41. Warszawski Festiwal Filmowy [Program]

Ukłon w stronę legendarnych Konfrontacji, czyli przegląd najważniejszych premier światowego kina, pokazy klasyki wybranej przez artystów i znawców kina, koncert muzyki filmowej – to 41. Warszawski Festiwal Filmowy. Wydarzenie potrwa od 10 do 19 października.

Po raz pierwszy w historii wydarzenia zaplanowano koncert muzyki filmowej, w trakcie którego wybrzmi twórczość Michała Lorenca

.W lutym tego roku rozpoczął się nowy rozdział w historii Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Dyrektorem programowym został Bartłomiej Pulcyn, były programmer i kurator konkursu filmów krótkometrażowych tego wydarzenia, a także kurator festiwali WAMA, Transatlantyk, Nowe Epifanie i Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu. Obejmując funkcję, Pulcyn podkreślił, że powrót na WFF jest dla niego niczym „spotkanie z długo niewidzianym przyjacielem z czasów młodości”. Podobne odczucia mogą mieć widzowie pamiętający Konfrontacje – przegląd prezentujący warszawiakom najważniejsze obrazy z całego świata. W programie 41. WFF znalazła się sekcja nawiązująca do tego legendarnego wydarzenia. Publiczność będzie mogła obejrzeć 24 filmy, prezentowane w minionych miesiącach na najważniejszych festiwalach świata – w Cannes, Wenecji i Toronto.

W ramach Konfrontacji pokazany zostanie chociażby nagrodzony Złotą Palmą „To był zwykły przypadek” Jafara Panahiego, doceniony w Wenecji za reżyserię „Smashing Machine” Benny’ego Safdiego, „Tajny agent” Klebera Mendoncy Filho z brawurową rolą Wagnera Moury, reżyserskie debiuty Kristen Stewart i Harrisa Dickinsona – „Chronologia wody” i „Łobuz”, „Dwaj prokuratorzy” Siergieja Łoźnicy, „Młode matki” braci Jean-Pierre’a i Luca Dardenne, „Najbogatsza kobieta świata” Thierry’ego Klify z Isabelle Huppert w roli tytułowej oraz „Zima pod znakiem Wrony” Kasi Adamik, luźno inspirowana opowiadaniem Olgi Tokarczuk „Profesor Andrews w Warszawie”. Laureata Konfrontacji wyłonią widzowie w plebiscycie publiczności. Dystrybutor zwycięskiego tytułu otrzyma nagrodę ufundowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W wieczór otwarcia festiwalu zaplanowano pokaz thrillera rodzinnego „Rocznica”, pierwszego zrealizowanego w Stanach Zjednoczonych obrazu Jana Komasy. Wystąpili w nim m.in. Diane Lane, Kyle Chandler, Phoebe Dynevor i Zoey Deutch. Zdjęcia do filmu zrealizował Piotr Sobociński Jr. Autorką scenariusza jest Lori Rosene-Gambino. Produkcja powalczy o nagrodę w konkursie międzynarodowym. Tymczasem filmem zamknięcia będzie „Głos Hind Rajab” Kaouther Ben Hani, najgłośniejszy i najbardziej przejmujący tytuł tegorocznego festiwalu w Wenecji, poświęcony sześcioletniej Palestynce, która zginęła w wyniku izraelskiego ataku w Strefie Gazy. W filmie wykorzystano oryginalne nagranie głosu dziewczynki błagającej o pomoc pracowników Palestyńskiego Czerwonego Półksiężyca.

Po raz pierwszy w historii wydarzenia zaplanowano koncert muzyki filmowej, w trakcie którego wybrzmi twórczość Michała Lorenca w wykonaniu zespołu DesOrient. Kolejną nowością będzie sekcja Kino. Moja Miłość. W tym miejscu odbędą się pokazy filmowej klasyki oraz rozmowy z artystami i znawcami kina. Kuratorami tej części programu zostali goście specjalni – Grażyna Torbicka, Piotr Witkowski, Maciej Zakościelny oraz Andrzej Chyra – którzy wybrali filmy „Noc amerykańska” Francoisa Truffauta, „Oko w oko z życiem” Vincenta Gallo, „Puk puk” Vicente Villanuevy i „Viridiana Luisa Bunuela.

