„Nie musisz być wielkim, żeby zacząć, ale musisz zacząć, żeby być wielkim”
Współczesna młodzież ma świadomość wyzwań, takich jak hejt czy problemy wynikające z nadużywania internetu. I potrafi podejmować działania prowadzące do pozytywnych zmian.
.Od zawsze lubiłem angażować się w różne działania społeczne – swoją drogę rozpocząłem już w szkole podstawowej, gdzie przez kilka lat pełniłem funkcję przewodniczącego samorządu uczniowskiego. Był to czas, w którym zdobywałem pierwsze doświadczenia w organizacji pracy oraz budowaniu współpracy z rówieśnikami i nauczycielami. Organizowaliśmy różnego rodzaju kiermasze, akcje – na miarę szkoły podstawowej.
W liceum moje działania nabrały szerszego wymiaru, choć początek nauki był trudny ze względu na pandemię COVID-19. W 2020 roku rozpocząłem edukację w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Nadarzynie. Pierwsze miesiące nauki odbywały się w trybie zdalnym, a do szkoły fizycznie uczęszczałem dopiero w kolejnym roku. Już wtedy odczuwałem silną potrzebę angażowania się w życie społeczności szkolnej i podejmowania działań na rzecz innych.
Jednym z moich pierwszych projektów w liceum było stworzenie szkolnego profilu na Instagramie oraz rozszerzenie obecności szkoły w mediach społecznościowych. Wspólnie z panią Magdaleną Drzewiecką, nauczycielką języka angielskiego, rozpoczęliśmy inicjatywę – szkolny profil Instagrama – która szybko zdobyła popularność. Z czasem powstał także szkolny profil na TikToku, który obecnie gromadzi ponad 32 tysiące obserwujących. Prowadzenie tych mediów traktuję jako istotny element mojej działalności – stanowią one nowoczesną platformę komunikacji z uczniami oraz promocji aktywności szkolnej. W ramach zespołu organizowaliśmy sprzedaż popcornu, bluz szkolnych, a także zbiórkę podręczników dla naszych koleżanek i kolegów z Ukrainy.
Wkrótce po rozpoczęciu nauki w liceum dołączyłem do projektu „Młoda Polska”, organizowanego przez Fundację Szkoła Liderów. Po przejściu procesu rekrutacji uczestniczyłem w zjazdach oraz licznych szkoleniach, które pozwoliły mi rozwijać umiejętności przywódcze i zdobywać wiedzę o skutecznym wprowadzaniu zmian w środowisku lokalnym.
W 2022 roku zainteresowałem się działalnością Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego. 1 czerwca ogłoszono nabór do drugiej kadencji Sejmiku – uznałem, że to doskonała okazja do dalszego rozwoju. Latem zbierałem podpisy pod listą poparcia, która musiała liczyć minimum 50 nazwisk. Kampania wyborcza była dla mnie niezwykle inspirującym czasem. Szczególne wsparcie otrzymałem od mojego Dziadka – który wspierał mnie przy pisaniu aplikacji do Młodzieżowego Sejmiku oraz mojego liceum, które aktywnie zaangażowało się w proces wyborczy. Stworzyliśmy sztab wyborczy, którym kierowała pani Magdalena Drzewucka – ówczesna wicedyrektor, obecna dyrektor placówki. Odwiedzaliśmy szkoły w całej gminie, zbierałem głosy i prowadziłem rozmowy z młodzieżą. Dzięki tym spotkaniom udało mi się zachęcić wiele osób do zaangażowania się w działalność społeczną.
Równolegle z moimi działaniami w Sejmiku Wójt Gminy Nadarzyn, Pan Dariusz Zwoliński, zaproponował mi odbycie stażu w Urzędzie Gminy Nadarzyn, w Referacie Promocji i Rozwoju Gminy. Była to wyjątkowa okazja, która pozwoliła mi zobaczyć, jak funkcjonuje administracja samorządowa od środka. Podczas stażu miałem możliwość obserwowania realizacji projektów lokalnych, uczestniczenia w procesach planowania działań na rzecz mieszkańców oraz poznania mechanizmów, które wspierają rozwój społeczności. To doświadczenie znacząco poszerzyło moje spojrzenie na działalność społeczną i umocniło mnie w przekonaniu, jak ważne jest skuteczne działanie na poziomie lokalnym.
W Młodzieżowym Sejmiku Województwa Mazowieckiego uczestniczyłem jako wiceprzewodniczący w realizacji kilku znaczących projektów, które miały na celu wspieranie młodzieży oraz budowanie lokalnych społeczności. Jednym z nich był projekt „Niewykluczeni”, który skupiał się na walce z wykluczeniem społecznym młodzieży. W ramach tego przedsięwzięcia organizowaliśmy warsztaty i spotkania edukacyjne, które poruszały kwestie integracji, języka inkluzywnego i wszelkiego rodzaju wykluczeń. Innym istotnym przedsięwzięciem był Mazowiecki Turniej Koszykówki, który miał na celu promowanie zdrowego stylu życia oraz integrację młodzieży z różnych miejscowość. Turniej cieszył się dużym zainteresowaniem, gromadząc drużyny z całego województwa.
W trakcie kadencji przyczyniłem się także do powstania Młodzieżowej Rady Gminy Nadarzyn, w której działają aktywni młodzi ludzie. Z dumą obserwuję, jak młodzież coraz chętniej angażuje się w inicjatywy społeczne. Sprzyja temu również zmieniające się ustawodawstwo, które wspiera tworzenie młodzieżowych organów doradczych. Wierzę, że współczesna młodzież ma świadomość wyzwań, takich jak hejt czy problemy wynikające z nadużywania internetu, i potrafi podejmować działania prowadzące do pozytywnych zmian. Rady młodzieżowe stają się coraz popularniejsze, co dowodzi rosnącego znaczenia młodych ludzi w kształtowaniu przyszłości lokalnych społeczności.
.Mimo że zakończyłem swoją kadencję w Młodzieżowym Sejmiku, nie zamierzam rezygnować z działalności społecznej. Obecnie koncentruję się na nowych projektach, które mają na celu aktywizację młodzieży i rozwój jej potencjału. Praca na rzecz innych daje mi ogromną satysfakcję i przekonanie, że wnoszę realny wkład w rozwój społeczności, której jestem częścią.