„Kot w butach” w Teatrze Scena 96 w Warszawie
To nasza autorska wersja „Kota w butach”, która nieco koliduje z klasycznym odczytaniem tej XVI-wiecznej włoskiej baśni ludowej – powiedział współautor scenariusza i współreżyser spektaklu „Kot w butach” Dariusz Jarosiński. Premiera w stołecznym Teatrze Scena 96 – w piątek 16 lutego 2024 roku.
„Kot w butach”
.„Ta bajka została spopularyzowana w Polsce w latach 60. XX wieku, dzięki audycji radiowej. Bohaterem tytułowym jest kot, który przy pomocy wybiegów i podstępów doprowadza do ślubu swego pana z królewną” – wyjaśnił Jarosiński.
„Wierszowany dramat Jana Brzechwy pt. „Kot w butach” ukazał się w 1966 roku. Zrealizowany w formie słuchowiska radiowego, na długie lata zdominował historię o kocie w butach. W zakończeniu król wydaje swoją córkę za młynarczyka, a kot zostaje wielkim łowczym polującym na myszy” – powiedział współautor scenariusza.
Twórcy przedstawienia przypomnieli, że w polskiej tradycji literackiej postać kota w butach pojawiła się w adaptacji Ewy Szelburg-Zarembiny. „Opowieść wydana została po raz pierwszy w 1954 r. W finale tytułowy bohater, właściciel kota, nie chce przejmować majątku złego czarownika i wyzyskiwać chłopów” – wyjaśnili.
„Nie odwołujemy się w naszym spektaklu ani do tekstu Szelburg-Zarębiny, ani do Brzechwy. Niemniej ten klucz interpretacyjny, który pomaga jednemu z braci odnaleźć się w rzeczywistości, został zachowany” – podkreślił Dariusz Jarosiński.
„W naszym przedstawieniu Kot występuje jako postać drugiego planu. Jest cwany, chytry, przebiegły. Bardzo często wykorzystuje czyjąś naiwność po to, by osiągnąć własne cele” – mówił. „Zachowujemy ten klucz interpretacyjny, który pojawił się już we wcześniejszych wersjach tej baśni, ale przypisujemy mu współczesne odniesienia do rzeczywistości. W naszej historii kot w butach to sprawny manipulator” – wyjaśnił współreżyser przedstawienia.
Maciej Dużyński zwrócił uwagę, że „akcja spektaklu toczy się w czasie nieokreślonym, mitycznym lub baśniowym”. „Opowiadamy bajkę, w której historia prowadzi Jaśka drogą od młyna do królestwa. Występują w niej Jasiek, Kot, Królewna, Król, Czarnoksiężnik i bardzo ważni bohaterowie zbiorowi, czyli Szczęśliwi Wieśniacy” – powiedział współreżyser spektaklu.
Teatr familijny
.„W naszym teatrze od wielu lat propagujemy teatr familijny. Czyli próbujemy znaleźć takie rozwiązania formalne i estetyczne w naszych przedstawieniach, żeby nie udało się ich zaszufladkować jako spektakle dla dzieci” – powiedział Dariusz Jarosiński. „Staramy się uprawiać teatr, w którym najmłodsi widzowie znajdą interesujące wątki na poziomie scenografii, plastyki, wciągającej opowieści. Z kolei widz dorosły, opiekun dziecka powinien odnaleźć warstwę spektaklu, która skłoni go do rozważań intelektualnych” – podkreślił Dariusz Jarosiński, dodając, że „Teatr Scena 96 chce być teatrem wielopokoleniowym”.
„W tej wersji bajkowej Kota w butach występują laki, jest zamek, jest młyno-piekarnia, która okazuje się rodzajem fabryki. Myślę, że dla dzieci ten spektakl będzie atrakcyjną opowieścią drogi” – wyjaśnił Maciej Dużyński. „Zazwyczaj w naszych przedstawieniach „mrugamy” do widzów dorosłych, podsuwamy im rozmaite aluzje. Tym razem nawiązujemy wprost do otaczającej rzeczywistości” – ocenił współreżyser.
Spektakl grany w żywym planie, w którym pojawiają się lalki. Scenariusz i reżyseria – Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński. Muzyka – Marek Żurawski. Projekt scenografii – Galeria Podpora Stropowa. Wykonanie scenografii – Artur Endler.
Występują Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński. Premiera „Kota w butach” – 16 lutego o godz. 19 w Pałacu Szustra (ul. Morskie Oko 2). Kolejne przedstawienia – 17 i 18 lutego
Stowarzyszenie artystów i ich wyjątkowa praca
.Teatr Scena 96 działa w strukturach Stowarzyszenia Scena 96. Od 2018 r. prowadzi stałą scenę repertuarową w Pałacu Szustra przy ul. Morskie Oko 2 na warszawskim Mokotowie. W swoim repertuarze ma m.in. takie spektakle, jak: „Legenda sp. z o.o.”, „Księga raju”, „U rodziny Wigilia”, „Cmok.Smok”, „Czerwony kapturek”, „Pan Tom buduje dom”, „Pani Twardowska” i „Czarny łabędź”. Przedstawienia te prezentowano m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Wertep” na Podlasiu, na „Karawanie. Wędrującym Festiwalu Sztuki i Animacji” na Mazowszu oraz na Festiwalu Teatralnym „InQbator” w Ostrołęce.
Stowarzyszenie Scena 96 grupuje artystów, animatorów i menedżerów kultury, od 1996 r. prowadzi działalność polegającą na organizowaniu wydarzeń teatralnych: spektakle teatralne i taneczne, festiwale, własne zespoły teatralne i taneczne, warsztaty i przedsięwzięcia edukacyjne o charakterze artystycznym. Głównym przedsięwzięciem Stowarzyszenia jest Międzynarodowy Festiwal „Sztuka Ulicy”.
Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA – sposób na weekend w towarzystwie kultury i sztuki
.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.
Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.
Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/ Grzegorz Janikowski/ Wszystko co Najważniejsze/ LW