„Kabaret” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej
Broadwayowski przebój – musical „Kabaret”, trafił na afisz Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Premiera widowiska w reżyserii Małgorzaty Warsickiej była pierwszą w tym sezonie na deskach bielskiej sceny dramatycznej.
Musical „Kabaret”
.W „Kabarecie” widz trafia do Berlina lat 30. XX wieku wraz z młodym Amerykaninem, Cliffem Bradshaw`em, który w poszukiwaniu inspiracji do swojej powieści odkrywa szalony świat Kabaretu Kit-Kat. „Podczas gdy w nocnych klubach przy akompaniamencie jazzowej muzyki i wokali Sally Bowles toczy się wyzwolona, pozbawiona jakichkolwiek ograniczeń zabawa, na ulicach kosmopolitycznego miasta gwałtownie dojrzewają nacjonalizm i antysemityzm” – przybliżył pierwszą premierę najbliższego sezonu impresariat.
Zdaniem Małgorzaty Warsickiej, spektakl jest nadal aktualny. „Mamy bardzo dużo ruchów narodowych, które przybierają na sile i jest to prąd szerszy, europejski. W związku z tym, ten rodzący się nerw jest sytuacją aktualną. (…) Dziś też jesteśmy przededniu zmiany. Oczywiście, wiemy, co wtedy wydarzyło się (w latach 30. w Niemczech). W tej chwili jesteśmy przed jakąś falą zmiany i nie wiemy, do czego ona doprowadzi” – uważa reżyser.
Warsicka zaznaczyła jednak, że twórcy pozostawiają wszelkie interpretacje widzom. „Teatr to szuka metafory i porozumienia z widzem ponad tym, co mamy na ulicach. Budujemy świat, który odbije się w umysłach i wrażliwości odbiorcy” – powiedziała.
Klasyczne piosenki
.Reżyser zwróciła uwagę, że w spektaklu dwie piosenki: „Money, Money” i „I don`t care much”, zostały ponownie przetłumaczone. Dokonali tego Marta Gzowska-Sawicka, Grzegorz Margas i Jan Gruca.
W widowisku, którego autorami libretta oraz muzyki są: John Kander, Fred Ebb i Joe Masteroff, scenografią zajęła się Natalia Mleczak, a kostiumy zaprojektował Konrad Parol. Choreografię przygotowała Anna Godowska. Reżyserem światła jest Jędrzej Jęcikowski. Aranżacje i kierownictwo muzyczne należały do Jacka Obstarczyka.
W obsadzie widowiska są między innymi Marta Gzowska-Sawicka, Adam Myrczek, Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt, Grzegorz Margas, Grzegorz Sikora, Tomasz Lorek, Anna Guzik-Tylka, Anita Jańcia, Ewa Dobrucka, Maria Suprun, Rafał Sawicki, Piotr Gajos, Sławomir Miska i Flaunnette Mafa.
Scena wystawiła premierowo „Kabaret” w sobotę wieczorem.
Bielski teatr powstał w 1890 r. Pierwszą premierą był szekspirowski „Sen nocy letniej”. Do końca II wojny światowej działał jako zawodowa scena niemiecka, a od 1945 r. jako polska.
Kultura Najważniejsza
.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.
Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.
Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/Marek Szafrański/WszystkocoNajważniejsze/eg