II etap 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych
15 uczestników, m.in. Joanna Goranko, Piotr Pawlak i Kamila Sacharzewska, zakwalifikowało się do II etapu 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, który odbędzie się we 10 i 11 października 2023 r. Do trzeciego etapu, zaplanowanego na 13 i 14 października 2023 r., przejdzie sześcioro z nich.
II etap Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych
.Listę 15 uczestników zakwalifikowanych do II etapu Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych opublikowano na stronie internetowej konkursu. Znaleźli się na niej: Alice Baccalini (Włochy), Joanna Goranko (Polska), Eric Guo (Kanada), Saya Kamada (Japonia), Hyunji Kim (Korea Południowa), Mariia Kurtynina (Rosja), Nicolas Margarit (Australia/Hiszpania), Martin Nöbauer (Austria), Piotr Pawlak (Polska), Kamila Sacharzewska (Polska), Jannik Truong (Niemcy), Ludovica Vincenti (Włochy), Derek Wang (USA), Angie Zhang (USA) oraz Yonghuan Zhong (Chiny).
„II etap Konkursu odbędzie się w dniach 10-11 października w sesjach: porannej (od godz. 10) oraz wieczornej (od godz. 17). W wykonaniu pianistów usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: wybrane przez uczestników walce, mazurki i sonaty” – czytamy w komunikacie.
2. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych odbywa się w Filharmonii Narodowej w Warszawie i potrwa do 15 października. Występy można śledzić na żywo na kanale Chopin Institute na Youtube i Facebooku.
W I etapie Konkursu, który odbył się w dniach 6-8 października, wzięło udział 35 pianistów z 14 krajów – uczestnicy zostali wyłonieni spośród 84 kandydatów.Harmonogram konkursu przewiduje trzy etapy. Etap pierwszy i rozpoczęty we wtorek etap drugi to recitale solowe, których repertuar – oprócz dzieł Fryderyka Chopina – obejmuje wybrane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX w. – Karola Krupińskiego, Józefa Elsnera, Michała Kleofasa Ogińskiego i Marii Szymanowskiej. W trzecim etapie (13-14 października) sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą. Towarzyszyć im będzie {OH} Orkiestra Historyczna Martyny Pastuszki. Na 15 października zaplanowano natomiast koncert laureatów.
Pianistów oceniać będzie międzynarodowe jury złożone z chopinistów oraz muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. W składzie jury znaleźli się: Paolo Giacometti, Yves Henry, Tobias Koch, Václav Luks, a także Janusz Olejniczak, Olga Pashchenko oraz Ewa Pobłocka, Andreas Staier i Wojciech Świtała.
Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Erard z 1838, 1849 i 1855, Pleyel z 1848 i 1854, Broadwood z 1843), kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione z NIFC kolekcje europejskie.
Fryderyk Chopin – poeta polskiej wolności
.Artur SZKLENER w tekście „Fryderyk Chopin – poeta polskiej wolności” zaznacza,że: „Dziś w Polsce XXI wieku muzyka Chopina wciąż ma miejsce szczególne. Co pięć lat w trakcie Konkursu Chopinowskiego miliony Polaków śledzą zmagania konkursowe, a Warszawa wypełnia się jego muzyką, od filharmonii po taksówki. Jednak dziś rozumiemy też niezwykły uniwersalizm twórczości Chopina, który dzięki swojemu geniuszowi trafia do serc na całym świecie i pomaga budować międzynarodowe społeczności miłośników prawdy i piękna”.
„Sam Chopin pozostawił też liczne dowody patriotycznego zaangażowania. Wybuch powstania w 1830 r. stał się momentem przełomowym w jego stylu muzycznym. To wtedy – gdy przyjaciele niemal siłą powstrzymali go od powrotu i walki – pisał, że nocami „piorunuje na fortepianie”, wtedy zaczął wprowadzać ciemne brzmienia, gwałtowne kontrasty i liczne przebiegi chromatyczne rozkładające klasyczną prostotę stylu dur-moll. To wtedy powstały – zgodnie z rodzinnym przekazem – Etiuda c-moll zwana Rewolucyjną czy gwałtowne Scherzo h-moll, a nawet szkic Preludium d-moll, wydanego wiele lat później w cyklu op. 28, nawiązującym do bachowskiego Das Wohltemperierte Klavier” – dodaje.
Kultura Najważniejsza
.”Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.
Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.
Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/WszystkocoNajważniejsze/OP