

Mateusz SZPYTMA
Duszpasterstwo Rolników w archidiecezji krakowskiej w latach 1982–1990
Rolnicza „Solidarność” na terenie archidiecezji krakowskiej już na początku swej działalności, w październiku 1980 r., postanowiła szukać wsparcia w Kościele katolickim. Wobec braku dostępu do mediów informacje zachęcające do zakładania kół „Solidarności Wiejskiej” były więc przekazywane przez Kurię Metropolitalną w Krakowie i jej sieć parafialną.

Mateusz SZPYTMA
Душпастирство селян у Краківській архідієцезії в 1982-1990 рр.
На початку своєї діяльності, у жовтні 1980 р., Сільськогосподарська «Солідарність» у Краківській архідієцезії вирішила шукати підтримки в Католицької Церкви. Через відсутність доступу до засобів масової інформації інформація про заохочення до заснування гуртків «Сільської солідарності» була надана Митрополичою курією в Кракові та її парафіяльною мережею. У багатьох парафіях священики допомагали організовувати «Сільську солідарність» та підтримували її, а на прохання хліборобів також відправляли Святі Меси перед важливими зустрічами, наприклад, провінційними з’їздами.

Mateusz SZPYTMA
La Capellanía de los Agricultores en la archidiócesis de Cracovia durante los años 1982-1990
La “Solidaridad” agrícola de la archidiócesis de Cracovia decidió buscar el apoyo de la Iglesia católica nada más comenzar sus actividades, en octubre de 1980. En vista de la falta de acceso a los medios de comunicación, la información para fomentar la creación de círculos de “Solidaridad Rural” corrió a cargo de la Curia Metropolitana de Cracovia y su red parroquial. En muchas parroquias, los sacerdotes apoyaron a la “Solidaridad Rural” y ayudaron en su organización y, a petición de los agricultores, también celebraban misa antes de reuniones importantes, como las convenciones provinciales.

Mateusz SZPYTMA
Agricultural Catholic Fellowship in the Archdiocese of Krakow 1982-1990
Mateusz SZPYTMA: Agricultural Catholic Fellowship in the Archdiocese of Krakow 1982-1990

Mateusz SZPYTMA
The fate of the Ulma family. And the the hidden Jewish families the Goldmans, the Didners and the Grünfelds Jews concealed by them
It would be difficult to determine the Ulmas’ motives for inviting Jews into their home – writes Mateusz Szpytma.

Mateusz SZPYTMA
У чому полягає унікальність родини Ульмів?
Родина Ульма має шанс стати символом міжнародного значення, як ротмістр Вітольд Пілецький чи Ян Карський.

Mateusz SZPYTMA
Qual è l’unicità della famiglia Ulma?
La famiglia Ulma ha la possibilità di diventare un simbolo di importanza internazionale, proprio come il commissario Witold Pilecki o Jan Karski.

Mateusz SZPYTMA
¿En qué consiste la excepcionalidad de la familia Ulma?
La familia Ulma tiene grandes posibilidades de convertirse en un símbolo de importancia internacional, al igual que el oficial Witold Pilecki o Jan Karski.

Mateusz SZPYTMA
Na czym polega wyjątkowość rodziny Ulmów?
Rodzina Ulmów ma szansę stać się symbolem o międzynarodowym znaczeniu, podobnie jak rotmistrz Witold Pilecki czy Jan Karski.

Mateusz SZPYTMA
В чем заключается уникальность семьи Ульмов?
У семьи Ульма есть шанс стать символом международного значения, как ротмистр Витольд Пилецкий или Ян Карский.

Mateusz SZPYTMA
What makes the Ulma family special?
The Ulma family could become a symbol of international significance, just like Rotmistrz Witold Pilecki or Jan Karski.

Mateusz SZPYTMA
En quoi réside la singularité de la famille Ulma?
La famille Ulma peut devenir un symbole de portée internationale, tout comme le capitaine Witold Pilecki ou Jan Karski. J’espère sincèrement qu’à l’avenir le nom « Ulma » apparaîtra dans les manuels d’histoire du monde entier.

Mateusz SZPYTMA
Los Ulmów, Didnerów, Grünfeldów i Goldmanów
Trudno określić przesłanki, jakimi kierowali się Ulmowie, przyjmując pod swój dach Żydów. Była to zapewne powinność miłości bliźniego, współczucie, a także świadomość tego, że zaniechanie pomocy może być wyrokiem śmierci dla ludzi wyjętych spod prawa.

Mateusz SZPYTMA
Największe zadanie, jakie stoi przed nami w opowieści o Polsce
Trzeba podkreślać, że Holokaust został wymyślony przez demokratycznie wyłonione władze Rzeszy Niemieckiej – zorganizowali go Niemcy, bez zgody Polski i Polaków, na okupowanych przez siebie ziemiach polskich. Coraz częściej nie tylko w prasie, ale i opracowaniach pretendujących do naukowych pojawiają się całkowicie ahistoryczne próby obarczenia nas i naszego kraju współodpowiedzialnością za straszliwą zbrodnię Holokaustu. Obecnie naszym największym zadaniem jest pokazać światu, że Polska była krajem, który nie tylko pierwszy przeciwstawił się zbrojnie Hitlerowi, ale który nie skapitulował i nie oddał żadnej państwowej instytucji i służby dobrowolnie w ręce okupanta.