

Wiesław KOT
Cannes. Skandal ponad wszystko
Ludzi ekranu, sceny czy estrady mamy skłonność traktować, jak starożytni Grecy traktowali bogów na Olimpie. I nie żal nam czasu, by roztrząsać ich awantury, kłótnie i podstępy. Niby do złudzenia przypominają one nasze własne, ale skoro stały się udziałem „bogów”, nabierają blasku i wzniosłości.

Wiesław KOT
Cyfrowa perfidia. Sztuczna inteligencja na ekranie
Film chętnie i często symuluje przyszłe wspólne losy sztucznej inteligencji i człowieka. Ale też ostrzega: to wszystko zdarzy się niebawem. Jutro. Za chwilę. Już – pisze Wiesław KOT

Wiesław KOT
Ptaszydła
Sześćdziesiąt lat temu, 28 marca 1963 roku, Alfred Hitchcock pokazał światu thriller „Ptaki”. Film budzi grozę do dziś.

Wiesław KOT
Leonard Pietraszak – elegant o złotym sercu
Polacy zapamiętali go jako pułkownika Dowgirda z serialu Czarne chmury, doktora Karola z Czterdziestolatka czy bankiera Kramera z komedii Vabank. Był jednym z najbardziej pogodnych i spełnionych aktorów swojego czasu. 1 lutego zmarł Leonard Pietraszak, znany aktor filmowy i telewizyjny.

Wiesław KOT
Louis de Funès – Trefniś Pana Boga
Louis de Funès uosabiał na ekranie wizerunek starzejącej się konserwatywnej Francji, która dźwiga na swych barkach szacowny bagaż galijskiej tradycji, ale musi go konfrontować z nowymi czasami i nowymi ideami.

Wiesław KOT
Kino podróżuje w kosmos. Sensorium ludzkie i międzyplanetarne
Twórcy filmowi, proponując futurologiczne wizje człowieka w kosmosie, notują tyle samo sukcesów i błędów, co naukowcy, którzy projektują rakiety i bazy kosmiczne. Jednak omyłki naukowców kryją laboratoria, a świadkiem wizji filmowych jest cała ludzkość.

Wiesław KOT
Wielka woda – polski sukces na Netfliksie
Polski temat, polskie wykonanie, polski sukces. Serialem „Wielka woda” zachwycili się widzowie Netfliksa na całym świecie. Inne rodzime produkcje na tej platformie niewiele mu ustępują. Nadciąga wysoka fala polskich seriali.

Wiesław KOT
Oscarowe schematy. Jak dostać nagrodę za najlepszy film?
Oscar 2022 nie przecierał nowych szlaków, raczej kwitował urobek jak sumienny księgowy, który troszczy się o porządek w papierach. Ciekawsze rzeczy z zakresu sztuki filmowej ujawniały się na marginesie.

Wiesław KOT
Nie patrz w górę. Infoapokalipsa?
Widz, uczestnicząc w tej grze medialnej, przyzwala, by przez jego świadomość przepływał niekończący się strumień informacji. Pozwala sobie narzucić segregację i układ newsów w przekonaniu, że o własnych siłach i tak nie byłby w stanie wprowadzić tu bodaj elementarnych gradacji.

Wiesław KOT
Noc Oscarów. Koniec kina? Nie tak szybko
Amerykańska Akademia Filmowa próbuje odrabiać zaległości w parytetach ze zdwojoną gorliwością. W kategorii „najlepszy aktor pierwszoplanowy” po raz pierwszy większość nominowanych stanowią w tym roku – jak to się elegancko określa – „osoby niebiałe”