Prof. Jacek KORONACKI: O wiedzy, umiłowaniu mądrości i nauce słów kilka. Polemika z Janem Śliwą
Prof. Jacek KORONACKI

Prof. Jacek KORONACKI

O wiedzy, umiłowaniu mądrości i nauce słów kilka. Polemika z Janem Śliwą

Niedawno temu opublikowany na stronach portalu WcN ważny artykuł Jana Śliwy „Wiedza i wiara”, prosi się o pewne uzupełnienie. Jak zwykle u tego Autora, artykuł jest bogaty w treść wagi doniosłej, jest napisany z eruducją i właściwą Autorowi klarownością. Ale nie mogę zgodzić się ze sposobem, w jaki zderza ze sobą pojęcia wiedzy i wiary, mające dla artykułu znaczenie fundamentalne.

Prof. Grzegorz ŁĘCICKI: Mądrość filmu
Prof. Grzegorz ŁĘCICKI

Prof. Grzegorz ŁĘCICKI

Mądrość filmu

Film może być przekazicielem swoistej mądrości życiowej, wiedzy oraz doświadczenia pozwalających na lepsze rozpoznawanie prawdy, dobra i piękna w konfrontacji z fałszem, złem i brzydotą.

Jędrzej STĘPIEŃ: Prawdziwa edukacja w erze technologii
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Prawdziwa edukacja w erze technologii

Kiedy Elon Musk w końcu zainstaluje już swój Neuralink w naszych głowach, a wizja Sugaty Mitry się ziści – że brak wiedzy stanie się tak samo mało istotny jak nieumiejętność powiedzenia, która godzina, gdy nie mamy zegarka – będziemy bezpieczni. I edukacja też będzie bezpieczna. Bo edukacja, prawdziwa edukacja, jest nieśmiertelna i jest na zawsze zapisana w języku.

Jacques ATTALI: Najważniejsza jest edukacja
Jacques ATTALI

Jacques ATTALI

Najważniejsza jest edukacja

Możliwa jest przyszłość edukacji, w której z powodu braku środków trzy czwarte ludzkości zostanie wkrótce pozbawione szkoły i wiedzy, gdyż załamie się system edukacyjny. Możliwe też, że gros transmisji umiejętności społecznie pożytecznych odbywać się będzie poprzez środki cyfrowe, a później genetyczne, do osamotnionych jednostek, za pomocą urządzeń coraz ściślej zespolonych z mózgiem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Polska nauka przegrywa wyścig

Dominujący w naszym kraju model kariery, w którym absolwent uczelni robi w niej doktorat, potem habilitację, aby w końcu zostać tam profesorem jest antyinnowacyjny, prowadzi do skostnienia myśli naukowej, a także sprzyja tworzeniu patologicznych układów osobowych.

Prof. Mike ROSENBERG: Media wobec politycznej nawałnicy
Prof. Mike ROSENBERG

Prof. Mike ROSENBERG

Media wobec politycznej nawałnicy

Ludzie nie będą płacić za słabą treść. Gdy spadła liczba subskrypcji, spadły ceny reklam. To doprowadziło amerykańskie gazety na krawędź upadku. Z czasem model się zmienił. Czy w Polsce jest publiczność, która ceni treści wysokiej jakości, treści wartościowe?

Tom NICHOLS: Agonia wiedzy. Koniec ekspertów. Śmierć elit
Prof. Tom NICHOLS

Prof. Tom NICHOLS

Agonia wiedzy.
Koniec ekspertów. Śmierć elit

Jesteśmy świadkami „agonii wiedzy”. Google, Wikipedia, blogi – wszystko to sprzyja zanikowi jakiejkolwiek granicy między profesjonalistami a laikami, uczniami a nauczycielami, znawcami a poszukującymi, czyli innymi słowy między tymi, którzy coś osiągnęli na danym polu, a tymi, którzy tego nie dokonali.