Iran nigdy nie zrezygnuje z rakiet balistycznych - Ismail Baghai

Ismail Baghai

Iran nigdy nie będzie negocjował w sprawie swojego potencjału militarnego – powiedział 20 stycznia dziennikarzom rzecznik MSZ Ismail Baghai w odpowiedzi na pytania o potencjalne żądania państw zachodnich dotyczące ograniczenia programu rakiet balistycznych.

Iran nie ograniczy swoich zdolności militarnych – Ismail Baghai

.”Iran nigdy z nikim nie rozmawiał o swoich możliwościach militarnych i nigdy tego nie zrobi” – powiedział Ismail Baghai. Kwestia ograniczenia arsenału irańskich rakiet dalekiego zasięgu jest od lat przedmiotem sporów – przypomniał emigracyjny portal Iran International. Gdy w 2015 podpisano międzynarodowe porozumienie nuklearne, które doprowadziło do złagodzenie zachodnich sankcji, Teheran zobowiązał się nie rozwijać programu budowy pocisków zdolnych do przenoszenia głowic nuklearnych.

Iran kontynuował jednak badania i prace na budową rakiet balistycznych, utrzymując, że pociski te nie są przeznaczone do przenoszenia broni jądrowej – napisał portal. Podczas pierwszej kadencji prezydenta USA Donalda Trumpa Waszyngton zażądał, by Iran wstrzymał program rakietowy. Miał to być warunek wstępny negocjacji nowego porozumienia nuklearnego.

Ostatecznie Stany Zjednoczone wycofały się z porozumienia, które w efekcie stało się martwe, zaś Teheran zapowiedział, że nie będzie przestrzegał ograniczeń dotyczących poziomu wzbogacania uranu i jego magazynowania. Chociaż Teheran nie opracował broni jądrowej, zdaniem ekspertów jego rakiety balistyczne mogą zostać zmodyfikowane i dostosowane do przenoszenia głowic – przekazał portal. 

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/antonia-colibasanu-dlaczego-rosja-i-iran-potrzebuja-pomocy-ze-strony-indii/

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 20 stycznia 2025