„Chopin lokalnie”. W jakich miejscowościach odbędą się koncerty?

Chopin lokalnie

Latem w 30 miejscowościach województw podlaskiego, lubelskiego i podkarpackiego odbędzie się cykl bezpłatnych koncertów kameralnych muzyki Fryderyka Chopina. W lipcu i sierpniu muzycy wystąpią w parkach, na dziedzińcach pałaców i miejskich skwerach – poinformowało Narodowe Centrum Kultury.

„Chopin lokalnie”

.Jak wyjaśniono, chodzi o organizowanie recitali fortepianowych w miejscach o ograniczonym dostępie do wydarzeń artystycznych. Ma to sprzyjać wspólnemu uczestnictwu w kulturze i integracji mieszkańców. Otwarte dla wszystkich koncerty będą się odbywały w przestrzeniach ogólnodostępnych, aby umożliwić udział osobom, które rzadziej korzystają z oferty kulturalnej w miejscach kultury. Każdy koncert będzie poprzedzony krótkim wprowadzeniem dotyczącym wykonawców, programu i zbliżającemu się Konkursowi Chopinowskiemu.

Cykl „Chopin lokalnie” jest realizowany przez NCK we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Wsparcie merytoryczne zapewnia prof. dr hab. Joanna Ławrynowicz-Just, pianistka i pedagog, prorektor ds. zagranicznych i kierownik Katedry Fortepianu warszawskiej uczelni.

W koncertach wystąpią polscy wykonawcy, w tym uczestnicy tegorocznego Konkursu Chopinowskiego. Będą to: Józef Domżał, Margarita Latypowa, Jan Nicewicz, Szymon Rosłonowski, Zuzanna Sejbuk, Maciej Smoląg, Piotr Sołtysik, Krzysztof Wierciński, Paweł Wojciechowski i Justyna Żołnacz. „Projekt jest dla nich realną szansą na promocję, zdobycie scenicznego doświadczenia oraz kontakt z szeroką i zróżnicowaną publicznością” – poinformowało NCK.

Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

.”Ktokolwiek próbował zdefiniować stylistycznie muzykę Chopina, nie odmawiał jej przynależności do romantyzmu. (…) A jednak równie często ów romantyzm Chopina jest dookreślany, dobarwiany i odbarwiany” – pisał prof. Mieczysław TOMASZEWSKI, muzykolog i teoretyk muzyki, w książce „Chopin. Człowiek – dzieło – rezonans”, której fragment ukazał się we „Wszystko co Najważniejsze”.

Jak podkreśla prof. Mieczysław TOMASZEWSKI, „Chopin był modernistą, a nawet muzycznym »futurystą« romantycznej epoki”. 

.„Styl indywidualny Chopina – będąc zarazem owym „wcieleniem romantyzmu” i jego swoistą transcendencją – wniósł do europejskiej romantyczności parę rysów szczególnych lub szczególnie silnie zaakcentowanych. Z pewnością jest wśród nich poetyckość, podniesiona do wysokiej potęgi, jest odświeżający, inspirujący, nieskażony folkloryzm oraz przeniknięcie muzyki tonem narodowym, szlachetnym i żarliwym. Cechy pozostałe rymują się na ogół z tymi, które stały się wspólne dla pokolenia, choć pewna odrębność Chopina zaznacza się w każdym aspekcie – można by powiedzieć, że polega na samoograniczeniu i kontradykcyjności. Samoograniczenie widać w postępującym rezygnowaniu z czystej wirtuozerii, w odrzuceniu programowości, w dyskrecji w sferze emocjonalnej. Dynamizujące tę muzykę jednoczesne wystąpienie tendencji przeciwstawnych zdaje się konstytutywne dla tego zespołu cech, który można by nazwać syndromem Chopina” – przekonuje prof. Mieczysław TOMASZEWSKI.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/mieczyslaw-tomaszewski-chopin-czlowiek-dzielo-rezonans-muzyka-chopina/

PAP/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 19 lipca 2025