Warszawski Festiwal Filmowy dopełnią pokazy specjalne

.W konkursie międzynarodowym rywalizować będzie 15 filmów. Oprócz wspomnianej już „Rocznicy” Jana Komasy będą to „Anorgasmia” Jona Einarssona Gustafssona, „Babystar” Joschy Bongarda, „Brat” Macieja Sobieszczańskiego, „Człowiek wieczności” Ivana Nikolaichuka, „Dom dobry” Wojciecha Smarzowskiego, „Dziewczęta” Mike’a van Diema, „Kochana trzeźwości!” Raula Camposa, „Koka” Kath Akuhaty-Brown, „Nino” Pauline Loques, „Ojciec” Terezy Nvotovej, „Satysfakcja” Alex Burunovej, „Straszny film” Sergio Oksmana, „Świat miłości” Yoon Ga-eun, a także „Y” Marii Popistasu i Alexandru Baciu. Do kogo trafi Grand Prix – zadecyduje jury w składzie: duńska reżyserka i scenarzystka Lone Scherfig, producentka Joanna Szymańska, czeski scenarzysta i reżyser Vaclav Marhoul, niemiecki reżyser Anatol Schuster i ukraiński producent Volodymyr Yatsenko.

Warszawski Festiwal Filmowy dopełnią pokazy specjalne m.in. szalonego „Ostatniego wikinga” Andersa Thomasa Jensena z Madsem Mikkelsenem i Nikolajem Lie Kaasem w rolach głównych, thrillera „Po polowaniu” Luki Guadagnino, superprodukcji „Chopin, Chopin!” Michała Kwiecińskiego i „Zapisków śmiertelnika” Macieja Żaka z Ireneuszem Czopem, Magdaleną Boczarską i Magdaleną Popławską w obsadzie. W tej sekcji znajdziemy również stworzony przez UNICEF dokument „Ciche zagrożenie dla Gazy” Marii Fernandy Lauret poświęcony kampanii szczepień przeciw polio w wojennych realiach.

Wydarzeniem towarzyszącym będzie Kino w chmurach – seanse, w trakcie których będzie można oglądać Warszawę z wysokości 200 metrów nad ziemią. W tym miejscu przypomniane zostaną chociażby uhonorowana Oscarem animacja „Flow” Gintsa Zilbalodisa, od lat ciesząca się sympatią publiczności „Amelia” Jeana-Pierre’a Jeuneta, „Bogini Partenope” Paolo Sorrentino i dokument „Bałtyk” Igi Lis.

Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA

.Kultura Najważniejsza to newsletter dla tych, którzy szukają w kulturze czegoś więcej – inspiracji, zachwytu, nowych perspektyw. Podpowiadamy, co obejrzeć, czego posłuchać, co przeczytać i czym się delektować. Przypominamy, że kultura to nie luksus, lecz codzienna potrzeba, którą warto pielęgnować.

Sztuka porządkuje świat, ale i wytrąca z rutyny. Potrafi zaskoczyć, wzruszyć, zatrzymać. Dlatego co tydzień wybieramy najciekawsze propozycje – te, które poruszają i zostają na dłużej. O 21:00 w każdy czwartek w Państwa skrzynce ląduje starannie opracowany przewodnik po tym, co najcenniejsze w kulturze na nadchodzące dni.

Zaglądamy do kin i na platformy VOD. Przypominamy arcydzieła, które warto znać, i wskazujemy nowości, które mogą zyskać podobny status. Sięgamy po klasykę, ale nie ignorujemy trendów. Zestawiamy je, by zobaczyć, jak rozmawiają ze sobą stare i nowe obrazy.

Muzyka? Obowiązkowo. Albumy, koncerty, premierowe utwory – podpowiadamy, gdzie szukać dźwięków, które warto usłyszeć. Bo dobra muzyka, jak dobra opowieść, zostaje z nami na długo.

Zapisując się na bezpłatny newsletter „Kultura Najważniejsza”, dołączają Państwo do społeczności, dla której kultura to nie przerywnik, lecz sens. [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 18 września 2025