
Prof. Michael O’SULLIVAN
Po kilku dekadach państwo znów jest najważniejsze
Po kilku dekadach malejących wydatków rządowych, przerwanych przez globalny kryzys finansowy, wzrasta rola państwa. Pakiety wsparcia w czasie pandemii i kryzysu energetycznego odzwierciedlają zmieniające się oczekiwania co do roli rządu i będą trudne do odwrócenia, szczególnie przy zwalniającej gospodarce.

Prof. Samuele FURFARI
Czy Polska odrzuci złą politykę energetyczną narzucaną przez Niemcy?
Polska dobrze wie, co musi zrobić. Chciałbym, aby przejęła inicjatywę w zmianie polityki Brukseli/Strasburga, aby porzuciła sny, które doprowadziły nas do kontroli Władimira Putina nad naszą suwerennością energetyczną.

Mario PEZZINI
Kontynent szybkiego rozwoju
Nawet jeśli uprzemysłowienie Afryki wymaga zaangażowania własnego, to wsparcie Europy okaże się kluczowe.

Maroš ŠEFČOVIČ
Europa chce być drugim największym producentem baterii. Kluczowa w tym rola Polski
Polska to jeden z pionierów w dziedzinie baterii i jedno z pierwszych państw UE, które przewidziały ogromny potencjał tego nowego ekosystemu. Sukces Polski stał się kluczowym elementem europejskiej rewolucji w tym sektorze.

Prof. Philippe SILBERZAHN
Zasada ostrożności zabija innowacje w Europie
Zasada ostrożności zabija. Zabija ludzi, ale także przemysł. Kroki podejmowane przez Komisję Europejską sprawią, że innowacje – a więc miejsca pracy i zamożność obywateli – przeniosą się na inne kontynenty.

Krzysztof Paweł WOŹNIAK
Rajmund Rembieliński. Człowiek, który zbudował gospodarczą potęgę XIX-wiecznej Łodzi
Gdyby użyć współczesnej terminologii, nazwalibyśmy Rajmunda Rembielińskiego wyjątkowo sprawnym i skutecznym menedżerem przedkładającym dobro wspólne nad własne.

Andrzej A. MROCZEK
Po co nam przemysł lotniczy?
Choć cały bez wyjątku sektor lotniczy został sprzedany – amerykański koncern United Technologies Corporation kupił najwięcej, bo osiem fabryk, innymi podzielili się Włochy, Anglia, Hiszpania, Chiny… – nie wzbudziło to żadnej reakcji. Dziś cały sprzęt lotniczy: samoloty i helikoptery dla wojska, a nawet do szkolenia pilotów, musimy importować.