tych samych stacji, które obsługuje Eurostar, ale w przyszłości linia chce rozszerzyć sieć połączeń o inne stacje we Francji oraz w Niemczech i Szwajcarii.
Należący do założonego przez Richarda Bransona konglomeratu Virgin przewoźnik przed uruchomieniem połączeń będzie jeszcze musiał uzyskać szereg innych zezwoleń, ale zgoda na używanie Temple Mills była kluczowa dla podjęcia dalszych kroków.
– Decyzja ORR jest dobra dla konsumentów, nadszedł czas, aby zakończyć ten 30-letni monopol i wprowadzić odrobinę magii Virgin na trasę przez kanał La Manche – skomentował Branson.
Wrocław 2050. Transport w przyszłości zdecydowanie należy do kolei
.Transport kolejowy to przyszłość transportu, nie mam co do tego najmniejszej wątpliwości. I to nie tylko na obszarze mojego regionu – Wrocławia, Dolnego Śląska, ale i całej Polski. Od kilku lat coraz więcej Dolnoślązaków korzysta z Kolei Dolnośląskich, wystarczy spojrzeć na liczby.
W 2012 r. podróż Kolejami Dolnośląskimi wybrało 1 800 000 pasażerów. W 2013 r. 2 400 000. W 2014 r. 3 600 000 – skokowy wzrost. W 2015 r. było to już 5 200 000!
Podobny trend wskazuje też raport Komisji Europejskiej: do 2030 r. 35 proc. towarów ma być transportowane drogą morską i koleją, a do 2050 – już połowa.
Nie dziwi mnie to, bo kolej jest środkiem transportu, który wielowymiarowo wpływa na życie społeczeństwa, zżywa się z otoczeniem. Sprawna, spójna sieć kolejowa staje się krwioobiegiem gospodarki. Transport kolejowy jest szybszy i tańszy, co obniża w efekcie ceny produktów, które znajdujemy na sklepowych półkach i daje impuls do rozwoju gospodarce.
Co już dla wszystkich oczywiste, kolej jest również najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Udział samochodów w emisji zanieczyszczeń to ponad 70 proc., natomiast emisyjność transportu kolejowego utrzymuje się na poziomie około 1 proc! Należy jednak zaznaczyć, że tylko odpowiednio utrzymywana infrastruktura kolejowa jest przyjazna środowisku, zaniedbywana traci ten atut.
Kolejny ważny argument: infrastruktura kolejowa w porównaniu do drogowej zajmuje mniejszą powierzchnię. Kilometr autostrady wymaga ok. 3,6 hektara, podczas gdy do wybudowania kilometra trakcji kolejowej potrzebujemy jedynie 1,2 hektara.
W 2050 roku Wrocław będzie funkcjonalnie zupełnie innym miastem niż dzisiaj. Zgodnie z prognozami zmianie ulegnie struktura rynku pracy. W efekcie aglomeracja będzie posiadać kilka lub kilkanaście centrów, natomiast dzisiejsze, ścisłe centrum miasta będzie miało charakter czysto kulturalny, reprezentacyjny. Codzienne życie, rodzinne i zawodowe, będzie toczyło się poza nim, w miejscowościach sąsiadujących z Wrocławiem, lecz funkcjonalnie stanowiących jeden organizm – mam na myśli Trzebnicę, Jelcz-Laskowice, być może nawet Wołów.
Aglomeracja przyszłości Wrocław 2050 ma być przede wszystkim miejscem dla ludzi, dobrym do życia. Nowoczesny system kolejowy jest niezbędnym elementem nowoczesnej aglomeracji.
Tekst dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jerzy-michalak-wroclaw-2050-transport-w-przyszlosci-zdecydowanie-nalezy-do-kolei
PAP/MB


