Agłona – łotewska Częstochowa
Agłona to miejscowość na południowym wschodzie Łotwy. Pierwsi pielgrzymi wyruszyli w piątek w drogę do tamtejszego sanktuarium maryjnego, zwanego przez Polaków „łotewską Częstochową. Co roku do tej miejscowości w Łatgalii przybywają tysiące wiernych i turystów.
Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Agłonie
.W leżącej kilkadziesiąt kilometrów od Dyneburga (łot. Daugavpils) Agłonie mieści się bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, która jest nie tylko największym i najważniejszym sanktuarium katolickim na Łotwie, ale też elementem wspólnego, polsko-łotewskiego dziedzictwa kulturowego – powiedziała ambasador RP w Rydze Monika Michaliszyn.
Świątynię ufundowała inflancka szlachcianka, Polka Justyna Szostowicka. „W czasach, kiedy te tereny wchodziły w skład Rzeczypospolitej, Agłona była najdalej wysuniętym na północ ośrodkiem kultu maryjnego w jej granicach. Można powiedzieć, że są to najdalej wysunięte ziemie katolickie” – stwierdziła Monika Michaliszyn.
„Łotewska Częstochowa”. Agłona jako cel pielgrzymek
.Jak oceniła ambasador, sierpniowe uroczystości w Agłonie to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku kalendarzowym na Łotwie. Nocą z 14 na 15 sierpnia odbywa się tam Droga Krzyżowa z pochodniami, zaś główne obchody przypadają na święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny 15 sierpnia. Homilię wygłasza wtedy arcybiskup Rygi – obecnie Zbigniew Stankiewicz. „To głos dotyczący i wiary, i zagadnień społecznych ważnych w danej chwili dla Łotyszy ” – podkreśliła ambasador RP.
W wydarzeniach w Agłonie uczestniczą wierni, w tym ci, którzy przybyli pieszo z całego kraju, a także najwyżsi rangą przedstawiciele władz łotewskich. W ubiegłych latach obecny był tam np. ówczesny prezydent Egils Levits. Uroczystości w Agłonie mają więc nie tylko wymiar religijny, ale też narodowy, patriotyczny – wskazała ambasador.
W bazylice, nazywanej przez polską społeczność „łotewską Częstochową”, znajduje się obraz Matki Boskiej Agłońskiej, do którego pielgrzymowało i nadal pielgrzymuje wielu katolików. „Tak jak Polacy pielgrzymują do cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, tutejsi katolicy podróżują do Matki Boskiej Agłońskiej”; każdego roku do Agłony przybywa ok. 300 tysięcy wiernych, w tym goście z Polski – zaznaczyła Monika Michaliszyn.
Sanktuarium odwiedzane jest też ze względu na walory turystyczne; przyjeżdżają tam osoby zainteresowane dziedzictwem kulturowym i zabytkami historycznymi.
W 1993 roku do tej miejscowości w Łatgalii przybył papież Jan Paweł II. Jak relacjonowała wtedy Polska Agencja Prasowa, msza odprawiona przez Ojca Świętego zgromadziła wielotysięczne rzesze wiernych i pielgrzymów, którzy przyjechali nie tylko z całej Łotwy, lecz także z Białorusi, Estonii i Rosji. 25 lat później w podróż śladami św. Jana Pawła II po krajach bałtyckich udał się papież Franciszek.
Franciszek w krajach bałtyckich. Przesłanie pokoju i wolności
.„Wizyta papieża Franciszka w krajach bałtyckich (…) jest nawiązaniem do pielgrzymki Jana Pawła II, który 25 lat temu, jako świadek pokoju i wolności, odwiedził Litwę, Łotwę i Estonię, będąc tym, który razem z Margaret Thatcher i Ronaldem Reaganem wyzwolił świat od komunizmu i zagrożenia wojną. Pielgrzymka Franciszka powinna być jednak przypomnieniem, że pokój i wolność nie są dane raz na zawsze” – pisze Michał KŁOSOWSKI, zastępca redaktora naczelnego „Wszystko co Najważniejsze”, szef działu projektów międzynarodowych Instytutu Nowych Mediów.
Jak zaznacza, „odwiedzając kraje bałtyckie w 1993 roku, Jan Paweł II odbył dwa spotkania z chrześcijanami innych wyznań. Tyle samo spotkań międzywyznaniowych zostało zorganizowanych podczas wizyty Franciszka. W historii krajów bałtyckich – czy Inflant, jak historycznie nazywa się ten obszar – luteranie, protestanci, żyjąc wspólnie z katolikami, dostosowując się do tych samych praw, budując na wspólnych wartościach, odegrali ogromną rolę. Mówił o tym Jan Paweł II w 1993 roku: Patrząc z tego punktu Europy na wszystkie kraje europejskie, od zachodu na wschód, od Atlantyku po Ural, musimy ponownie potwierdzić te podstawowe prawa, które pozwalają ludziom, społecznościom, narodom żyć w pokoju, żyć z szacunkiem wzajemność ich praw. Podstawą ludzkiej, chrześcijańskiej, demokratycznej i europejskiej cywilizacji są prawa osoby ludzkiej, podobnie jak prawa narodów”.
O celach i znaczeniu wizyty papieża Franciszka w krajach bałtyckich Michał KŁOSOWSKI pisze szerzej w tekście „Franciszek w krajach bałtyckich. Przesłanie pokoju i wolności”, opublikowanym na łamach „Wszystko co Najważniejsze”.
PAP/Natalia Dziurdzińska/WszystkoCoNajważniejsze/PP